//Plugins sense CDN ?>
Un dels actes amb més ganxo per als programadors de la segona jornada de la Mostra era el Mercat de Projectes d'Espectacles. Una cinquantena de programadors van interessar-se per aquestes iniciatives, sobretot cercant formats que impactin en el públic juvenil, nou objectiu de la Mostra
La Mostra 2015 ha agafat també com a mercat els joves de 12 a 16 anys, que signifiquen una diferència molt important respecte les franges d'edat que abordava, sobretot a nivell qualitatiu. Per això, els programadors van cercar al Mercat de Projectes d'Espectacles, que es va fer a la Biblioteca Central, al migdia, propostes per a aquest segment tan exigent i, a la vegada, per a tots els públics. En declaracions a Anoiadiari una programadora de la Diputació de Barcelona, que abasteix centenars d'escoles amb els seus catàlegs, explica que "no es tracta només de trobar nous llenguatges escènics. Estem davant un públic molt inquiet, que vol coses molt més diferents que les altres franges d'edat. Necessitem obres que impactin, que els facin pensar".
Els programadors, reunits a la Sala d'Actes de la Biblioteca, van escoltar set projectes diferents, dirigits preferentment a un públic juvenil. Un públic que està familiaritzat amb la tecnologia i la utilitza. De fet, la utilitza tant que és un problema que els aparta de mantenir l'atenció sobre una dinàmica de grup o qualsevol activitat estàtica. La primera exposició, 'La bombilla', de la Cia. Salanegra, exemplifica l'economia de mitjans i la senzillesa escènica que cerquen els programadors ara. L'actor va subratllar que es bastava amb una maleta i una bombeta per fer l'obra a nivell d'objectes. A part, l'equip de projectors i ordinador va a càrrec de la mateixa companyia. Per cridar l'atenció del públic, es barrejaran els personatges de l'obra amb objectes que apareixen amb tècniques de 'stop motion'.
"Venim a cercar espectacles de qualitat, tot el que ens puguin oferir de teatre català" explica la responsable d''Anem al teatre'. Es tracta de Maite, una programadora veterana de la Diputació, que treballa amb més de 150 pobles. Fan sales, "no carrer", i es dediquen a set comarques i "fem unes 300 representacions anuals en l'àmbit escolar". L'edat de 12 a 16 anys, que amplia l'univers de la Mostra, "és una franja molt difícil. Els nois i noies cada cop són més complicats de moure i els mestres tenen impediments per sortir".
A la Mostra espera trobar-hi "fórmules diferents, que puguin ser interessants". Coses "que m'arribin, no pas una cosa mediocre que a mi no em mogui, perquè no la podré transmetre". De moment veu "propostes diferents i variades. El Mercat de Projectes dóna la idea de quin futur ve". Un d'aquest futur podria ser el que proposa la companyia El Nus, que va venir a representar l'obra '1000 likes'. Una dels seus integrants, Andrea, abans de plantar-se davant els programadors comentava que "venim per fer una obra de teatre en la qual el públic pugui utilitzar el mòbil".
Un propòsit arriscat, tot i que tenen experiència ja en la interacció amb el públic. Parlen del "ciberassetjament i pot ser també per a públic adult. No està pensat per als nens". Ja han rebut una subvenció per engegar l'aplicació. Porten 6 anys treballant i "ja vam nèixer amb la crisi i ens hem hagut d'espavilar des d'un primer moment. No l'hem notat gaire".
La crisi econòmica també ha coincidit amb els set anys de vida de la companyia lleidatana Campi Qui Pugui. Ve al Mercat de Projectes a cercar finançament o tancar actuacions. La seva obra és 'Manneken's Pis', influïts pel monument de Brussel·les, i és "un espectacle de carrer. Esperem trobar coproductors i donar difusió a l'espectacle abans que neixi. Així també tenim un 'feedback' i podem introduir algun canvi". Sobre l'actual moment, "les companyies més veteranes venien de més amunt i han notat la davallada. Nosaltres hem viscut ja des del principi la crisi i hem anat endavant a poc a poc". El seu Manneken és una obra interactiva, que a partir de la font d'aquest nom, combina teatre de titelles i màscares.