TORNAR

'Quan poses una pista sobre el mapa, al voltant comencen a florir-hi empreses d'alt valor afegit'

L'economista Ramon Tremosa considera que el coroportiu és com un pou de petroli per a l'Anoia

economia
Dilluns, 29 juny 2009. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
L’economista Ramon Tremosa sempre s’ha mostrat partidari de la necessitat de potenciar l’aeròdrom Igualada Òdena i fer-ne un motor econòmic. Content perquè finalment la Generalitat l’hagi concedit a la comarca, se sorprèn que no hi hagués cap més candidatura, cosa que ha explicat pel ‘desconeixement i la incultura de la gent'. Tenir ara un aeroport és tan important com tenir una carretera al segle XX’ ha sentenciat. Els dos potencials per la comarca són, per Tremosa, els vols corporatius i empresarials, cada vegada més freqüents, però sobretot el transport de mercaderies d'alt valor afegit.

Tremosa: 'El territori assumeix que aquest espai és aeroportuari, sempre ho ha estat'

Tremos sempre ha cregut amb el potencial de l'aeròdrom

L'economista Ramon Tremosa es mostra molt content pel fet que el corporatiu es faci finalment a l'Anoia

‘És incomprensible que la Generalitat hagi tardat 3 anys en donar l’aeroport quan feia tant de temps que la comarca reclamava potenciar l’aeròdrom, però ara ja ho teniu, benvingut sigui’.

Tremosa exposava a finals del 2007 en un article a l’Avui la importància de donar una empenta a l’aeròdrom anoienc; havia repetit aquest parer en diverses ocasions i fa tan sols mig any recordava en una entrevista a anoiadiari·cat que qui arribés el primer 's’ho enduria tot’. Avui celebra que la candidatura anoienca hagi estat donada per bona, ho considera una gran oportunitat; de fet ho ha qualificat de ‘pou de petroli’.

Quines possibilitats té un aeroport corporatiu en aquesta ubicació?

Si hom mira els països avançats d’Europa i els Estats Units amb pistes semblants a la d’aquí, només pot veure-hi que és un port de negoci, una bona oportunitat; per poc que vagi bé és una infraestructura amb grans potencials per la comarca.

Quins?

D’una banda l’aviació corporativa, que està molt poc desenvolupada a Catalunya, i que les empreses cada vegada demanen més. De l’altra, i pot tenir un impacte molt més important, és el transport de mercaderies, que també està poc desenvolupat. És el gran desconegut però és el que dóna negoci.

La gent tem les grans campes-magatzem.

No hi té res a veure. El trànsit aeri de mercaderies representa l’1% del trànsit mundial, però aquest 1% de transport mou el 40% del valor. Estem parlant de diamants, pedres precioses, roses de Sant Jordi, petits recanvis de maquinària... Aquest és el negoci que vindrà a l’Anoia perquè és un mercat que demana a crits aeroports. Quan poses una pista sobre el mapa, al voltant comencen a florir-hi empreses d'alt valor afegit. És com un pou de petroli.

No està cobert aquest sector amb els aeroports actuals?

No prou. A Barcelona fins ara estaven saturats amb els vols de passatgers, la T1 hi dóna una mica d'aire, però les mercaderies no hi són prioritàries. A Girona hi arriben alguns d’aquests vols, però de maig a setembre els turistes i els vols low cost passen per davant i el trànsit de mercaderies queda expulsat, o fora de l’aeroport o en casos molt concrets a les nits, però és un mercat que vol tot l’any bons horaris. L’aeroport anoienc tindrà aquesta possibilitat, com també la té el d’Alguaire, però estant molt més ben situat i prop de Barcelona.

És un avantatge, la proximitat

I n’hi ha més, l’eix Vilafranca-Manresa, per exemple, però un gran avantatge és que la pista ja està feta i l’espai aeroportuari està integrat en el paisatge i en el context. La comarca assumeix que aquell espai és aeronàutic, sempre ho ha estat. Si es fes al Penedès o al Bages, es perdria molt de temps per licitar i fer la pista, aquí només s’ha de desviar i moure una mica l’autovia, que a l’hora de la veritat és més fàcil.

Com expliques que hi hagués una única candidatura?

La veritat és que m’estranya que cap poble del Bages ni s’hi volgués presentar; però si era la comarca preferida pel tripartit! Tothom sap que els consellers Huguet i Nadal ho volien al Bages, però l’Anoia ha fet una aposta potent i d’aquí a uns anys es veurà la diferència. A Manresa ara ha tancat la Pirelli, s’hauran de posar les piles aviat. L’Anoia passarà per davant, i més venint d’un moment com l’actual, amb tanta crisi, tan atur i on no hi ha cap sector que sigui un motor com ho havien estat algunes indústries temps enrere.

Hi ha qui tem que no ho volgués ningú més.

És desconeixement i incultura. Hi ha molta gent que no entén la globalització, l’escurçament de distàncies ni la importància de les infraestructures;i els aeroports des d’ara i mirant endavant són tan importants com ho era tenir una carretera al segle XX. És increïble veure com a la resta del món les ciutats es barallen per poder tirar endavant un aeroport, per tenir-ne un, i aquí a Catalunya, la Generalitat en vol fer un i només l’Anoia veu les possibilitats que té. Estic molt content que tot aquest potencial vagi a parar a l’Anoia, conec els emprenedors d’aquí, tenen ganes de fer feina i aquesta és una oportunitat. Us brindo la mà, des del meu lloc com a eurodiputat, per fer el que calgui perquè aquesta infraestructura tiri endavant. La crisi ha estat molt dura, i això és un tresor.


9 Comentaris

j

josep (un altre)

igualada

1 de juliol 2009.20:28h

Respondre

Jorge,
A l’Espelt hi conec uns quants pagesos que ni Beberly hills ni lacoste ni plans directors i que no m’extranyaria que haguessin votat PSC alguna vegada. El que pretenen és seguir... Llegir més treballant de la suor del seu front en una activitat que produeix el menjar i per tant en una activitat del tot indispensable per la societat. Busca arguments, sisplau, i no et deixis dominar per l’estòmag si vols aportar alguna cosa i no vols que el teu comentari sigui deplorable.
Per cert, coneixes algun empresari que a cop de talonari intenti mantenir el seu estatus tot apretant perquè es faci l’aeròdrom. Busca i trobaràs. Com també trobaràs els empresaris de la ZF que a cop de talonari promouen el nou POUM que defença el senyor Guisado.

J

Jorge Carreras

Igualada

30 de juny 2009.10:05h

Respondre

Sabent quin tipus de gent hi viu a l’Espelt -el Beverly Hills de la Conca- està claríssim que no acceptaran mai ni plans directors, ni aeroports, ni res que els prengui l’estatus i el... Llegir més ”nivellet Lacoste” guanyat a cop de talonari. Totalment d’acord amb el ”pallasso”, ja està bé de salvapàtries radicals. El pitjor de tot, és que aquests ”salvadors del territori” tenen noms i cognoms...I són els que encapçalen l’oposició a l’alcalde Guisado...Deplorable...

A

Andreu

igualada

30 de juny 2009.08:47h

Respondre

Gracies! es cert, era de CiU. Gracies per la resposta Esperador de Justicia.
No se per que t’has enrollat tant, tu sabras, jo només preguntava.
Espero, pel que dius, que CiU sigui capaç de... Llegir més triar els seus canditats en funció de si ideologicament els hi son propers i en funció de que comparteixin postures sobre infraestructures i aquests temes.
O creus que en Tramosa no te res a veure, pero res res a veure amb CiU? Llabors, segons tu, CiU ja no sap ni el qeu vol.
En realitat, segons la entrevista, el tramosa diu que gracies al seient de diputat que la estructura de CiU li ha proporcionat, es dedicara a defensar l’aeroport, no?
Per cert, se perfectament qui es en Tremosa, l’he tingut de profe a ADE, feia clase a la UB... fluixet.
En canvi, em dona la sensació que tu el coneixes per la tele.

j

josep

igualada

29 de juny 2009.19:09h

Respondre

Quina barra que té aquest impresentable, porta un mun de temps al darrere de convertir l’Anoia en la terminal de càrrega aeria que no vol ningú, ves a saber per quins ocults interessos..., li va... Llegir més faltar temps per posarse la jaqueta de CIU quan va veure possibilitat de ser eurodiputat (7000EUR/mes + dietes, viatges...), i a sobre ens ve a dir que som uns incults i uns ignorants els que no hi comulgeum amb ell. Es absolutament patètic veure el perfil dels nostres dirigents (aquest paio ens està representant a Europa senyors!!). Algú li ha sentit anomenar amb ell o qualsevol altre dades concretes d’ocupació, volum econòmic, etc que suposarà això de l’aeroport? tot son eufemismes, bones paraules, grans eslògans, fum en definitiva. Però el mes patètic es veure que ningú no s’hi fixa amb això i a cada article sobre aquest tema s’enceten estúpides picabaralles de tó polític en els comentaris, que si el guisado, que si l’Aymami, que si ERC..no veieu que ens tracten com ovelles, espabileu collons que ens l’estan fotent doblegada!

P

Pep Solé Vilanova

L'Espelt

29 de juny 2009.17:34h

Respondre

pallasso, crec que el que és una llàstima és que pensis això. Pot estar bé que no posis els teus comentaris si creus que aquests als que atribueixes “la veritat absoluta i no veuen més enllà... Llegir més dels seus nassos” diuen el mateix que tu penses i comparteixes les seves opinions.
Però si tu no penses igual és una llàstima no conèixer la teva opinió. Penso que sempre és bé conèixer les opinions dels altres. No dir el que penses per que n’hi ha uns altres que ja ho diuen fa perdre riquesa en el debat.
El problema no hauria de ser mai que hi hagi sovint opinions de les mateixes persones ni que sempre tinguin la mateixa direcció –per altra part sovint contraposades- . El problema és que hi hagi persones que poden dir la seva i no ho fan.
Escriure aquí és gratis, si vols anònim i immediat.
No estic gens d’acord en que hi hagi salvadors del territori. Si no hi ha més opinions si que es podria dir que només hi ha un pensament, potser monolític, però si no s’enriqueix la culpa no és pas dels que sempre escriuen.

p

pallasso

Òdena

29 de juny 2009.14:51h

Respondre

En els, aproximadament, dos mesos que porto mirant les notícies d’anoiadiari.cat he après que no cal molestar-se en opinar sobre notícies relacionades amb el meu poble (Òdena), de seguida... Llegir més surten els salvadors del territori i els que tenen la veritat absoluta i no veuen més enllà dels seu nassos. Quina llàstima!!

e

esperant justicia

Òdena

29 de juny 2009.12:02h

Respondre

andreu, si que et puc assegurar que en Tremosa es va presentar per CiU. com també et puc assegurar que no tinc carnet de cap partit i si t’he de ser sincer en cada votació voto el que em sembla... Llegir més menys dolent.
No veig relació entre el partit de Tremosa, l’article i el que hagués pogut votar jo. Pero ja se sap que a falta d’arguments el millor és posar-se amb el comentarista, fins i tot sense saber qui és.
Crec que t’estàs confonent o no saps que dir. No crec que es refereixi a mi per no em coneix i per que en la vida he parlat amb aquest senyor.

a

andreu

igualada

29 de juny 2009.11:36h

Respondre

Pues pages, crec que es referia a tu...
per quin partit es presentava en tremosa?

P

Pagès

Òdena

29 de juny 2009.09:37h

Respondre

Suposo que quan en Tremosa parla de desconeixement i d’incultura es refereix a l’Alcalde Guisado i al seu equip de govern.
Desconeixement i incultura per que a hores d’ara encara ningú ha... Llegir més quantificat ni que sigui una mica per sobre els beneficis i ocupació que pot portar.
Incultura i desconeixement que els ciutadans d’Òdena tenen el dret i la voluntat de conèixer de que va aqeust aeroport i quin n¡beneficis portarà.
Desconeixement que, ni que sigui per educació, abans d’informar als alcaldes veïns potser hauria estat més correcte informar als veïns, cosa que a dia d’avui encara no ha fet.
Desconeixement també dels ciutadans per què qui te la informació, si es que la te completa, no la deixa anar. Mai es pot valorar el que no es coneix. Per tant difícilment es pot valorar una infraestructura on l’única cosa que es diu es que anirà bé per l’Anoia i que portarà inversió i llocs de treball. Això i demagògia es el mateix.
En fi, ja vindran temps millors.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.