TORNAR

5 claus per passar de la Idea al Negoci

I 10 raons per cursar el Postgrau en Emprenedoria

economia
Dilluns, 12 març 2012. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El proper 20 d'abril arrenca la segona edició del Postgrau en Emprenedoria, un projecte únic iniciat, a casa nostra, el 2011 amb l’objectiu d’acompanyar aquelles persones que tenen clara una idea de negoci i necessiten ajuda per crear el pla d'empresa i fer realitat el seu projecte.

Una iniciativa en què, a l’igual que l’any passat, és un plaer per a mi poder col·laborar-hi. Cada dissabte de març es duran a terme una sèrie de 'píndoles' gratuïtes i obertes a tothom dedicades a cadascuna de les unitats curriculars del Postgrau. Aquestes sessions se celebraran a l’Ateneu, actual seu de la Jove Cambra Internacional d’Igualada (organitzadora del Postgrau conjuntament amb 'Escola d'Enginyeria d'Igualada -Universitat Politècnica de Catalunya-), i ens serviran per presentar algunes de les qüestions que es tractaran durant el postgrau: Què ens motiva a emprendre? Com podem motivar al nostre equip? Què és l’actitud emprenedora i perquè és important inculcar-la i 'activar-la'? Quins aspectes poden fallar a l’hora de crear una empresa i quins són els principals errors què es cometen?

L’any passat, sis dels vuit projectes dels alumnes del Postgrau ja són una realitat o bé estan en procés de convertir-se en empreses. Amb aquest aval es posa en marxa la segona edició, en la que, de nou, intentarem ajudar a descobrir quines són les claus per passar de una Idea a un Negoci.

¿Repassem alguns dels principals punts?

1- La idea no ho és tot

Un anunci de televisió, famós en els últims mesos per 'reunir' personatges de tota mena, sovint ben diferents entre ells, ens deixa una frase per reflexionar: 'el talent no és res... hi ha massa talent, hi ha talent per tot arreu'. La cita, en boca de la seva filla Geraldine, és de Charles Chaplin.

El talent és una manifestació de la intel·ligència emocional, és una aptitud o un conjunt d’aptituds o de destreses excel•lents respecte la 'mitjana' per dur a terme una tasca determinada de manera exitosa. Una tasca. Sí. És a dir: una acció. Si tenim el talent, la capacitat, si tenim la idea.... però si no donem el següent pas, que no és altre que passar a l’acció, es quedarà només en això. En no res.

Unes pistes per donar aquest pas:

-Tinguem clar que ens farà falta ajuda. Assumim, amb humilitat, que haurem de trobar professionals alineats que ens ajudin a posar en marxa el model, entenent que les aliances són una bona font per progressar.

-Tenir més clar encara quin és el valor que volem (i que podem) donar al senyor client. L’objectiu per passar a l’acció no pot ser mai “guanyar diners”, sinó guanyar clients. I superar les seves expectatives per mantenir-los en el temps.

-Moltes idees de negoci són diferents, innovadores, aporten valor... però no es comuniquen. Potenciar el màqueting i la comunicació és la única manera per aconseguir que un valor real, el de la idea, sigui percebut per aquells que la convertiran en negoci: els potencials clients.

-Definir el model. Una bona idea només ho serà realment si treballem i construïm un model de negoci adequat per fer possible l’èxit. Revisem tots els conceptes: les relacions que tenim i volem tenir amb tots els actores (proveïdors, col·laboradors), l’estructura de què disposem, com i de quina manera escoltarem i parlarem amb el senyor client, etc.

-Marcar clarament els objectius. Insisteixo, la idea no pot ser mai 'vull guanyar diners'. Tot projecte necessita d’objectius quantitatius i qualitatius, tenint en compte les inversions en immobilitzat i circulant, el model de negoci, el client objectiu i relacionant el 'valor' amb les variables que ens permetran assolir la primera gran meta: arribar al punt mort o llindar de rendibilitat, aquell punt on la nostra idea deixarà de tenir pèrdues per passar a guanyar beneficis. Després, es clar, caldrà determinar també com procurem fer sostenible en el temps el projecte

2 – Anem més enllà dels nostres paradigmes, que ens limiten

Aquest, segurament, hauria de ser el punt '1'... o el punt “0”, fins i tot. Molt més simple i fàcil (i breu) d’explicar que l’anterior: cada cop que algú té una idea i vol iniciar un projecte, ja sigui dins d’una empresa (intraemprenedor) com per compte propi, es troba un primer gran enemic, una primera gran barrera: ell mateix.

Sí, nosaltres ens limitem perquè la nostra experiència, l’educació que hem rebut, el nostre entorn, els èxits o fracassos anteriors.... tot plegat han creat un marc, un model d’actuació i una visió que, fins ara, ens ha anat 'de conya' per mantenir-nos en un entorn estable, quasi inamovible. Un entorn que canvia radicalment quan tenim una idea i la volem posar en marxa. Així que, el primer de tot, abans de donar el salt, és trencar totes les barreres que nosaltres mateixos ens hem autoimposat, i entendre que, ara, el canvi constant i l’adaptació seran les noves pautes a seguir.

3 – Tot i la crisi, el món està ple d’oportunitats

No em cansaré mai de dir-ho. En moments com l’actual, en que moltes empreses estan en declivi continuat, en que els fets polítics i econòmics estan provocant una pèrdua de confiança, convé fer una parada, agafar perspectiva, escoltar amb empatia el que diu el món i començar a qüestionar-se el què i el com fem les coses. És d’aquesta profunda reflexió d’on surten gran part de les idees que, després, es converteixen en realitats. Si tot està malament, com sembla, caldran solucions innovadores, oi? Pot la nostra idea ajudar, des de la seva 'humilitat' a millorar la situació? Pot satisfer alguna necessitat no coberta? Pot ser millor que d’altres solucions existents al mercat?

Si? Aleshores, hi ha esperances. I oportunitats.

4- Tot està inventat? En absolut: tot està per fer

Aquesta frase, 'Tot està inventat', és tan demolidora com falsa. Mireu el món, si us plau, cada dia sorgeixen iniciatives empresarials que ens sorprenen. Cada dia, els més grans del 'món mundial' ens presenten una innovació més, una millora que supera les expectatives. I cada dia, petits empresaris, com nosaltres, arrisquen amb les seves idees.

Les grans innovacions de les que gaudim avui dia, bàsicament centrades en Internet i les noves vies de comunicació, no existien fa 20 anys. Ni deu. Algunes, de fet, no tenen ni 5 anys.

Voleu dir, què no hi ha molt de camí, encara, per recórrer?

5 – Ens hem de preparar i formar

De nou: el talent, sense esforç, es queda en no res. Les idees, sense una ajuda, una guia, un suport, perden força. Comptar amb la visió, enfocada a la pràctica, d’algú que ja hagi passat pel mateix procés, d’algú que hagi fracassat i triomfat a l’hora de posar en marxa les seves idees, pot ser la més gran de les ajudes. Passar a l’acció requereix de temps, i de paciència. És tot un procés. Un procés, en si mateix, de formació, de creixement professional i personal.

No deixem mai de banda la nostra formació, anem més enllà i busquem els camps en què podem millorar i aprendre. Serà una de les claus de l’èxit.

I lligat a aquest últim punt, el de la formació, permeteu-me que reprengui el tema del Postgrau, que en faci una miqueta més de 'publicitat', i que us expliqui, en 10 punts molt senzills, quines són les raons per cursar-lo:

1-Funciona. El 88% dels projectes presentats en la primera edició́ són ja una realitat

2- És un Postgrau de la Universitat Politècnica de Catalunya, que compta amb una metodologia innovadora i que incorpora als seus projectes de docència, recerca i gestió́ els principis de la cooperació́ i la creativitat impulsant l’esperit emprenedor.

3- Els professors vivim la realitat de l’empresa, en formem part d’ella

4- Com deia, sempre es bo escoltar algú que 'ja ha passat pel mateix'. Al Postgrau es comptarà amb la col·laboració de professionals i emprenedors reconeguts com Dídac Lee, Carlos Barrabés o Xesco Espar, entre d’altres, que compartiran les seves experiències.

5- L’alumne gaudirà d’un seguiment personalitzat del seu projecte durant tot el postgrau.

6- El calendari de sessions permetrà̀ compaginar el dia a dia dels emprenedors/es amb el desenvolupament del seu projecte.

7- Cada participant tindrà un mentor que el guiarà durant el postgrau

8- Es dóna accés a un conjunt de serveis professionals per posar en marxa el projecte, com per exemple serveis de finançament, parcs empresarials i vivers d’empreses, serveis de gestió́, etc.

9- S’oferirà̀ un directori de xarxes, organitzacions i entitats que treballen pels emprenedors/es.

10- Els participants formaran part de l’únic postgrau a Catalunya que té com a objectiu real que els alumnes posin en marxa el seu projecte

En definitiva: un complement, una gran oportunitat pels empresaris i professionals de la comarca, que vulguin donar el pas de la Idea al Negoci.

Secció elaborada per Jubert&Partners

http://www.repensarlaempresa.com/

Plaça de l’Ajuntament,7 4t · 08700 Igualada · Tel. 938 067 490


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.