//Plugins sense CDN ?>
L'alcalde Marc Castells i la regidora d'Hisenda, Montserrat Duch, donaven a conèixer aquest dimecres les línies mestres del pressupost de l'Ajuntament d'Igualada pel 2016. Es tracta dels pressupostos amb més volum de l'etapa de Marc Castells. L'equip convergent segueix destinant una important quantitat al pagament de deute, 5,9 milions d'euros, però apuja significativament la partida d'inversions: arriben a 3,2 milions; pel 2015 eren uns 2.500.000.
El govern de CiU ha donat a conèixer el pressupost per al proper exercici, que serà de 49,8 milions d'euros pel que fa a l'Ajuntament i de 51,7 milions d'euros sumant-hi les empreses municipals. Això suposa un increment aproximat del 5,9% respecte l'actual exercici 2015. Les vaques magres queden ja més enrere, segons el govern, però no del tot. Els rectors de l'Ajuntament avancen ja que amb els números a la mà "deixarem d'estar sota tutela financera de la Generalitat i l'Estat el 2016, quan baixarem del 75% d'endeutament respecte al pressupost". A final del 2015, el deute viu serà de 42,8 milions d'euros. En consonància amb aquesta millora de les arques municipals, el pressupost creix en la partida d'inversions que aniran destinades en bona part a equipaments i millores en l'espai urbà. L'alcalde subratlla que "el pressupost ha estat elaborat col·locant el ciutadà en primer terme".
Pel que fa a un dels cavalls de batalla del primer mandat, el retorn del deute, Castells manifesta que "tornem més diners dels que demanem. Ens endeutarem per fer inversions, de fet, un 90% del deute nou és per aquest apartat. Però seguirem amb un volum de retorn del que devem superior al que ens endeutem". Per al 2016, hi ha previst tornar quasi sis milions d'euros més 1,1 dels interessos derivats.
Castells i Duch exposen unes inversions "orientades a la millora de la qualitat de vida". L'alcalde enumera 350.000 euros per diferents accions que permetran completar "el tram central de l'Anella Verda", 300.000 euros al pla plurianual de millora poliesportiu de Les Comes, 300.000 euros en adequacions al Cementiri Vell, 200.000 euros per la segona i definitiva fase d'obres a la Plaça Castells, 200.000 euros per accions vinculades al trasllat de l'Arxiu Comarcal a la Teneria.
També hi ha partides de 150.000 euros del pla anual d'asfaltat, 125.000 euros per millores a la Plaça dels Traginers, 100.000 euros per unes pistes poliesportives a les antigues piscines de la Torre del Requesens a tocar de l’Institut Badia i Margarit l'Anella Verda Fluvial. Es tornen a destinar 100.000 euros per l'adequació de l'espai d'entitats juvenils de Cal Badia, 100.000 euros per al nou Pla d'Accessibilitat o i la mateixa quantitat per al pla de manteniment anual dels centres escolars públics.
Partida per a redacció de nous projectes i el POUM
A banda, es contemplen 275.000 euros per a la redacció de nous projectes per als propers anys, "com la renovació integral del complex esportiu de Les Comes, la nova Plaça de la Masuca, l'ampliació de la residència Pare Vilaseca o el futur Parc Central de l'Avinguda Catalunya". Hi ha també la redacció del POUM, per la qual es reserven 350.000 euros: "no vol dir que s'hagin de gastar tots" matisa Castells.
L'alcalde resumeix que "pel 2016 aquest govern preveu destinar més de 7 milions d'euros a serveis i projectes que han de millorar de manera clara la qualitat de vida dels ciutadans". Afegeix que "és un pressupost que definim com a sostenible; amb unes finances sostenibles vetllades des del bon govern, amb inversions sostenibles que milloraran equipaments i entorn, i amb uns serveis sostenibles i garantits per les persones més vulnerables".
En el ple del proper 20 d'octubre se sotmetran a aprovació els comptes, com també les ordenances fiscals per a l'any vinent. Tal i com ha detallat Montserrat Duch, els impostos de competència municipal "es congelen i pràcticament no experimentaran variacions". Aquests son l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM), l'Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO), l'Impost sobre l'Increment del Valor de Terrenys de Naturalesa Urbana (IIVTNU) i l'Impost de Béns Immobles (IBI). Segons la responsable de la Hisenda municipal, es mantenen, a més, les bonificacions establertes en exercicis anteriors, com els ajuts per a pagar l'IBI per persones grans i famílies monoparentals o les bonificacions en la taxa d'escombraries per petits locals i comerços. Destaca com a novetat la introducció d’una taxa per a la realització de sonometries per avaluar molèsties per soroll que es derivin d'activitats alienes.
Perquè serà que de tot el que em diu aquest Sr. Alcalde no em crec res de res ?
Tot molt bonic, el discurs de sempre recordant la incapacita dels anteriors i la seva (que guapo soy) en recupera el equilibri econòmic.
Però el Alcalde,tindria que recorda que legalment no tenia... Llegir més altra sortida i que els recursos econòmics que gestiona venen dels impostos de tots els ciutadans ,El nomes els gasta I com li dona la gana..
Per altra banda seria també bonic veure pressupostos dedicats a la mobilitat dels discapacitats, per sota mínims, i al pintura dels passos de vianant també sota mínims .Mínims en relació el nostre No ho esperem això no fa goig. .
Antoni
Igualada
16 d'octubre 2015.17:30h
Sr Giner, això que es pregunta perquè serà que no es creu res del que diu l’alcalde té una doble resposta condicionada. Si el que diu l’alcalde com per exemple en aquesta notícia, que baixa... Llegir més el deute, etc, no és veritat, llavors serà perquè l’alcalde és un mentider. Si el que diu l’alcalde més o menys ho va complint (va baixant el deute, va fent les inversions que diu que farà, etc) llavors potser la resposta ja entraria més en l’àmbit d’un trastorn obsessiu, que entenc que a Iguada hi ha prou especialistes competents per a tractar-lo.
Com a primera fase diagnòstica hauria de recuperar l’hemeroteca de fa un any quan va presentar els pressupostos d’enguany del 2015, i veure què deia i si s’ha complert. I després, si més o menys ho ha complert, ja pot anar buscant la guia de les págines grogues.