TORNAR

Escoles concertades demanen un acord de màxim d'alumnes per classe per no perdre els ajuts

La baixa natalitat a Igualada portarà en breu a que s’hagi de prendre decisions

ensenyament
Dijous, 28 abril 2016. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

La caiguda de la natalitat augura problemes els propers anys perquè continuïn totes les línies actuals a les escoles anoienques. En el cas de l'ensenyament concertat, perdre uns pocs alumnes pot significar deixar de percebre els ajuts de la Generalitat. Algunes escoles entenen que s'imposa la necessitat d'arribar a "un pacte de cavallers" per establir uns màxims d'alumnes per classe que evitin perdre el concert educatiu.

En espera que Ensenyament certifiqui si es mantindran totes les línies d'escola que hi ha actualment a la comarca, alguns dels centres concertats d'Igualada mantenen que cal arribar a "un pacte de cavallers" per a fixar un màxim d'alumnes per aula i que inclogui els dos models d'ensenyament. Aquest mateix curs, el ple d'Igualada va aprovar una moció que reclamava que hi hagués un topall de 20 alumnes als centres públics per aula per evitar tancar línies. Diversos centres concertats exposen la necessitat de traslladar a la Generalitat -que prendrà la decisió final- un acord global de la ciutat sobre els màxims. L'objectiu, evitar que es perdin concerts en algunes escoles. 

Façana de l'edifici de la Divina Pastora, a IgualadaL'anterior curs va significar la pèrdua de dos concerts per a escoles de la Conca. La solució que proposen algunes direccions és el "pacte de cavallers" que fixi aquests màxims. Josep Maria Susanna, director del Jesús Maria, afirma que "es podria pactar amb públiques i concertades que hi hagi un màxim de 21 alumnes i en el cas que es rebassi, que es passin a un altre centre". Els criteris per a tenir el concert basculen entre uns mínims de 18 i 20 infants per classe els darrers temps. Susanna explica que "a Mataró es va arribar a un pacte d'aquest tipus. Alguns centres poden presumir que aquest any no patiran, però el vinent potser si que els hi mancaran alumnes. Per un o dos, si superen el topall, no poden ser solidaris?".

Mireia Claret, presidenta de l'Ateneu Igualadí, exposa que "és molt difícil que s'arribi a un acord i que la Generalitat ho accepti, perquè cadascú és molt seu, però seria molt positiu i més a Igualada on hi ha majoria de centres concertats. Ara les escoles viuen pendents de què decidirà l'inspector i cap vol tancar una línia". La presidenta de l'entitat ateneïsta considera que "hi ha una sobreoferta de concertades a Igualada i la situació econòmica fa que cada cop menys pares puguin afrontar les quotes. La Generalitat hauria de valorar rebaixar el nombre d'alumnes mínim per atorgar un concert, encara que aquest any no crec que es tanqui cap línia". 

De tota manera, en un horitzó pròxim "hi ha mala peça al teler" per a les concertadespel factor demogràfic, que fa preveure que el nombre d'alumnes que arriben a P3 descendrà. "Hi ha moltes escoles que pateixen per mantenir una línia", assegura Mireia Claret, "i és difícil fer previsions de quants infants entraran a P3, doncs hi ha una part que no està a les llars d'infants". La principal aposta que fa l'Ateneu ara és consolidar els grups a l'escola bressol de cara a que hi hagi una continuïtat a P3. 

"Hi ha qui no està disposat a cedir"

Des de la Mare del Diví Pastor d'Igualada, la direcció és molt escèptica sobre si hi haurà un acord d'aquesta mena. Manifesten que "en la darrera reunió no es va aconseguir acordar res entre nosaltres. Hi ha escoles a Igualada que no complirien cap pacte, mentre que els que ho procurem complir podem quedar sols". En el seu cas, de cara a P3 hi havia 24 alumnes assegurats, cosa que salvaria amb suficiència el concert. "Podem cedir-ne un a altres escoles, però el que ho decideix és la Generalitat. I ens trobem que hi ha centres que tenen 26 alumnes i no estan disposats a cedir-ne cap, cosa que salvaria els concerts d'altres" expliquen. 

El centre situat al passeig de les Cabres obre la porta a un acord: "cal generositat, nosaltres ho sabem perquè algun any hem patit perquè no s'arribava a un mínim d'alumnes". "Cedir-ne un quan en tens 24 no és problema, però no ens agrada veure com hi ha escoles que en tenen més de 25 i que siguem nosaltres els que hem de fer el gest" conclouen.


6 Comentaris

J

Jordi

Baltimore

4 de maig 2016.23:18h

Respondre

Lamentable,
ara resulta que els nens només són mercaderies per a no perdre la subvenció. Enlloc de fer aquesta mena de tripijocs o ´pactes cavallerescos´ potser valdria més que procuréssin... Llegir més tenir un programa d’ensenyament i unes instal·lacions que féssin temptador per als pares portar-hi els seus fills.
I escolta, si al final resulta que s´ha de tancar una línia, es tanca tot això que ens estalviarem.

A

Anna Vilaseca

Igualada

29 d'abril 2016.22:32h

Respondre

Encara trobo més patètic la publicitat que s’ofereix al peu d’aquest article. Ho trobo demencial.Considero que es publicitat enganyosa. Que vol dir a l’escola com a casa??? Es que les... Llegir més famílies viuen separades a casa?? És mentida que aquesta escola estigui ubicada a Igualada, està a Jorba i per tant a l’hora de fer inscripcions consta fora de l’àmbit d’Igualada. Amb els meus impostos es subvenciona una escola que separa els nens i les nenes. Entenc que les famílies tenen dret a escollir l’educació que volen pels seus fills, però hi ha criteris que haurien de ser indispensables per obtenir el concert.

M

Miquel

L'Espelt

29 d'abril 2016.10:04h

Respondre

Cedir alumnes a altres centres? I el dret d’escollir escola dels pares?
Després de ser acceptada la sol·licitud i obtenir plaça en el centre desitjat, ”cedirem” l’alumne per sorteig? ho... Llegir més farem per escaleta nen/nena? o demanarem una família solidària que accepti el trasllat? (mode ironia on)
No estaríem pas enfocant el tema només per salvar línies sense tenir en compte el dret de les famílies a triar l’escolarització dels seus fills, oi?

A

Anna Vilaseca

Igualada

28 d'abril 2016.22:08h

Respondre

Realment estic d’acord amb el terme patetisme. L’educació no pot ser mai un negoci i la generalitat hauría d’afrontar aquest tema d’una vegada x totes i garantir que tothom tingués una... Llegir més educació pública i de qualitat. Aquells qui realment vulguin distingir-se i accedir a una escola privada, tenen tot el dret a fer-ho, però no crec que ho haguem d’assumir tots els contribuents. Sempre ens enmirallem en els països europeus com Finlàndia. L’escola a Finlàndia és un reflex de la seva societat, tothom hi té accés i tots els alumnes reben la mateixa educació. Aquí estem aconseguint una escola molt segmentada socialment i això a Igualada està s’ha dut a l’extrem, ja que a les institucions municipals no sembla importar-los la cohesió social. Actualment no hi ha prou oferta pública a la ciutat. Molts pares recorren a una concertada davant la incertesa de no saber a on els hi tocarà, si trien pública. Potser caldrà pensar en fusionar-se o buscar altres sortides, en comptes de fer pactes cavallarescs.

J

Joan

IGUALADA

28 d'abril 2016.13:18h

Respondre

És del tot cert el patiment de moltes escoles, però més encara el dels pares que voldríem poder tenir assegurat que el nostre fill pugui estar escolaritzat allà on més ens agradi als pares.
Ja... Llegir més fa anys que ronda en l’imaginari col·lectiu el tema del xec escolar. Com a pare de concertada em pregunto quin és el motiu real pel qual no s’aplica ja a Catalunya: bé que altres països europeus de referència ja l’apliquen.

E

Eusebi Alonso

28 d'abril 2016.09:15h

Respondre

Curiosament en la notícia no es fa cap referència a la diferència en la qualitat de l’educació de tener 25 o 20 alumnes per aula de P-3 (3 anyets). Només de no perdre el concert. Hi ha un cert... Llegir més patetisme, no?

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.