//Plugins sense CDN ?>
Els artistes
Enrico Pasini, nascut l’any 1935, és actualment organista titular de l’església de Santa Rosalia (Santuari de S. Salvador d’Horta) a Cagliari, a l’illa de Sardenya. Ha estat professor del Conservatori de Cagliari, és president de l’Associació musical i cultural “Il cromorno” i és un compositor que també ha transcrit per a l’orgue grans obres d’altres músics. La seva vida està dedicada íntegrament a aquest art i tant els seus dos fills com la seva esposa són músics.
Daniele Pasini, nascut l’any 1975, va començar a estudiar flauta travessera als 10 anys. És un jove músic excepcional que ha conreat tots els camps musicals, des de la música clàssica al jazz, el pop, la música electrònica, etc. També es dedica a la composició i a la investigació per assolir noves fites. Actualment està treballant la unió de la configuració de la teoria del concepte d’infinit del matemàtic Georg Cantor amb la improvisació musical. El fruit d’aquests estudis s’ha posat de manifest en un disc “Project Aleph Zero”, que va sortir l’estiu passat.
Les obres
El concert va començar amb una Improvisació per a flauta sola de Daniele Pasini que va sortir tocant des del fons de la Basílica, va anar fins al presbiteri i després va tornar al lloc inicial. És una obra moderna, amb gran variació de ritmes, que requereix una gran tècnica perquè explota tots els recursos de la flauta.
Ja a dalt del cor, el concert va seguir amb dues obres d’autors italians dels segles XVI i XVII, la Suite en sol major per a flauta i orgue d’Alessandro Scarlatti (1660-1725) i la Sonata en re major per a flauta i orgue de Leonardo Vinci (1690/6-1730).
A continuació hi va haver una obra per a orgue sol, Monteclaro per a orgue del propi organista, amb un significat molt especial, ja que és una partitura dedicada al director artístic del Festival, Joan Paradell i a la seva esposa, Paola Pacileo. És d’una gran bellesa i dolçor i el seu nom prové d’un parc de la ciutat de Cagliari.
L’última obra del concert va ser una altra composició d’Enrico Pasini, Sonata cíclica en re menor sobre l’antífona gregoriana “Pacem relinquo vobis” que està dedicada al seu fill Daniele.
La interpretació
Tant l’organista com el flautista van demostrar que són uns intèrprets excel•lents. Ho van posar de manifest en totes les obres, tant les que van tocar sols, cadascú amb el seu instrument, com en les que van tocar conjuntament, on es va poder apreciar la immensa compenetració entre ambdós. L’orgue i la flauta varen formar una unitat donant protagonisme a un o altre instrument segons ho demanava la partitura i feia goig sentir el magnífic diàleg dels dos instruments.
Els bisos finals
En els concerts del Festival igualadí és quasi una tradició fer un bis al final. En aquesta ocasió en van fer dos i tots dos obres del propi organista. El primer va ser Samba finale, una adaptació per a flauta i orgue d’una part d’una suite escrita originalment per a dos pianos per tal de ser tocada pel compositor i la seva esposa, adaptació que va ser feta especialment per al concert del Festival igualadí. El segon va ser Cantabile núm 2 (For you - La baia di Calamosca) per a flauta i orgue.
El públic que va assistir al concert que va ser molt nombrós va quedar molt satisfet de l’actuació dels dos músics i ho va demostrar amb uns aplaudiments molt intensos. El concert va comptar amb documentats comentaris d’Antoni Miranda sobre els intèrprets i sobre les obres, i amb la transmissió per pantalla de Jordi Balsells i Josep Aguilera. Gina Miranda va actuar de registrant.
Al final del concert, la regidora senyora Maria Enrich i Murt, com a representant de l’Ajuntament de la nostra ciutat, organitzador del Festival, va donar uns obsequis als concertistes.
El proper concert del Festival serà el dia 22 de març, a les 6 de la tarda i anirà a càrrec de l’organista de Polònia Andrzej Chorosinski.
Maria Dalmases