//Plugins sense CDN ?>
L’Escola de l’Ateneu Igualadí viu un constant procés de reflexió i transformació del qual neixen preocupacions i propostes per donar un gir a quelcom tan important com és el gust per la lectura, la motivació dels alumnes, així com l’organització i l’ús de la biblioteca per part dels infants de l’escola.
Des de l’Escola de l’Ateneu es va demanar a la Roser Ros que fes un acompanyament en aquest camí i a partir de l’assessorament que han dut a terme tots els membres del claustre, s’han implementat canvis en l’organització dels espais lectors.
La biblioteca de l’Escola, fins al moment, era un espai ple de llibres, enciclopèdies, diccionaris i revistes pedagògiques, que els alumnes podien consultar, però l’equip de mestres no n’estava satisfet de l’ús que se’n feia d’aquests espai. I es va decidir reconvertir-lo: actualment, els alumnes hi poden anar per consultar i agafar en préstec els llibres que necessitin per treballar sobre els projectes que estan duent a terme a les aules. L’espai també inclou l’Espai Literari, en el qual els alumnes de Cicle Mitjà realitzen les diferents propostes sobre creació de textos, lectura, etc.
Al replà de l’escala del Cicle Mitjà i del Cicle Superior es van plantejar els “Espais fixes de lectura”, com una petita biblioteca més, amb unes prestatgeries plenes de caixes per poder col·locar uns llibres determinats, triats curosament. Aquesta selecció té en compte tots els gèneres (poesia, narrativa, teatre…) i també tots els formats (llibre, llibre il·lustrat, llibre àlbum, cinema, còmics…). En aquest espai els alumnes també disposen de materials per poder seure còmodament i gaudir de la lectura.
Els llibres d’aquests espais es classifiquen segons si les històries que narren poden passar cada dia (quotidià), de tant en tant, una vegada i prou… i la lectura de descoberta. Tot i la classificació inicial proposada, són els propis alumnes els que deixen el llibre que han llegit a la capsa que ells consideren adequada. A l’Escola de l’Ateneu també es disposa d’una taula on els alumnes deixen els llibres que no tenen capsa adequada segons el seu criteri. Això fa que el criteri d’ordenació pugui variar en funció de la interpretació del lector, aportant una riquesa extraordinaria els espais de lectura.
Una altra de les propostes que es van iniciar arran de la formació van ser “els espais de descoberta involuntària literària“, per tal de seduir, atrapar i endinsar als alumnes al gran món dels llibres. Són espais on, sorprenentment, hi apareixen llibres. La tria literària i la seva posada en escena està relacionada amb el color, amb la textura, amb la mida… però no amb l’argument. Majoritàriament, són llibres il·lustrats que els alumnes no han vist prèviament a les aules.
Cada mes es col·loca un espai de seducció, i al final de curs se’n fa una exposició, i és el moment on es veu que alguns espais, potser, han passat desapercebuts. En aquest cas, els mestres fan d’espietes per observar qui, com i quan s’acosta algú als llibres.
A l’Escola de l’Ateneu Igualadí es potencia la lectura amb totes aquestes noves propostes de lectura, noves adquisicions de llibres, espais de seducció literària i amb diferents activitats que es fan a les aules, com “el dia del lector”. Tot plegat ajuda a tenir infants lectors que gaudeixen compartint temps amb els llibres i deixant volar la seva imaginació.
Amadeu
Igualada
15 de febrer 2019.08:49h
Ja n’hi ha prou que l’ANOIADIARI sigui l’altaveu de propaganda de les concertades i ignori les públiques! és una vergonya com aquest diari els hi feu el joc, publicant les notes que us... Llegir més envien! per què no parleu de com tracten els alumnes que no paguen les 6a hora? o dels treballs ”””””voluntaris””””” dels pares per compensar-ho? l’estigmatització de la classe baixa i la segregació com a model educatiu!! olée!!!!