Els nostres governants menteixen i ens aboquen a un cul de sac mediambiental

Els nostres governants, tant locals com de la Generalitat i la Diputació de Barcelona ens estan enganyant, venent-nos com a verds projectes que en realitat no ho son o fan tot el contrari. Això rep el nom de greenwashing, o rentat verd.

Qualificatius com ara "compleixen amb els ODS" i que "fan front a l'emergència climàtica" son cada cop més comuns per referir-se a accions que fan tot el contrari: destrueixen, fragmenten i degraden el medi ambient i aboquen més CO2 a l'atmosfera, agreujant el canvi climàtic i altres problemes ambientals.

Si no estás d'acord amb la destrucció de l’Hort de lAsil encara ports signar AQUÏ.

Uns quants exemples recents i propers de greenwashing:

1. Destruir horts per a fer-hi aparcaments ara diuen que compleix amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), segons la Diputació de Barcelona, quan en realitat fomenta el transport privat, genera més emissions de CO2 (en contra de l'ODS 13 - Acció climàtica) i partícules contaminants (en contra e l'ODS 3 - Salut i benestar), no aposta per la mobilitat sostenible ni crea cap zona verda (en contra de l'ODS 11 - Ciutats i comunitats sostenibles) i destrueix un ecosistema urbà (arbres fruiters amb vegetació ruderal), tot pavimentant-lo (en contra de l'ODS 15 - Vida terrestre). La falta de transparència sobre l'origen de la propietat de l'hort i el pacte a porta tancada del govern d’Igualada amb les monges de l’Asil podria anar en contra de l'ODS 16 (Pau, justícia i institucions sòlides). A més a més, la negativa a col·laborar amb les entitats i altres agents socials va en contra de l'ODS 17  (Aliança pels Objectius) considerat la "mare" de tots els ODS.

2. Fer un nou enllaç viari amb la Ronda Sud per a facilitar el transport en cotxe, ara es veu que "treu CO2 de la ciutat en aquests moments d'emergència climàtica", quan en realitat perpetua i promou l'ús del vehicle privat per entrar i sortir de la ciutat. Això genera més emissions de CO2, a la vegada que destrueix i fragmenta de manera irreversible un paissatge en mosaic, de gran valor agrícola i ambiental.

3. Remodelar avingudes amb més aparcaments en bateria sense posar-hi carrils bici, o posar-ne només 280 metres (a l'Av Catalunya, que fa uns quants quilòmetres de llarg), sense solucionar els greus problemes de seguretat a l'entorn de l'escola Dolors Martí  no es apostar per la mobilitat sostenible, sinó tot el contrari. A més s'incompleixen mesures que son al propi PMUS (Pla de Mobilitat Urbana Sostenible) d'Igualada.

4. Crear llacs artificials, amb un elevat cost econòmic i ambiental (gran consum d'aigua) en plena emergència climàtica i amb alertes constants per sequera,  no es "afavorir la biodiversitat i apostar per la sostenibilitat", sinó perpetuar el problema de la manca d'aigua, mentre el nostre riu no compleix la norma europea de la Directiva Marc de l'Aigua. Per molt que li diguin "biollac" sempre serà un llac artificial.

La UE empeny cap a un cantó i els nostres governs cap a un altre

Que els nostres governants practiquin aquest greenwashing d'aquesta forma tan descarada i sistemàtica és preocupant, ja que no ens tracten com a ciutadans amb criteri sinó com a ciutadans de segona. Per això es l'obligació de les entitats ecologistes explicar-ho i denunciar totes aquestes males pràctiques, que ens aboquen a no complir els objectius mediambientals del 2030 i el 2050, i a estar a la cua en mobilitat sostenible, en transició energètica, en accés a l'aigua potable, en la directiva marc de l'aigua de rius, en protecció de la biodiversitat...

Tots aquests objectius ja s'estan articulant en lleis i propostes de lleis europees a l'entorn del Pacte Verd Europeu, que ja s'estan traduint en estratègies i lleis dels estats membres de la UE. De fet la destrucció de zona verda de l’Hort de l’Asil per urbanitzar-la seria contraria a la nova Llei de Restauració de la Natura, que s’aprovará properament a la UE i prohibirà la destrucció de zones verdes urbanes d'aquí al 2030.

No tenir en compte aquest entorn regulatori europeu ni el sentit comú de trobar-nos en emergència climàtica quan es planifiquen els projectes en un territori o ciutat, ens portarà aviat a un cul de sac mediambiental. En breu, quan ja entrin en vigor aquestes lleis de la UE, ni Igualada, ni l'Anoia ni Barcelona ni Catalunya les compliran, ens trobarem a la cua d'Europa (i a Igualada a la cua de Catalunya) en sostenibilitat, i haurem de córrer per a no haver de pagar les multes.

El greenwashing es molt perillós i els ecologistes ho han de denunciar pel bé comú

Aquest greenwashing que practiquen els nostres governants es molt perillós, ja que fa creure a la ciutadania que anem pel bon camí en temes ambientals, quan es tot el contrari. Llavors el xoc en trobar-nos amb la realitat, quan es produeixi, serà més fort i ja no hi haurà res a fer. I, a sobre, diran allò de... "ningú ens ho havia dit" o "cap expert ho havia pronosticat", us sona?

Això va passar amb la crisi del totxo, quan ecologistes ja portaven molts anys advertint de que el model constructiu de l'Estat Espanyol era absolutament insostenible. Algú els va fer cas? No, perque eren "quatre gats" o "uns radicals".

Per això necessitem urgentment que s'obrin els mecanismes de participació ciutadana i de democràcia directa, a la vegada que es prenguin les decisions a base de ciència i de les millors tècniques disponibles, no a base d'interessos polítics a curt termini i de  capitalisme d'amiguets.

Les entitats ecologistes formen part dels mecanismes de vigilància i seguiment a les polítiques públiques en temes ambientals, imprescindibles en una democràcia i una societat sana. Això es prioritari quan els problemes ambientals globals (canvi climàtic, crisi de biodiversitat, escassetat d'aigua, etc.) ja son una realitat que ens afecta el dia a dia a qualsevol racó del món.

Per això els ecologistes no som una pedra a la sabata ni els del "no a tot", sinó un far que il·lumina el camí que la societat hauria de seguir en temes ambientals. Que els nostres governants vegin allò que il·luminem es la nostra prioritat, ja que ara s'enlluernen i no veuen res.

Si no estás d'acord amb la destrucció de l’Hort de lAsil encara ports signar AQUÏ.

Coneixeu més casos de greenwashing?

Robin Corrià, biòleg ambiental i membre d'Igualada pel Clima

Altres articles de ROBIN CORRIÀ AINSLIE

13 Comentaris

u

una vianant

Igualada

27 de setembre 2022.12:12h

Respondre

Igualada prioritza els cotxes per sobre dels seus habitants que es desplacen a peu .
Només cal veure l’ estat en que es troba el carrer Milà i Fontanals i les seves voreres amb dificultat per a... Llegir més transitar-hi . A més lloc de pas per a molts residents a l’ Asil del Sant Crist ... L’ asfalt s’ utilitzarà per la construcció de l’ aparcament .

S

Santi S.

Igualada

27 de setembre 2022.11:30h

Respondre

Ciutat amable amb el cotxe i l’asfalt, lamentable un cop més i esperant amb candeletes la rèplica a l’article del regidor Miquel Vives...

J

Jordi

Igualada

26 de setembre 2022.17:48h

Respondre

Robin, crec que tens part de raó, però no tota.

Tu fas una mirada egocentrista o millor dit, Igualadacentrista.

Calen més carrils bici? Oi tant, molts més.

Cal BiciBus cada dia de la... Llegir més setmana? Oi tant, i a totes les escoles.

Cal millorar la circulació de bicis i pacificar el trànsit? Oi tant.

Però Igualada és capital de comarca i molta gent ha de venir de fora citat, a Igualada, a fer tràmits, a comprar, a escola, a la universitat, a l’Hospital, etc. La majoria d’aquestes coses no es poden fer amb transport públic, per inexistent. Quan hi ha transport públic no s’adapta a horaris que siguin viables per molta gent.

En resum, també cal facilitat la vida als cotxes.

Calen més pàrquings amb zones blanques? Si. Jo encara en faria més. Això si, no es poden convertir en aparcament de la gent que no té pàrquing i que les fa servir per guardar el seu cotxe tota la setmana. Totes les zones blanques de fet haurien de ser zones taronja, amb temps limitat, d’aparcament gratis, si cal durant 2 o 3 hores. Al vespre tots fora.

Amb els meus impostos no vull pagar pàrquings als que es compren un copte. Si que crec que Igualada ha d’exercir de capital i això comporta certs compromisos com facilitar a la gent de l’Anoia que pugui venir a fer els seus tràmits, gestions, compres o visites a Igualada.

Sempre he trobat molt lamentable, que el Consell Comarcal, precisament el Consell Comarcal estigui al bell mig d’Igualada on ni tan sols s’hi pot accedir en cotxe. El Consell Comarcal hauria d’estar a una nau de Les Comes accessible per tothom. Els d’Igualada ja hi anirem en bici o a peu, que sempre ho tindrem més fàcil.

Finalment, Robin, el maig que ve hi ha eleccions a Igualada. Allà és on es pren el pols de les necessitats i voluntats dels igualadins. Pots votar la millor opció o inclús presentar-te com a candidat i que es faci el que digui/vulgui la majoria. Jo potser et votaré.

R

Robin

Igualada

26 de setembre 2022.19:53h

Bones Jordi,
Molt interessant la teva reflexió, es evident que Igualada ha de fer de capital de comarca, per això la MICOD, Diputació, Consell Comarcal, etc. haurien de garantir que hi hagi... Llegir més transport públic de qualitat i carrils bici interurbans que connectin Igualada amb els pobles. Ara mateix aquesta opció és pràcticament inexistent. Qui no pugui anar en transport públic necessita aparcaments dissuasoris als afores, ja que el 2025 Igualada tindrà zona de baixes emissions i no es podrà entrar al centre en cotxe. Això no ho expliquen els governs i és aquesta falta de planificació crònica en temes de mobilitat sostenible que fa que Igualada sigui un caos en circulació on tot és permés pel cotxe.
A més, l’aparcament a l’hort de l’Asil l’han fet en temps de descompte, ja que la futura llei europea de restauració de la natura no ho permetrà. I a l’article només he posat una selecció de casos, n”hi ha més.

K

Kim

Igualada

27 de setembre 2022.07:16h

Totalment d’acord amb tot el que dius, Jordi.

Els vehicles SEMPRE seran necessaris, no tothom pot anar als llocs a peu o amb bicicleta. Per ara, només ens queda esperar que aquest,... Llegir més i tots els altres aparcaments de vehicles de la ciutat, puguin anant desapareixent al llarg dels anys i/o convertir-se en aparcaments on tots els vehicles siguin elèctrics i sigui possible recarregar-los allà mateix per un preu just.

És molt bonic somiar poder realitzar totes aquestes aspiracions mediambientals i s’ha de treballar per elles, però com que -lamentablement- no vivim ni a Dinamarca ni als Països Baixos, aquests somnis tindran d’esperar.

j

josep

igd

27 de setembre 2022.19:47h

Jordi,
Diu(s): ” La majoria d’aquestes coses no es poden fer amb transport públic, per inexistent. Quan hi ha transport públic no s’adapta a horaris que siguin viables per molta... Llegir més gent”.
i davant d’aquesta problemàtica, que comparteixo, conclou(s): ”En resum, també cal facilitat la vida als cotxes.”, conclusió que no puc compartir.
Per tant la discordança no és en que cal facilitar la vida als ciutadans i que IGD faci de capital de comarca sinó que entenem la magnitud del problema ambiental de diferent manera. La meva manera, que s’alinea amb la d’en Robin, és que del problema ambiental ja no el podem fer esperar. En contrast, com pinta en kim, encara sou molts els que penseu que les aspiracions mediambientals, aquí, poden esperar. Vostè (tu) ens fas entendre que són pals a les rodes i que no tenim més remei que prescindir-ne. Doncs, aquest raonament és el que des de la Unió Europea i des de la comunitat científica s’indica que cal canviar i és l’administració a qui se li demana que no segueixi com fins ara, sinó que lideri la transició, entre altres, de la mobilitat a les ciutats. Aquí potser no tindrem la mateixa percepció de la magnitud del que demana la UE, però l’article d’en Robin està prou ben referenciat perquè podeu trobar on s’explica, si hi tinguéssiu interès.
Des del punt de la política que emana de la UE, no el meu punt de vista, encara que puguin intersectar, els govern haurien d’intentar mil plans que ajudessin a minimitzar el cotxe. Està clar que no hi ha solucions fàcils i que d’entrada no resultin incòmodes. Però no és admissible que els governs s’hi posin de perfil o en el cas d’Igualada pitjor, actuïn a la contra amb molts de recursos. Impossible posar etiquetes que siguin totalment encertades, però algun component de mirada curta, negacionisme, incompetència, interessos, comoditat, covardia, inconsciència o por al canvi estan darrera la servitud al cotxe d’aquest govern municipal.
Li dono (et donc) també la raó en l’argument que ens manen els que votem i afegeixo que tots som part i artífexs d’aquest l’antropocé de final ben incert. Agraeixo a en Robin l’esforç de raonar documentadament sobre un problema que per molts és millor fer veure que és menut.

T

Teresa

Igualada

25 de setembre 2022.11:01h

Respondre

Avui com a ciutadana de segona tot passejant he pogut apreciar el gran despropòssiit d’ aquest espai destrossat cosa que m’ ha produït una gran tristesa . Quantes oportunitats perdudes per... Llegir més tenir una ciutat més verda i sostenible . Quin futur ...

M

Marisol

Igualada

30 de setembre 2022.00:28h

Jo he sentit exactament el mateix... Tanta destrossa. I si mai un particular ha de canviar un arbre del carrer perquè fa nova vivenda... els problemes que arriba a tenir!!! (anys enrera almenys... Llegir més això era així)

S

Salvador

Igualada

25 de setembre 2022.10:54h

Respondre

Tota la raó. A Igualada s’esta potenciant únicament el cotxe i es una pena veure com espais verds els deixem perdre per donar més espai al cotxe.

S

Sílvia

Igualada

25 de setembre 2022.09:03h

Respondre

150 places d’aparcament que deixaran d’emetre CO2....suprem!
O els arbres i arbustos eliminats que deixaran d’emetre oxígen?
Davant l’asil cotxes... oportunitat perduda d’una zona verda... Llegir més i de gaudi d’infants, joves i grans, ara només hi gaudiran els fums dels cotxes...

M

Montserrat Galí Segués

Terrassa i Copons

25 de setembre 2022.08:56h

Respondre

Un hort és un tresort

M

Meritxell

Igualada

25 de setembre 2022.08:19h

Respondre

Molt ben dit Robin. És molt preocupant l’ús estafador del llenguatge que s’està fent per justificar accions que són absolutament contràries al camí que Europa i l’emergència climàtica... Llegir més ens marca.
És ofensiu,.com dius, que se’ns tracti de ciutadans de 2a fent servir frases i explicacions enganyoses per no dir directament falses.
Fa massa temps que ho dic, qui no cregui en les polítiques ambientals que ho digui en veu alta, que n’accepti les conseqüències electorals i que sobretot deixi de fer ”green washing” per semblar modern i sostenible. La situació actual és prou greu com perquè almenys no se’n riguin a la nostra cara.

M

M Pilar Salat Agramunt

Igualada

24 de setembre 2022.22:46h

Respondre

Molt, molt bon article!
Vergonya per l’equip de govern que ho fa i de la Diputació que ho ha pagat.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.