//Plugins sense CDN ?>
En paral·lel a l'augment de l'ocupació i la xifra d'assalariats, i també al descens de l'atur, les baixes produïdes per accidents de treball també van en augment. El 2018 hi va haver 1.120 accidents de treball a l'Anoia, un d'ells mortal.
En dos anys, la xifra d'accidents laborals ha crescut un 10% a l'Anoia. El 2018, segons les dades del Departament de Treball, hi va haver 1.120 accidents laborals amb baixa a la comarca, mentre que dos anys abans eren 1.008. A diferència dels dos anys anteriors, es va haver de lamentar un accident mortal. I la xifra d'accidents, com constaten alguns dels sindicats, no inclou almenys tres víctimes mortals que van tenir un accident 'in itinere'.
Dels 1.008 es va passar als 1.041 del 2017 i als 1.120 del darrer any. Els que consten com a ferits greus -però- han baixat, de sis a tres persones. La responsable de CCOO a l'Anoia, Alfonsa Santisteban, remarca que en tots els casos "són xifres amb matisos" però que l'augment és "preocupant". Les persones que tenen més accidents laborals són els treballadors i treballadores temporals que "vénen d'ETT i tenen formacions molt ràpides. En alguns casos llegeixen un dossier de dues o tres pàgines o, si han de fer servir una màquina, els passen una diapositiva d'un quart d'hora".
Un altre grup que té factors de risc són, segons Santisteban, "persones que treballen a temps parcial i que al final acaben tenint jornades molt llargues i sense descans". La responsable del sindicat afegeix que "abans de la crisi hi havia figures com el delegat de prevenció sectorial. Ara, a més, les inespeccions de treball no arriben a tot arreu i molts cops només quan s'ha produït l'accident".
Si bé la xifra d'accidents greus ha baixat els darrers mesos, Alfonsa Santisteban apunta que "hi ha una altra lectura i és com es diagnostiquen els accidents, en aquest cas la mútua. En alguns casos es tipifica com a 'lleu' i quan veus de primer ull el cas te n'adones que és 'greu'. I sovint tampoc es detecta bé la contingència. Les dades no sempre són fiables". També critica el fet que no hi hagi plans de mobilitat "quan cada cop més persones han de treballar lluny del seu domicili. La majoria de treballadors va en vehicle propi i això porta a més possibilitats d'accidents 'in itinere'".
"Mínima inversió"
Per la seva part, el sindicat CGT assenyala que l'augment "es deu a la mínima inversió que realitzen les empreses en matèria de Seguretat i Salut. I va acompanyat de la precarietat dels treballadores i treballadors en els llocs de treball". Un altre factor que apunta el secretariat igualadí del sinicat és que "amb el retard en l'edat de jubilació, el accidents de treball aniran en augment". Sobre les dades de la Generalitat, consideren que "hauríem de tenir dades actualitzades de les reclamacions de canvis de
contingències, ja que sols una minoria decideix reclamar el esmentat reconeixement". Afegeixen que "moltes empreses no tenen partides econòmiques en matèria de prevenció i juguen al ocultisme: neguen els accidentes i malalties professionals conjuntament amb les mútues i els deriven a la Seguretat Social".