//Plugins sense CDN ?>
Edi.cat és una plataforma digital pionera a Catalunya del llibre digital. Com va sorgir aquesta iniciativa?
Sorgeix a partir d’una reflexió general de com afectaran els canvis tecnològics, la xarxa i internet al sector de l’edició. Altres sectors de continguts culturals com la música, els diaris, el cinema o el vídeo s’han transformat a causa de les noves tecnologies. En canvi, en el món del llibre això pràcticament no ha passat, però pensàvem que acabaria arribant. L’aparició de dispositius de tinta electrònic provoquen el procés de canvi. A més, mirem a l’estranger i el que està passant al mercat anglosaxó on s’està fent una aposta molt clara pel llibre digital. Veiem que això és una realitat que afectarà al sector editorial i l’hem d’enfrontar. Per aquests motius es crea Edi.cat.
Inicialment, l’empresa la van crear les editorials Angle, Bromera i Cossetània, però actualment ja incorpora 15 editors.
Sí, les tres editorials van decidir aplegar-se per afrontar aquest projecte de manera transversal i conjunta, però no des d’una fusió, ja que són editorials independents que mantenen la seva política de publicacions i el seu catàleg. Va ser al 2008 quan s’hi va començar a treballar i a l’abril de l’any següent vam presentar el portal de venda d’e-books o llibres digitals. A hores d’ara, som 15 editors que tenim continguts al portal edi.cat i uns 250 títols. Esperem anar-ho ampliant perquè ens agradaria que el projecte es convertís en un portal de referència del llibre digital a nivell català.
Les editorials no tenen certa por a fer el salt al món del llibre digital?
Por, sí, és clar que n’hi ha, però en tot procés de canvi hi ha pors, incerteses i dubtes. Tot i això, també hi ha la convicció que el futur és aquest. Per tant, totes aquelles editorials que vulguin fer una aposta de futur no poden donar l’esquena a al llibre digital.
Comencem des del principi pels més inexperts, el llibre digital és possible gràcies a la tinta electrònica. Què és la tinta electrònica?
La tinta electrònica és una tecnologia que permet superar el gran problema que té la lectura amb ordinador i és el fet que està il•luminat de darrera cap endavant. L’ordinador, doncs, fa unes pampallugues no perceptibles per l’ull quan es refresca que provoquen la fatiga. La tinta electrònica canvia la tecnologia perquè està il•luminat de davant cap endarrera i no es refresca la pantalla. La fatiga de la lectura en pantalla s’ha acabat. Té altres avantatges com ara que consumeix poca energia o que en una mateixa targeta electrònica puc tenir fins a 800 o 1.000 llibres.
A partir de la tinta electrònica, neixen els lectors de llibres electrònics (e-reader) i llibres digitals (e-books). Què són?
Exactament, són dues coses diferents. Per una banda, trobem l’e-reader que és l’aparell on hi ha la pantalla de tinta electrònica. Per altra banda, hi ha l’e-book o llibre digital que és un fitxer. Això ens possibilita un canvi que és històric perquè se separa continent de contingut. Fins ara quan compraves un llibre era indestriable el paper del que anava imprés a dins.
Ha estat una aposta arriscada per part de les editorials entrar en el llibre digital. No serà contraproduent per a elles perquè farà disminuir les vendes de llibres en paper?
Per ara les vendes de paper no es veuen afectades. En el futur, no sabem si es veuran afectades, ho haurem de veure. Hi ha un debat obert: el llibre digital ens portarà un altre tipus de lectors o hi haurà un transvasament de lectors d’un suport a un altre? No tenim prou història per a valorar-ho, però és possible que puguin passar les dues coses, és a dir, que hi hagi una incorporació de lectors gràcies al digital i que hi hagi lectors que passin d’un a l’altre, com també que ambdues situacions convisquin. D’aquí a uns anys ho sabrem.
Quins projectes de futur teniu?
Des d’edi.cat tenim diversos projectes de futur. Per una banda, continuar ampliant els continguts en quan a segells i a títols. Nosaltres al 2010 no sé si arribarem al miler de títols, però segur que passarem dels 500 o 700 títols, i hi haurà altres editorials que s’aniran incorporant. Per una altra banda, volem començar a provar algunes noves vies de negoci. Una de les vies és la venda de continguts fragmentats. Fins ara quan compres un llibre el compres tot, però imagina’t que t’interessa una recepta de cuina, actualment hauràs de comprar un llibre que en té 50. Per què he de comprar tot el llibre? La tecnologia ens permet poder comprar un contingut fragmentat. Una segona via seran models de subscripció. Jo em subscric a un banc de continguts i puc anar fent consum d’aquests continguts. Per exemple, pago 10 euros i puc triar entre diferents receptes o entre diferents novel•les i contes.
Textos i fotos: Mònica Puntí, ACPG