Life Long Learning: Aprenentatge al llarg de la vida

El concepte del Life Long Learning, o l’aprenentatge al llarg de la vida, cada cop és més present. Des de la reunió a Praga dels ministres europeus d’Educació Superior (2001), a Europa es parla d'“estratègies d'aprenentatge durant tota la vida” per poder afrontar la competitivitat, les noves tecnologies, així com per millorar la cohesió social, la igualtat d'oportunitats i la qualitat de vida.

La Formació Contínua és un dels aspectes fonamentals que permeten potenciar la relació entre la universitat i l'entorn social i productiu. Com ens recorda el Consell Interuniversitari de Catalunya, en un context de transformacions socials i tecnològiques, les universitats poden garantir que la formació de nivell superior per a l’ocupació i l’aprenentatge al llarg de la vida sigui acadèmicament vàlida, professionalment útil i personalment satisfactòria i vocacional.

En aquest sentit, totes les universitats disposen d’una àmplia oferta de títols propis (programes de màster, diplomes de postgrau i altres modalitats formatives més curtes) amb múltiples modalitats d’impartició (presencials, semipresencials i en línia), que es caracteritzen per la seva flexibilitat en horaris i en temporització i, a més, tenen una bona acceptació i un gran reconeixement.

La motivació que tenen les persones per continuar formant-se és diversa. Algunes persones es formen amb l’aspiració de promocionar-se i millorar dins de l’empresa; altres, per la necessitat de reciclar-se constantment i no quedar desfasats i fora del mercat laboral; també hi ha qui ho fa per aconseguir punts de cara a futures oposicions, o per a crear i gestionar millor la seva pròpia empresa; i d’altres, senzillament, pel plaer d’aprendre o com a fita d'autorealització personal.

Com constaten les xifres de l’Enquesta de Població Activa (EPA), efectivament, hi ha una relació positiva entre el nivell d’estudis de la població i la seva situació laboral. L’oferta de programes de formació contínua universitària sol tenir un caire professionalitzador i contribueix al millor desenvolupament professional de les persones. Aquesta formació respon a la demanda de nous perfils professionals originada en diferents sectors d’activitat (sanitari, agrari, industrial, educatiu, comerç, turisme, etc.), pels canvis en les noves tècniques i tecnologies, els nous processos productius i la seva automatització, els canvis normatius, la transformació digital, la globalització, els reptes mediambientals, la necessitat de mantenir-se actualitzat vers els canvis en les noves formes de gestió de les organitzacions, els canvis en el comportament dels nous consumidors i, fins i tot, el canvi en la gestió de les persones, com els mil·lennistes. També ens trobem que hi ha una demanda de formació més transversal vers els estudis de gènere i la gestió de polítiques d'igualtat i LGBTIQ+, o temàtiques com la intel·ligència emocional o el mindfulness, o formació en art, escriptura, etc.

L’oferta formativa que la Universitat de Lleida (UdL) ofereix al Campus Universitari d’Igualada des de 2018 va lligada a les necessitats d’ocupació del territori i a la mateixa trajectòria igualadina en estudis superiors, com són els estudis d’Enginyeria, Administració i Direcció d’Empreses, i els graus i màster de l’àmbit de la Salut.

En els darrers anys, des del Centre de Formació Contínua de la UdL hem organitzat, conjuntament amb diferents partners del territori, programes de formació contínua entre els quals destaquen:

  • Expert/Especialista universitari en Vehicle Connectat durant el curs 2020-21 amb el CONSELL COMARCAL DE L'ANOIA
  • Expert/Especialista Universitari en Operacions en Entorns de Producció, durant el curs 2018-19 i el curs 2019-20 amb la UNIÓ EMPRESARIAL DE L’ANOIA
  • Postgrau en Comerç Internacional durant el curs 2021-22 amb la UNIÓ EMPRESARIAL DE L’ANOIA
  • Postgrau en Innovació i Emprenedoria Digital durant el curs 2021-22 promogut per professors del Campus d’Igualada de la UdL
  • Curs d’especialització en Fonaments bàsics en cirurgia artroscòpia i robòtica de genoll durant l’any 2022 amb 4DHEALTH
  • L’objectiu del Centre de Formació Contínua de la Universitat de Lleida és identificar i continuar donant resposta, juntament amb els nostres partners, a les necessitats formatives del territori. La crisi produïda per l’actual pandèmia ha posat de manifest la necessitat d’adaptar-nos a aquests nous temps i donar resposta a les necessitats socials actuals amb noves estratègies en la concepció i planificació de la formació i amb la inclusió de propostes formatives més atractives i innovadores.

Els indicadors de comparativa internacional mostren com la participació dels nostres ciutadans en activitats de formació contínua està per sota dels nivells de les regions europees de referència. En concret, i pel cas de la Formació contínua, Catalunya ocupa la posició 151 entre les 238 regions europees que participen en la Regional Innovation Scoreboard (RIS), segons els resultats dels 2019.

A més de les universitats, en la formació contínua hi participen altres actors. El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) és el competent en els cursos de formació professional per a l’ocupació que s’adrecen  a persones treballadores prioritàriament en situació d'atur. Les accions formatives es porten a terme a través dels Centres d'Innovació i Formació Ocupacional (CIFO) del SOC, i de les entitats col·laboradores en matèria de formació professional ocupacional, públiques o privades.

Més enllà de la formació adreçada a persones desocupades, el sistema de formació professional per a l’ocupació també preveu formació per contribuir al millor desenvolupament professional de les persones ocupades. Els dos mecanismes principals són:

a) La formació subvencionada per a treballadors ocupats, gestionada a Catalunya mitjançant el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya (CFCC).

b) La formació programada per les empreses per als seus treballadors, gestionada mitjançant la FUNDAE (Fundación Estatal para la Formación en el Empleo).

En diferents fòrums se’ns recorda que és necessari un millor aprofitament dels recursos que tenen les empreses del nostre teixit socioeconòmic a la seva disposició, atès que el 37,5% dels crèdits disponibles per a la formació contínua per part de les empreses a Catalunya no van ser utilitzats. [Informació de la FUNDAE corresponent a Catalunya l’any 2018].

En conseqüència, dins d’aquest ecosistema de la formació contínua tots tenim l’objectiu d’aconseguir un major nivell de formació i, per això, cal mentalitzar la població sobre la importància de la formació al llarg de la vida, ja que ens satisfà el plaer d’aprendre i ens millora l’ocupabilitat i el desenvolupament professional i personal, perquè ens proporciona els coneixements i les competències professionals necessàries. I, alhora, la formació permanent contribueix a la millora de la productivitat i competitivitat de les empreses i a la sostenibilitat social, econòmica i mediambiental del territori.

 

José Manuel Alonso Martínez, sotsdirector del Centre de Formació Contínua de la UdL i professor del Departament d’Administració d’Empreses de la Universitat de Lleida 

Perfil de José Manuel Alonso Martínez a Linkedin

 

1 Comentaris

B

Batxiller

Igd

29 de gener 2022.19:44h

Respondre

Perdoneu. Fa falta titolar.ho tot en anglés? Vesteix més que dir senzillament, com de fet acabeu dient, ”aprenentatge al llarg de la vida”?
Una ridiculesa més o ganes de donar.se... Llegir més importància.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.