De l’internet de les coses a l’empresa 4.0, situem-nos!

Actualment tothom es relaciona amb el famós internet de les coses (IoT, Internet of Things), sigui de forma conscient o no. Aquesta denominació es refereix a tots els aparells del nostre entorn que es connecten entre si i a internet (generalment de sense fils). Solem associar el terme a sensors de diferent tipus, entre els quals sensors de temperatura industrials o bé un sensor de ritme cardíac d’un smartwatch (rellotge intel·ligent). El fet és que actualment en poden formar part llums, endolls, càmeres, sensors de presència, bàscules, rentadores i qualsevol electrodomèstic que ens passi pel cap. També hi podem incloure cotxes, sensors d’aparcaments i semàfors que ens acosten cap a les anomenades ciutats intel·ligents.

Industrialment fa anys que existeixen aparells connectats, com les xarxes de sensors de plantes de producció,  els autòmats industrials o PLCs (Programable Logic Computers) encarregats de governar el funcionament d’infinitat de màquines o bé els vehicles de guiat automàtic o AGVs (Automated Guided Vehicles) que es mouen per entorns industrials i magatzems automatitzats sense necessitat d’operaris que els guiïn. L’automatització i la introducció de l’electrònica a la indústria es va anomenar tercera revolució industrial i se situa als voltants de 1970, perquè ja fa més de cinquanta anys que es va comercialitzar el primer PLC, el MODICON 084. La primera revolució industrial va iniciar-se amb l’ús del motor de vapor i la segona revolució industrial amb l’energia elèctrica per fer moure motors en una cadena de muntatge.

L’anomenada quarta revolució industrial no té pròpiament un avanç tecnològic fonamental, sinó tot un entramat de tecnologies i avenços en programació. Aquesta denominació, juntament amb la d’indústria 4.0, es va encunyar a Alemanya el 2011 a partir d’un estudi sorgit d’una iniciativa per potenciar noves tecnologies del govern alemany del 2006: Industrie 4.0: Mit dem Internet der Dinge auf dem Weg zur 4 Industriellen Revolution (Indústria 4.0: Amb l’internet de les coses en el camí cap a la quarta revolució industrial).

Independentment de la denominació que li donem, aquesta revolució 4.0 és considerada el canvi tecnològic més important de les últimes dècades, sobretot marcada per la digitalització dels processos de producció gràcies a la introducció de les tecnologies de la informació, l’internet de les coses i l’ús de nous materials.

Potser no tan evidents en el nostre dia a dia com l’internet de les coses, altres tecnologies que formen part d’aquesta revolució són, per exemple, el Big Data (captació i processament de dades de forma massiva), la manufactura additiva (popularment coneguda com a impressió 3D), el Machine Learning (ús d’algoritmes i models estadístics per a l’anàlisi de dades en màquines per preveure, per exemple, falles) o la realitat augmentada (que dona més informació a la realitat amb un dispositiu). Aquestes i altres tecnologies no són noves, però sí que han tingut un gran creixement en aplicacions i avenços tècnics que les han popularitzat en entorns industrials, comercials i domèstics. Exemples actuals són els assistents de veu (com Alexa, Siri o Google Assistant, entre d’altres) integrats en dispositius domèstics (com Echo o Google Nest) o fins i tot al cotxe. Encara és aviat per funcionar a casa com en un magatzem automatitzat, però d’aquí a poc serà habitual que ens arribi a casa formatge quan la nevera detecti que s’ha acabat i faci automàticament una comanda a la xarcuteria de la cantonada.

En l’entorn industrial, el 4.0 significa crear un model d’empresa on existeixi proximitat i coordinació entre persones, màquines, processos, clients i proveïdors. Les empreses que han anat implementant aquesta revolució són més àgils, amb una producció flexible a un cost competitiu i una alta capacitat d’adaptació al client, valorant el seu producte com a servei. Els enginyers en organització industrial i logística, col·laborant amb enginyers en informàtica i en automatització, tenen un paper essencial en aquesta tasca de digitalització de les empreses que revertirà en productes i serveis més adaptats als clients i amb més potencial d’èxit.

 

 

Grau Baquero Armans

Enginyer industrial i doctor en Enginyeria

LinkedIn

 

 

 

 

 

 

1 Comentaris

E

Eduard Ruiz

Igualada

16 de setembre 2021.09:26h

Respondre

Excel.lent descripció de la denominada Revolució 4.0, i que en la versió ”INDUSTRIA 4.0”, SUPOSA UNA TRANSFORMACIÓ SENSE PRECEDENTS EN LA INDÚSTRIA que està impulsant nous ... Llegir més models de negoci, l’ús sostenible i eficient de recursos limitats i la producció, flexible, àgil i rendible de productes i serveis altament personalitzables.

En efecte, compren el conjunt de desenvolupaments que suposa la digitalització, la interconnexió i la incorporació de las noves tecnologies de fabricació.

Però cal afegir que LA TECNOLOGIA NO ÉS SUFICIENT: LAS EMPRESES TAMBÉ NECESSITEN TRANSFORMAR LA SEVA CULTURA EMPRESARIAL I LA SEVA ORGANITZACIÓ,

D’alguna forma ens està afectant i el que és segur que afectarà en el pròxim futur a la competitivitat, rendibilitat i sostenibilitat de l’empresa

És un procés que tot just s’ha iniciat, ple de MITES i REALITATS, que s’intueix complex i llarg i, que fins ara, que ha portat al desconcert, particularment, a moltes empreses PIMES.

NO SI VAL A BADAR. Cada empresa ha de iniciar la seva “particular transformació”: analitzar la seva situació i, en funció dels seus objectius i necessitats (a curt, mig termini) determinar el seu FULL DE RUTA (PLA D´ACCIÓ), i la seva revisió periòdica per adaptar-se a l’evolució dels múltiples factors, interns i externs.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.