//Plugins sense CDN ?>
En la darrera Revista d'Igualada, Pau Llacuna desglossa la Festa de Reis d'Alcoi, embolcallada dins un ampli seguit de manifestacions nadalenques, i fa la comparativa amb el Cicle de Reis igualadí. Llacuna arrenca tot remarcant les diferències del format "al carrer" dels actes d'Alcoi respecte als d'Igualada
El darrer número de la Revista d'Igualada aborda l'estat de la qüestió de l'evolució i el format del Cicle de Reis de la capital anoienca. El prestigiós gestor cultural Pau Llacuna desgrana, a l'article 'Els Reis d'Igualada, propostes per a un possible futur', les diferències amb les festes d'Alcoi -probable gènesi de les anoienques- i apunta possibilitats per donar un tomb a la celebració. El punt de partida de Pau Llacuna és la carta oberta que va publicar Anoiadiari i que firmava ell, que es reprodueix al text de la revista. L'autor de l'article, i de la carta, repassa també els comentaris que es van fer en aquella publicació el gener i, a partir d'aquestes, n'extreu una sèrie de propostes per renovar i actualitzar la festa, que posa sobre la taula.
Aspectes: la Comissió
Comença enumerant un comentari sobre la "renovació de la Comissió de Reis" i "superar l'endogàmia (...) amb més pluralitat i participació". Posteriorment, Llacuna exposa els punts cardinals per a la renovació de la festa. En primer lloc, l'exigència de la "publicació de la gestió econòmica" -fer explícits els guarismes sobre el cost dels paquets i quin n'és el volum econòmic, i quant paguen els patgets per ser a la cavalcada, per exemple-, sobretot també en qüestions com les entrades de les Comes. En el mateix àmbit de la Comissió, el qüestionament del paper de les dones (si poden ser patges i no patgesses, podrien ser reis) i si la relació amb els infants és la mateixa. I també els criteris per acceptar els propis patges i els privilegis que atorga la Comissió als càrrecs públics per rebre visites a casa.
Organització i ubicacions
Llacuna també recull dels comentaris les queixes i propostes sobre on realitzar els actes. Analitza la problemàtica de les cues. Remarca en els paràgrafs anteriors que a Alcoi "l'acte de l'arribada del Carter Reial i el lliurament de les cartes està unificat en un mateix acte i que aquest es fa al carrer". Que malgrat la diferència climatològica entre l'hivern d'Igualada -més rigorós- i d'Alcoi, els actes a la vila valenciana tenen una altra vocació. En aquest sentit, exposa els comentaris sobre quin és l'emplaçament idoni per a la rebuda al Patge, el lliurament de cartes o el parlament del dia 5. I, òbviament, es ressalta el tema dels camions i el seu paper cada cop més protagònic en la Cavalcada.
Els Patges
En l'evolució de la festa d'Igualada en els darrers anys, els comentaris a la carta oberta assenyalen una caiguda qualitativa dels patges. Llacuna reflecteix aportacions de lectors que parlen de "he vist patges lligant sense parar", com també de "patges muts". S'assenyalen punts com que caldria més transparència en l'elecció dels reis, que cal una preparació superior dels patges i es debat si en el futur podrien haver dones-reis, tot i que el sentiment és que no. Es ressalta que, malgrat tot, hi ha una profunda estimació cap a la festa.
Conclusions
Amb relació a l'aspiració a ser Patrimoni de la Humanitat, Llacuna reclama que "si volem tenir un reconeixement, hem de tenir una bona organització, hem d'aconseguir l'excel·lència" i que la Comissió dels Reis com a Fundació Privada ha de "retre comptes als organismes corresponents i no seré jo qui ho posi en dubte. Però utilitzant com
utilitza recursos públics i necessitant com necessita la ciutat i els seus serveis i sobretot els ciutadans (...) ha d'explicar què fa dels recursos i de les il·lusions de tots. L'organització està al servei del ciutadà, no el ciutadà en totes les seves versions —patges, infants i públic— al servei de l'organització".
Finalment, Llacuna afirma que "la Festa del Reis no pot ser o no pot estar captiva d'uns pocs que la veuen d'una manera molt determinada: és un acte popular, ciutadà, sense copyright de ningú. És una festa. Antropològicament, quan es parla de «festa», es diu que ha de tenir llibertat, que és un esdeveniment col·lectiu, participatiu, que té una ruptura de la norma quotidiana i que, per descomptat, té una caràcter seductor, gratificant i agradable".
Sempre he pensat, com fa el Pau en obert, que la festa de reis hauria de canviar en alguns aspectes, recuperar el seu caràcter més ancestral i millorar moltes coses -sobretot les cues el dia de la... Llegir més carta!. De tota manera no es pot perdre de vista el treball ingent de la comissió de reis en l’organització de la mateixa i la qualitat i bona fe en tot allò que organitzen. Penso que està bé suggerir millores a la comissió i aportar punts de vista que puguin enriquir la festa, però sempre des de la modèstia i el respecte a la comissió. Pensem que hi ha moltes ciutats que l’organització de la festa recau sobre l’Ajuntament directament i organitzar-la costa molts diners a les arques municipals, en canvi, una comissió que se l’estima, la defensa, l’autogestiona amb una aportació mínima de diners públics, és un valor molt positiu que no cal perdre de vista i que moltes ciutats voldríen tenir. Per tant, no cal que fem demagògia de si la festa és del poble, dels ciutadans, etc, etc, etc. La responsabilitat de fer-ho a dia d’avui, de la gent que hi treballa, es reuneix, dedica hores i temps personal. Avui per avui ho fa la fundació, i per tant, considero que està bé fer-los arribar propostes del que considerem ”millora”, però també cal pensar que ”tants caps, tant barrets” i que si la festa ens ha arribat així fins ara, per alguna cosa serà. No considero que la festa estigui captiva, ”algú ha d’organitzar!” Demostra molt poc coneixement de la festa el caràcter que comenta: ”tenir llibertat, que és un esdeveniment col·lectiu, participatiu, que té una ruptura de la norma quotidiana” això serà el Carnaval o un espectacle de la Fura dels Baus, però la majoria de festes tradicionals tenen una normativa molt estricta que es repeteix d’any en any. Siguem seriosos.
Estic molt content al veure que ni tires la tovallola amb el tema del Reis de Igualada
Son unes conclusions totalment raonables i constructives amb sentit comu i crec que bona part dels igualadins... Llegir més las comparteixen
Pro per la Comisio no crec que serveixi de res ES PICA AMB FERRO FRET (com diem aquí) amaguen el cap sota l ala esperan que es vaigi dissolent fins que ningu en parli
Aprofito per comentar que dins de la Comisio ni ha persones amb molt bonna voluntat i que no mes compten per travallar , sense cap afany de protagonisme i sense esperar res a camvi simplement perque estimen, aquets si de veritat la
Festa de Reis
ANIMS I ENDEVANT
Et dic el que em van dir a mi fa uns dies ” qui no té feina el gat pentina”
27 d'abril 2015.16:34h
Ara també falta al respecte al Sr. Llacuna ? Ja veig que li agrada desprestigiar a la gent treballadora.
Bona reflexió i anàlisis, m’agrada l’esperit constructivista amb ganes de millorar la nostra festa!
Gran article el de la Revista d’Igualada!
Joan S.
Igualada
27 d'abril 2015.16:23h
Pere, molt bo el teu apunt, comença suau, dóna la raó i acaba amb un clatellada. Bona estratègia sinò fos tant evident, que sembla al ”dictadillo” de la Comissió. Realment has llegit... Llegir més l’article de la revista o simplement has llegit la notícia. Crec que la Comissió del Reis no ha tingut mai una diagnosi tant bona. A diferència del Sr. Pau Llacuna, que sap el que toca, i crec que té un bon coneixement de com s’organitza la Festa, crec que no ha de parlar del que no es sap i fer-ho tant a la babalà. No es pot fer comentaris sobre el ”públic captiu” sense saber què és. No es pot explicar o comparar festes i obres de teatre. (Un comentari: vostè hi veu molta diferencia entre la rua de carnaval i la rua del reis tal com s’organitza ara?) Per últim, insisteixo, llegeixis l’article perquè veurà que la festa del Reis durant la seva història ha canviat i molt, per tant allò que vostè diu que hi ha una normativa (qui fa la normativa sinó els ciutadans i no una comissió en una festa tradicional) en el cas del Reis d’Igualada no és cert.