TORNAR

Escoles Públiques d'Igualada apunta que "algunes concertades no acullen ni un 10% dels alumnes desafavorits"

Alerten que ”la segregació escolar va en augment” i indiquen que hi ha ”escoles segregadores”

ensenyament
Dijous, 24 gener 2019. 11:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

L'associació d'escoles públiques d'Igualada ha carregat de nou contra la distribució dels alumnes desafavorits als centres de la ciutat. Un informe de la setmana passada publicat per la Fundació Jaume Bofill, que esmenten, citava que l'esquerda de la segregació escolar s'està agreujant a Catalunya, en especial als centres de màxima complexitat.

La segregació escolar s'està eixamplant a Igualada. Aquest és el diagnòstic que fa l'associació d'Escoles Públiques d'Igualada després de valorar l'informe de la Fundació Jaume Bofill. L'entitat integrada per AMPA relacionades amb les escoles de titularitat pública assenyala que "amb diners del contribuent, dels impostos, del sector públic, s'afavoreix la segregació escolar" degut a les xifres que perceben els centres concertats d'Igualada algusndels quals "no acullen ni un 10% de l'alumnat desafavorit". Malgrat que "aquests diners que reben de la Generalitat són "per a aquesta funció social". Asseguren que "hi ha per tant escoles segregades i segregadores". Matisen que "sí que hi ha escoles concertades que estan complint i fan una important funció social".

Assenyalen que "per tots és sabut que l'escola Gabriel Castellà concentra una gran quantitat de famílies d'origen nouvingut i amb poca capacitat adquisitiva. Sovint es diu que això és així perquè respon a la realitat socioeconòmica del barri de Montserrat. Una percepció que podria no ser del tot precisa, ja que l'escola és igualment propera als barris del Sant Crist, de les Flors, l'inici del Passeig… I no cal oblidar que Igualada conforma un únic districte educatiu". Alerten que "hi ha un determinat tipus de famílies que no escullen l'escola per escolaritzar-hi els seus fills. Malgrat que la tasca del professorat és excel·lent, com a la resta de centres públics de la ciutat. Paral·lelament, també cal tenir en compte que hi ha un determinat tipus de famílies que, sistemàticament, se senten expulsades de moltes altres escoles de la ciutat, i veuen el Gabriel Castellà com un centre on se'ls tracta en igualtat d'oportunitats".

Assenyalen el cas del Barri de Sant Agustí on -malgrat estar a l'oest-, molts dels seus infants acaben anant al CEIP Gabriel Castellà, probablement el centre que tenen més lluny. "'El meu fill era tractat com un moro a l'altra escola, i aquí és tractat
com un nen', diu més d'una família". Consideren que "això fa tremolar el conjunt del sistema educatiu català. Si l'escola no fomenta la cohesió, quina societat tindrem en el futur?".

Segregació més enllà del Gabriel Castellà

El comunicat ressalta que "la segregació escolar a Igualada va molt més enllà del Gabriel Castellà i veure què passa al conjunt d'escoles de la ciutat. Si s'accepta la premissa que el fet de disposar d'una beca menjador és indicatiu de pobresa, segons dades fetes públiques per eldiario.es veiem que els cinc centres públics representem el 36% de l'oferta educativa i acollim el 61% dels alumnes que tenen assignada una beca (209 d'un total de 339; curs 2016/17). És a dir, les nou escoles concertades restants escolaritzen tan sols 130 infants vulnerables".

Les subvencions de la Generalitat addicionals per a centres concertats que acullen alumnes desafavorits FONT: EP IgualadaApunten que "la Generalitat convoca unes ajudes 'per dotar de finançament addicional els centres privats que presten el Servei d'Educació de Catalunya en entorns de característiques socioeconòmiques desafavorides'. S'entén que les famílies desafavorides no poden fer front, per se, a les diverses demandes econòmiques que realitzen els centres privats, motiu pel qual la Generalitat els aporta un finançament addicional perquè l'infant sigui escolaritzat en igualtat de condicions que la resta". Serien ajudes , per a que el conjunt d'escoles concertades també siguin representatives de l'entorn social.

Critiquen que "per tenir dret a aquestes ajudes, el percentatge 'd'alumnes amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals desafavorides' en aquestes escoles ha de ser superior al 10%, segons les bases de la convocatòria". Les dades, des de l'IdesCAT a l'OCDE, reflecteixen que a Catalunya hi ha un 20%-25% d'infants en risc de pobresa. Així, creuen que "si totes les escoles tendissin a reflectir la realitat del seu entorn, seria perfectament lògic que totes tinguessin un 20% d'alumnat en risc d'exclusió. La nostra sorpresa, però, és majúscula quan es veu que hi ha tot un seguit de centres a la
ciutat als quals la Generalitat els denega l'ajuda… perquè no compten ni amb un 10% d'alumnat desafavorit". 

Informes sobre la segregació escolar

Fa 11 anys, el Síndic de Greuges de Catalunya va publicar el seu primer informe sobre la segregació escolar a Catalunya. De llavors ençà, segons el comunicat "ben poques mesures efectives s'han dut a terme per mirar de corregir la situació, fins al punt que arreu de Catalunya la pròpia Generalitat calcula que hi ha uns 225.000 infants escolaritzats" en 422 centres "de màxima complexitat". La Fundació

Afegeixen que "la segregació escolar és quan les escoles tendeixen a escolaritzar més un tipus de famílies o unes altres, en comptes d'escolaritzar infants amb orígens familiars diversos (econòmics, culturals, socials…). S'està veient que la societat catalana, per si sola, tendeix a escolaritzar els fills en centres on ja hi van famílies similars -socioeconòmicament, culturalment…". Remarquen que la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) estableix que les escoles, tant les públiques com les privades sostingudes amb fons públics via concert educatiu, han de garantir l'equitat del sistema. I que els alumnes "tenen dret a accedir a l'educació en condicions d'equitat i gaudir d'igualtat d'oportunitats". 


2 Comentaris

J

JOSEPM

IGD

25 de gener 2019.20:24h

Respondre

Fan molt be les escoles públiques d’Igualada en manifestar-ho, la distribució no és correcta. També crec que hauríen d’explicar que no hi ha una correcta distribució del pressupost per... Llegir més ensenyament. Una plaça a l’escola pública costa gairabé un 40% que una plaça a l’escola privada. I per què?, senzill, per què les places a la concertada són parcialment suportades per les famílies usuaries.
No solucionar-ho implicaria per les famílies usuaries de la concertada assumir un cost superior a la resta, ja que subvencionarien directament les places del seu propi centre més les de la pública amb fons comuns.
Vaja, aquesta associació defèn el famós discurs socialista. Parlar de la justícia social però no preocupar-se de qui o com assumir el cost. O sia, viu a la utopia.
Mira que seria fàcil. Tota l’ escola obligatòria hauria de ser pública (el 100%) i gratuita. A través dels seus Consells Escolars (amb participació de claustre/PAS, pares i promortors) competir per millorar l’ oferta. En aquest escenari la distribució d’alumnes res tindria a veure amb els recursos familiars, tindria a veure amb els objectius i ideari de l’escola. I integrar seria més senzill i posible, no utòpic.
Som-hi dons, que a més millorarem la qualitat de l’ensenyament i el seu resultat si ho fem.

P

Pep d' Igualada

Igualada

24 de gener 2019.20:42h

Respondre

Tots aquests que s’ omplen la boca parlant del model d’ èxit del sistema educatiu català, m’ agradaria saber quants porten als seus fills a un col·legi públic com el Gabriel Castellà.
A... Llegir més Igualada haurien de convertir escoles concertades en públiques, i deixar de contribuir a crear ”escoles/guetos” com el Gabriel Castellà.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.