//Plugins sense CDN ?>
En aquesta tercera edició, el certamen BSTIM ha fet bandera de la sostenibilitat com un dels actius de les empreses expositores. Moltes de les firmes presents reivindiquen que es pot produir "amb responsabilitat social" sense que afecti la competitivitat.
L'accent de la producció de quilòmetre zero i la la moda sostenible és una de les novetats d'enguany de BSTIM. La fira igualadina ha habilitat l'espai Showroom de Moda sostenible, destinat a les empreses tèxtils que tenen en compte els impactes socials i mediambientals de tot el seu procés de fabricació, des del disseny fins a la comercialització i el consum. El repte de les empreses que impulsen aquests processos que tenen una factura mediambiental menor és aconseguir que el producte sigui capaç d'afrontar la competitivitat del mercat. Una equació difícil, però que no les espanta.
Grintint, empresa de Riudarenes, ha vingut a BSTIM a presentar "un tint natural" que s'aplica sobre la roba "amb un procés nou que estalvia temps i energia, amb uns colors que a més no s'esvaeixen". Aquest era un dels handicaps que tenien aquests productes i que la tecnologia que aplica Grintint ha aconseguit superar. Els seus responsables afegeixen que "som una empresa social, que treballem amb persones que formen part de col·lectius de risc". Els beneficis que obtenen "es reinverteixen en projectes mediambientals i en la societat". Estan ubicats en una masia "on fem conreu ecològic, allà mateix". S'han donat a conèixer a través de xarxes socials i fires. Remarquen que "els nostres costos són molt baixos, que era un dels reptes que teníem. Estem al mateix preu que el tint químic".
L'Associació BCN Moda Sostenible reivindica que "el valor afegit que tenim és que som dissenyadors locals, amb alguns associats que són de fora. Busquem sempre dissenyadors que cerquen teixits ecològics, amb tots els passos des de l'obtenció del material fins a la confecció que no tingui cost mediambiental". La seva comercial comenta que "nosaltres ens diferenciem per una responsabilitat a l'hora de produir i defugim la mà d'obra barata o fabricar en països que empren la mà d'obra infantil. Això, vulguis o no, es tradueix en el preu, puja més". L'aposta que tenen és "la tranquil·litat del client de saber que hi ha una qualitat i que s'ha fet a prop de casa". La conscienciació dels clients en aquest valor afegit "és una tasca molt lenta. Que sàpiguen que no és moda únicament, sinó que el planeta té uns límits i que no es pot produir o consumir al nivell actual. Volem ser el contrari del 'fast fashion'".
BCN Moda Sostenible ha partit d'un grup de petits empresaris i dissenyadors. Cerquen petits acords amb fires i entitats socials per treure el cap al mercat. Des que va sorgir BSTIM hi ha assistit Ipunt Knit, fabricants d'Òdena que aquest any es presenten amb una novetat: també comercialitzen el producte. "Hem deixat de ser només teixidors i ara oferim el producte acabat: feia temps que ho teníem en ment. Si féiem com els altres tallers a esperar que ens portessin la feina a la porta, tindríem problemes" expliquen. Es pica a la porta "oferint un producte que està definit, amb maneres de fer les coses. Ens fem entendre i de moment el canvi ens ha anat bé".
L'empresa odenenca treballa amb "la darrera tecnologia disponible per fer peces sense costura, amb la Shima Seiki, per exemple per als nadons. En aquest procés no externalitzem res, mentre que amb la peça tradicional sí que encara acudim a alguns tallers locals. Tenim els dos ventalls, amb dues possibilitats amb o sense costura, que ens permet més versatilitat". La seva producció va íntegrament a l'Estat espanyol, fins ara, que han començat a exportar a uns clients belgues.