TORNAR
PUBLICITAT

Les 12 claus del líder excel·lent pel 2012

Comença l'any amb bons propòsits per a la teva empresa

economia
Dilluns, 2 gener 2012. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Comença l'any, i molts probablement ja han fet la llista de bons propòsits de cara als propers 12 mesos. En l'àmbit professional, malauradament tot indica que el 2012 serà un any molt difícil, al menys els primers mesos, però més enllà de la macroeconomia, el món està ple d’oportunitats sempre i quan siguem capaços de canviar els nostres propis paradigmes que ens impedeixen anar més enllà del nostre petit espai de confort.

Us proposo una llista dels conceptes i línies de treball que identifiquen als líders excel·lents, i que probablement us ajudaran a aconseguir els resultats diferents que desitgem, però fent coses diferents.

1- Actitud

És el principi de tot. Per innovar i millorar hem de tenir ganes de fer-ho, assumir les dificultats que trobarem en el camí, incorporant valors com la proactivitat, i equivocar-nos per tal d'aprendre i millorar. Sense actitud no hi ha innovació, i sense innovació no hi ha futur.

2-Liderar amb passió

Com estem liderant els nostres equips? Com transmetem els missatges? Com motivem els col·laboradors? Tinguem clar que amb un bon lideratge millorarem els resultats de l'empresa. Liderar no és més que influir sobre les persones perquè treballin amb passió per aconseguir els objectius. I aquesta passió ha de néixer del propi líder. Recordem que només es lidera amb l’exemple

3.- Superar expectatives

Si els productes són cada cop més similars i els consumidors estan més i millor informats, la qualitat ja no és un requisit, sinó una condició totalment necessària, però alhora insuficient. Cal tenir present que la vertadera qualitat és la que supera les expectatives del senyor client i perquè això passi, prèviament l’hem d’escoltar i entendre per oferir-li 'solucions', no productes o serveis. Només amb aquesta proactivitat serem capaços de superar les seves expectatives, i aquest és el primer pas de la fidelització.

4-Persones

A tots se'ns omple la boca parlant de que els nostres col•laboradors són l'actiu més valuós de les empreses. Però a l'hora de la veritat, els models d'actuació, gestió i rol de les persones no ha canviat gaire en els últims anys. La qualitat de les persones marca la diferència, especialment quan la tecnologia està a l'abast de tothom. I encara molts, amb el nombre d'aturats creixent mes a mes, tenen la gosadia de dir que ja no queden treballadors implicats, que 'sentin els colors'. No? Segur?

Aprofitem l'inici d'any per fer un anàlisi autocrític que ens mostri un panorama clar de com gestionem el nostre capital humà, i de quina és la nostra (veritable) voluntat de canvi per posar en marxa aquelles accions que neutralitzin les mancances que ens haguem diagnosticat.

5- Tots a vendre!

Cap empresa pot (ni ha de) ser concebuda com una suma de parts o de departaments, sinó com un conjunt de processos ben alineats amb un objectiu comú, que no es altre que superar les expectatives del senyor client.

En aquest sentit, ens toca, a tots, convertir-nos en venedors. I per fer-ho resulta clau un bon alineament. Tots i tot ha de seguir el mateix camí i les mateixes pautes, ja que totes les peces sumen o resten. Per tant, des de el venedor, la comanda, el telèfon, les instal•lacions, el productes, el packaging, la logística, el paquet, la documentació, el xofer del camió, etc. tots estan comunicant mediocritat o excel•lència i està clar que la valoració de la percepció per part del senyor client, que és l’ única que val, no és la mateixa segons el cas.

6- Conèixer (tots) les metes i objectius

Problema habitual en moltes organitzacions: els equips no tenen clares les metes o les prioritats fonamentals. Poques persones saben realment quin és el valor real que la seva feina ofereix a l'empresa. Bé perquè les metes són moltes, o perquè són massa canviants... o, tristament, perquè la seva empresa, directament, no les té definides. Això implica que els col·laboradors dediquin bona part de la seva jornada a fer tasques 'urgents', que sovint no són pas 'importants' ni les que tocaria fer.

Aquest any, analitzem què està entenent el nostre equip al respecte i com ho podem transmetre millor per tal d'arribar, plegats, als objectius marcats.

7.- Guanyar clients, no pas diners

Al blog vaig parlar d'aquest tema en profunditat fa unes setmanes. La crisi ens ha fet perdre sovint el nord. Cal tenir present que un dels eixos clau de la gestió és aconseguir una vertadera orientació a client per part de tota l’organització.

Si estem orientats a client, implica que donarem VALOR, serem proactius, l’haurem entès, haurem analitzat el seu problema i li donarem la SOLUCIÓ que necessita, estigui o no en el nostre portfoli. Aquesta línia d’acció ens farà GUANYAR CLIENTS i en conseqüència la rendibilitat que tot negoci necessita per la seva sostenibilitat.

La clau és que el client ha de ser el centre de tot i de tots!

8- Focalitzar en màrqueting i comunicació: la resta, són despeses.

Ja l'he citat en moltes d'altres ocasions, però tinc la sensació que, a mesura que passen els anys i evoluciona l'economia i el mercat, Peter Drucker té més i més raó: 'l'única estratègia possible per una empresa es focalitzar el seu esforç en màrqueting i l' innovació, doncs tota la resta son costos'. Tot i que molts verbalitzen la seva voluntat d'estar al costat dels clients, la majoria d'empreses continuen amb una clara orientació a producte.

De cara a 2012: entenem, i apliquem, la filosofia de que no és una batalla de productes, sinó de percepcions.

9.- Comunicar

La comunicació s'ha convertit avui dia en una habilitat absolutament necessària per tots els que tenen responsabilitats i persones al seu càrrec. És una peça clau en l'estratègia global de les empreses, on les persones, cada cop més, són les que marquen la diferència.

La comunicació és una eina fonamental per crear valor, alinear i motivar a la gent de l'empresa en un objectiu comú o simplement per compartir els objectius del dia a dia.

Practicar l'escolta activa, donar a la comunicació no verbal l’ importància que mereix, ser nosaltres mateixos i ser a la vegada molt més efectius anvers els altres... tot incidirà directament en el resultat.

Tinguem present aquella dita que diu: 'allò que no es comunica, no existeix'

10.- Gestionar el temps amb eficàcia

Tot i les dificultats viscudes durant l'any, sovint ens parem a pensar i ens adonem de com de ràpid ha passat aquest 2011. De fet, a aquesta conclusió arribem bona part dels nostres dies. En qualsevol negoci hi ha dos recursos ben escassos: el temps i els diners. La qüestió és que, en relació als diners, a tots ens han ensenyat a administrar-los, però amb el temps actuem com si es tractés d'un recurs il·limitat. Reunions eternes i improductives, gestió incorrecta del correu electrònic, procrastinació... cal fer alguna cosa al respecte, i fer-ho ja. Important propòsit per 2012: lluitar contra els 'lladres' del temps, planificar millor, i prioritzar en funció dels objectius personals i professionals.

11- Reunions productives!

S'ha mencionat en l'anterior punt, però el problema continua essent tan gran per a tantes empreses, que mereix ser un 'bon propòsit' en si mateix. Els líders han de prendre decisions complexes i d'un alt grau de compromís, fet que obliga a realitzar nombroses reunions. Trobades en què l'estil del líder és determinant de cara al resultat. Sovint, aquestes reunions no són més que monòlegs; en d'altres casos, és habitual que el diàleg es faci difícil, complex, el que implica una inversió desproporcionada d'hores amb una baixa productivitat i resultats dubtosos.

Les reunions han de tenir un guió, uns objectius clars i definits, començar i acabar a l’hora, s’han de preparar prèviament, sense improvisació, i hi han d’assistir les persones que tenen quelcom a dir.

12- En busca de l'excel·lència

L'últim bon propòsit per qualsevol líder no és més que un compendi de tots els anteriors. Ja hem vist que tots podem fer, des de dins, que totes les persones involucrades en el negoci aportin la seva part per generar la percepció d'excel·lència al client. Si el líder promou el canvi, la innovació, comunica, s'apassiona, ven, s'esforça per ser un referent i lidera amb l’exemple, l'equip el seguirà. I al final d'aquest 2012, de ben segur, els clients tindran una millor percepció de l'empresa i per tant haurem donar un pas més per reforçar la sostenibilitat. Sempre cal tenir present que el senyor client és qui paga els nostres salaris

Secció elaborada per Jubert&Partners

http://www.repensarlaempresa.com/

Plaça de l’Ajuntament,7 4t · 08700 Igualada · Tel. 938 067 490


1 Comentaris

P

Pep Itu

Igualada City

2 de gener 2012.16:01h

Respondre

Molts bons consells!!! Tant de bó que hi haguessin molts directius d’empreses ques’ho apliquessin i encara més empreses que ho impulsin... a veure si són capaços de rempensar la seva pròpia... Llegir més empresa... i si no d’aquí 1 any en tornem a parlar...

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.