TORNAR
PUBLICITAT

Els alumnes de l’Escola Gabriel Castellà podran ser els Messi de la ciència

El centre igualadí s’adhereix al programa Magnet d’innovació educativa en aliança amb l’Institut de Ciències de l’Espai

ensenyament
Divendres, 5 novembre 2021. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Des d’aquest curs 2021-22, l’Escola Gabriel Castellà i Raich d’Igualada participa en el projecte “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”, un programa d’innovació educativa per fomentar l’aprenentatge a través d’un eix científic i en aliança amb una institució, en el cas de l’escola igualadina, amb l’Institut de Ciències de l’Espai, un centre del Consell Superior d’Investigacions Científiques.

PUBLICITAT

Foto: TCM

El programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu” promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució d’excel·lència en un camp del coneixement específic, un vincle que permet al centre poder desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, amb magnetisme i que pugui esdevenir únic i de referència, tant pels alumnes i les famílies com per la comunitat educativa.

Les institucions que participen en el marc d’aquest programa són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

L’Escola Gabriel Castellà i Raich d’Igualada és un dels set centres catalans que aquest curs 2021-22 s’han sumat al projecte “Magnet”, que ja suma trenta-tres centres educatius de dinou municipis catalans, amb un total de 10.160 alumnes i 1.107 docents.

El programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu” ofereix l’oportunitat als centres per oferir un aprenentatge adaptat a les necessitats formatives de l’alumnat en la societat actual, implementant metodologies innovadores. Amb l’acompanyament d’experts i amb l’aliança amb una institució de prestigi, durant quatre anys, el centre educatiu podrà avançar cap a un nou enfocament competencial i multidisciplinari i un aprenentatge significatiu que situa l’alumne al centre. L’acompanyament possibilita que el coneixement de la institució impregni el dia a dia del centre i incideixi en els processos d’aprenentatge. “Magnet” permet al centre experimentar innovacions metodològiques i esdevenir un element motivador més, tant pels alumnes, les seves famílies i pel professorat.

L’aliança de l’Escola Gabriel Castellà i Raich amb l’Institut de Ciències de l’Espai té com a objectiu estimular el pensament científic de l’alumnat de l’escola Gabriel Castellà. Fer-se preguntes, fomentar la capacitat d’observació, cercar evidències i qüestionar-se les respostes permetran a l’alumnat comprendre que la ciència és un sistema basat en l’evidència, l’experimentació i el raonament. L’expertesa de l’ICE-CSIC ajudarà a l’escola en aquest camí per fomentar l’aprenentatge científic i tecnològic de l’alumnat.

Presentació a Igualada

La presentació del programa, que es va fer aquest dimecres 3 de novembre a les instal·lacions de l’escola pública igualadina, va comptar amb la participació de la directora del centre, Núria Ramon; el director de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC), Diego F. Torres; del director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín; la secretària de Transformació Educativa del Departament d’educació, Núria Mora; i de la regidora Ensenyament de l’Ajuntament d’Igualada, Patrícia Illa, acompanyats d’altres tècnics del departament i de la comunitat educativa, docents i representants de les famílies.

Núria Ramon va explicar que el projecte educatiu de l’Escola Gabriel Castellà i Raich té com a objectiu la millora de les competències de l’alumnat per seguir aprenent al llarg de la seva vida. Per assolir-lo, l’escola situa l'alumnat al centre de l’aprenentatge i empra metodologies com ambients i tallers, racons, treball globalitzat, teatre, robòtica i arts en anglès. Des de fa uns anys l’escola igualadina ha engegat un procés de transformació educativa, a través de projectes artístics com Entre Cordes, que li ha valgut el reconeixement del Premi Ensenyament 2020, que atorga anualment el Cercle d’Economia.

directora va explicar com va sorgir la idea de presentar la seva candidatura al projecte "Magnet". "Entre altres projectes vam participar en la xarxa Escola Nova 21 i vam veure com treballaven en altres escoles. Vam fer turisme pedagògic, que és molt important per transformar un centre. Fa tres cursos, vam començar la transformació educativa del centre. Des de llavors tenim dos eixos molt definits: un artístic i un altre científic. En aquest segon trobàvem que ens faltava aprofundir en el desenvolupament del nostre pensament científic, crític i per això vam sol·licitar el projecte Magnet".

Amb la incorporació al programa Magnet, l'escola vol consolidar i expandir la transformació educativa en l'àmbit artístic i obrir-la també a l'àmbit científic. "Esperem tenir una experiència ben magnètica" va remarcar Núria Ramon.

“Qualsevol dels infants de l’escola podria entrar a l’institut en un futur”

Diego F. Torres, director de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC), el centre aliat amb l’escola igualadina en el projecte, va mostrar la seva “satisfacció per participar en aquesta experiència, nova per a la institució, per aportar a la societat el nostre coneixement i tornar així, com a centre públic d’investigació, el que rebem de la societat. Sentim molta alegria per poder apropar-nos a una escola i elaborar projectes junts, amb la voluntat de mostrar als nens que la possibilitat de fer ciència no és tan llunyana i que qualsevol dels infants de l’escola podria entrar a l’institut en un futur”.

El director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, va assenyalar que "l'educació és una cosa que passa a l'aula, però que connecta l'escola amb el món." En aquest sentit, va felicitar l'aposta de l'escola per establir una aliança "amb una institució científica d'excel·lència, com és l'Institut de Ciències de l'Espai, que és molt important perquè demostra que l'educació es vincula amb una entitat que és una finestra oberta al món, és estar connectat amb els coneixements, amb els valors, amb la cultura global, avançada. Admirem els científics no només pels que saben sinó també pels valors de construir coneixement en obert, de col·laborar, de ser rigorosos, de ser curiosos... Són un model extraordinari. Són excel·lents no només en la seva disciplina sinó també en compromís social i educatiu. Una doble excel·lència."

“Podrem fer veure als alumnes que qualsevol d’ells podrà ser, algun dia, el Messi de la ciència”

La secretaria de Transformació Educativa del Departament d'educació, Núria Mora, va felicitar l'escola igualadina per la seva entrada al projecte Magnet, "que us fa únics, perquè és una part del vostre projecte d'autonomia, de cap on voleu caminar i és una palanca que us servirà per fer el canvi.". Mora va explicar que volem que el coneixement científic impregni tots els moments del centre. Impregnar el coneixement en tots els àmbits del dia a dia. Perquè serà real. Hi haurà un científic que no només ens dirà que fem un satèl·lit amb els materials que tinguem a l'abast sinó que també ens ensenyarà satèl·lits de veritat. I això genera aquesta espurna, aquesta llavor que quedarà impregnada en cadascun dels nens i les nenes de l'escola, en els professors, en les famílies. Aquesta és la bondat del projecte: anar deixant aquestes llavors. El fet que vingui un científic, que ens parlarà de satèl·lits o de forats negres, farà que sigui significatiu, que sigui real. S'aprèn a través de les persones que tenim al voltant i s'aprèn permeabilitzant aquestes experiències fent tot el treball pedagògic de crear, de recrear, de fer-nos preguntes. Així generarem aquesta llavor del canvi en cadascun dels nens i nenes de l’escola. Tenint aquí els Messi de la ciència, podrem fer veure als alumnes que qualsevol d’ells podrà ser, algun dia, el Messi de la ciència.”

Va cloure la presentació la regidora d'Ensenyament de l'Ajuntament d'Igualada, Patrícia Illa, que va agrair la participació de totes les persones i institucions implicades en el projecte. Illa va remarcar que "ja fa temps que es treballa, amb el centre, a favor de la innovació. Creiem fermament que des del municipi s'ha de treballar per la innovació, ni només en l'àmbit educatiu sinó en tots els àmbits". La regidora va remarcar que "avui comença aquest camí per fomentar la ciència, la tecnologia. Estem segurs que el projecte Magnet canviarà el present que comença i canviarà el futur".


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.