Innovació i sostenibilitat protagonitzen la 7a edició del Premi Pere Carles a l’EPS d’Igualada

L’Escola Politècnica Superior (EPS) a l’edifici del Campus Universitari d’Igualada del Pla de la Massa, va celebrar el passat 21 d’octubre de 2024 la 7a edició del Premi Pere Carles que s’atorga als millors Treballs de Fi de Grau (TFG) en les disciplines d’enginyeria de la branca industrial. És un premi coorganitzat pel Col·legi Professional d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de la Catalunya Central (CETIM) i l’EPS.

Les titulacions d’enginyeria impartides al Campus d’Igualada-UdL ofereixen una formació sòlida que combina teoria i pràctica, preparant els estudiants per als reptes professionals. Aquest equilibri entre coneixement acadèmic i aplicació pràctica es reflecteix en la qualitat dels treballs presentats al Premi Pere Carles, que distingeix les millors propostes i fomenta el vincle entre els estudiants i les empreses del sector industrial. A través d’aquest guardó es busca fomentar la creació de treballs de qualitat que promoguin la innovació, la sostenibilitat i els vincles entre el món acadèmic i l’industrial.

Enguany s’ha introduït un nou format que inclou el reconeixement als tres millors Treballs de Fi de Grau, i s’ha estructurat l’acte començant amb una presentació dedicada a explicar la dinàmica dels TFG als alumnes que els desenvoluparan aquest curs. A continuació, els finalistes que van defensar el seu TFG al curs passat van compartir amb els alumnes de quart curs un resum dels seus treballs, detallant com van abordar el procés, els reptes que van trobar i les solucions que van implementar, amb l’objectiu d’ajudar-los en la realització dels seus futurs projectes. També van respondre a preguntes del jurat del premi davant els alumnes de quart curs.

Els sis treballs que es van exposar són els següents:

-> “Anàlisi comparativa del cicle de vida entre vehicle de combustió interna i elèctric”, de Toni Álvarez Freixas, examina la transició dels vehicles de combustió interna cap als elèctrics davant l’emergència climàtica global. Es compara el cicle de vida complet dels vehicles de combustió interna (ICEV) i elèctrics (BEV), incloent la producció, ús i fi de vida útil. Tot i que els vehicles elèctrics tenen una producció més contaminant, mostren un menor impacte climàtic total tenint en compte la reutilització de tots els seus components al final de la seva vida útil. L’estudi destaca la necessitat d’innovació en combustió per als ICEV i alternatives en producció de bateries per als BEV.

-> “Synthesis of Acetylcholine”, realitzat per Gabriel Busquet Vinueza, presenta el desenvolupament d’un nou procés per a la síntesi d’acetilcolina amb l’objectiu de simplificar i abaratir el procediment industrial. Es proposa una metodologia que millora l’eficiència de la reacció química mitjançant l’ús de precursors específics, optimitzant les condicions del procés per maximitzar el rendiment i minimitzar els subproductes. Aquest mètode ofereix una alternativa més econòmica i sostenible en comparació amb els mètodes tradicionals, reduint tant els costos com l’impacte ambiental, i permet una producció més efectiva d’aquest compost, crucial per diverses aplicacions industrials.

-> “Implementation of LIMS Software at the A3 Leather Innovation Center”, de Jordi Calvet Martí, se centra en la implementació d’un programari per gestionar eficaçment les operacions dels laboratoris del centre. L’autor va adaptar el sistema a les necessitats dels analistes, automatitzant processos com la generació d’informes i optimitzant la gestió de dades. A més de descriure el procés d’implementació, el treball detalla els avantatges i inconvenients del programari, amb l’objectiu de millorar la productivitat i reduir el temps dedicat a tasques burocràtiques al laboratori.

-> “Càlcul de la petjada de carboni en el procés de producció de cinc articles fabricats en varilla d’acer inoxidable, en una empresa d’Igualada, realitzat per Judit Osorio Horna, analitza les emissions de gasos d’efecte hivernacle associades a la producció d’articles d’acer inoxidable. L’objectiu és quantificar aquestes emissions i proposar estratègies per reduir-les, millorant així la sostenibilitat de l’empresa. Es detallen les principals fonts d’emissions i es presenten mesures per optimitzar processos, implementar energies renovables i millorar l’eficiència logística, tot mantenint la productivitat.

-> “Identificació de problemàtiques actuals en el reciclatge de residus tèxtils” d’Omaima Belouafi el Isaouy, examina els reptes del reciclatge tèxtil, centrant-se en les barreges de fibres i l’elastà. Proposa etapes per identificar i quantificar fibres desconegudes i descriu l’estat de l’art dels mètodes de separació de l’elastà. Destaca la necessitat de desenvolupar tecnologies més efectives per millorar la circularitat del sector tèxtil i reduir l’impacte ambiental. L’estudi ofereix solucions basades en anàlisis qualitatives i quantitatives, contribuint a un futur més sostenible.

-> “Disseny i desenvolupament d’un sistema d’informació per la gestió de flotes de camions”, realitzat per Pol Colillas Montaner, té com a objectiu crear un sistema d’informació per gestionar la flota de camions de l’empresa on es va realitzar el treball. Millora l’eficiència logística i la comunicació interna amb l’ús de noves tecnologies, destacant que la integració tecnològica és crucial per a la competitivitat. El projecte aborda necessitats dels operadors, conductors i l’estructura de l’empresa, millorant la coordinació i reduint errors humans. Els resultats mostren una gestió de flota més eficient, reducció de costos i un augment de rendiment. La implementació completa s’espera a principis de 2025.

Els treballs presentats no només posen de manifest el nivell acadèmic de l’EPS, sinó també la seva capacitat per formar professionals polivalents, preparats per a afrontar els reptes de l’enginyeria industrial.

D’entre aquests treballs desenvolupats per enginyeres i enginyers, es van premiar:

1r premi: Disseny i desenvolupament d’un sistema d’informació per la gestió de flotes de camions
2n premi: Anàlisi comparativa del cicle de vida entre vehicle de combustió interna i elèctric
3r premi: Càlcul de la petjada de carboni en el procés de producció de cinc articles fabricats en varilla d’acer inoxidable, en una empresa d’Igualada.

 

El tancament d’aquesta edició del Premi Pere Carles reflecteix l’enfoc cada vegada més evident en la gestió logística eficient i el compromís amb la sostenibilitat ambiental. Els treballs premiats d’aquest any, són exemples clars d’aquesta direcció. Aquests projectes no només responen a les necessitats actuals d’una indústria més optimitzada i eficient, sinó que també miren cap al futur, abordant els reptes del canvi climàtic i la gestió de recursos. La implicació dels estudiants amb el medi ambient i la sostenibilitat no només reforça la rellevància dels seus treballs, sinó que demostra el paper central que l’enginyeria ha de jugar en la construcció d’un futur més verd i sostenible.

Grau Baquero Armans
Sotsdirector de l’Escola Politècnica Superior al Campus d’Igualada-UdL

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.