//Plugins sense CDN ?>
Per cinquè any consecutiu, creix la xifra d’inserció laboral de les persones graduades en ensenyaments professionals. Aquesta és una de les principals conclusions que s’extreuen de l’estudi d’Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2018, un treball que analitza la situació laboral i formativa dels graduats el curs 2016-2017 en ensenyaments professionals, enquestats entre sis i nou mesos després d’haver acabat els seus estudis. El treball està elaborat conjuntament pel Departament d’Educació i el Consell General de Cambres de Catalunya.
L’increment de la inserció laboral –que inclou els que treballen i els que estudien i treballen alhora- és un 0,64% superior a l’any passat. L’augment és més significatiu, d’un 1,37%, si es contempla el percentatge de graduats que opten per la continuïtat formativa –és a dir, que estudien i treballen o que només estudien, i se situa en el 52,56%.
D’altra banda, és remarcable la menor afectació de l’atur en els graduats en FP, tant respecte a la mitjana d’atur de Catalunya com sobretot a l’atur dels joves de 16-24 anys. Mentre que l’atur juvenil se situava al 28,82%, la mitjana de graduats de grau mitjà que buscaven feina era d’un 8,64% i entre graduats superiors un 9,32%. Això suposa que la taxa de graduats en formació professional no ocupats és tres vegades inferior a l’atur juvenil.
L’estudi del Departament d’Educació i el Consell General de Cambres de Catalunya analitza aspectes com el nivell d’ingressos, el tipus de contracte, les famílies professionals amb major i menor inserció o les principals vies d’obtenció de feina dels graduats. L’enquesta l’han respost un total de 31.588 persones graduades el 2017 corresponents als següents ensenyaments: formació professional inicial, esports, arts plàstiques i disseny, ensenyaments artístics superiors, i programes de formació i inserció (PFI).
En aquest estudi hi han participat l’Institut Milà i Fontanals d’Igualada, l’escola municipal d’art i disseny Gaspar Camps, “La Gaspar”, l’Escola Pia d’Igualada, que ofereix diversos programes PFI, i els Plans de Transició al Treball de l’Anoia, a Igualada i Piera.
Institut Milà i Fontanals
L’Institut Milà i Fontanals compta amb 24 Cicles Formatius d’11 famílies professionals diferents. Des de la direcció, destaquen que el centre “dóna resposta a molts sectors professionals diferents i obté grans resultats d’inserció laboral de forma transversal en tots ells”.
Entre altres dades, cal assenyalar que el 96% dels alumnes titulats assoleixen els objectius esperats de continuïtat formativa o inserció laboral.
També cal remarcar que, el 83% del alumnes que treballen tenen un ofici relacionat amb la titulació que han obtingut al Milà i Fontanals.
El 45% dels alumnes que treballen obtenen la feina de forma directa a través del Milà i Fontanals, set punts percentuals per sobre de la mitjana de Catalunya. (un 20% més alt).
Una altra dada comparativa significativa és que la inserció laboral de l’Institut Milà i Fontanals supera en 10.9punts percentuals la inserció laboral de la FP a Catalunya, el que equival a un 19.8 % més d’inserció laboral.
Escola municipal d’art i disseny “La Gaspar”
Des de l’escola municipal d’art i disseny La Gaspar també fan una valoració “molt positiva” sobre el nivell d’inserció laboral del seu alumnat. Des del centre s’ha treballat, als darrers anys, en diversos fronts, com ara la Formació en Centres de Treball (FCT), o pràctiques formatives no laborals, que realitza l’alumnat d’ensenyaments d’arts plàstiques i disseny en centres de treball, mitjançant un acord de col·laboració que subscriuen el centre i l’empresa. Des de l’escola destaquen que “molts d’ells acaben treballant en aquestes empreses”. També destaquen la Formació en Entorn Laboral (FEL), modalitat de formació amb la qual els alumnes esdevenen aprenents i combinen el temps de formació a l’escola amb el temps d’activitat en una empresa, estudi o taller. La Gaspar va iniciar fa dos anys un conveni amb l’empresa Tous en el marc d’aquest projecte.
També destaquen la borsa de treball interna, el programa “Talent creatiu i empresa del Departament d’Ensenyament i la participació d’alumnes en projectes d’entitats.
El Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Assistència al Producte Gràfic Imprès de la Família Professional de la Comunicació Gràfica Audiovisual és un cicle on la inserció està en la continuïtat en altres estudis superiors. Desde l’escola no es fomenta la inserció en el món laboral sinó que s’orienta a continuar estudiant. “En el grau mitjà adquireixen la maduració, coneixements i habilitats necessàries per poder accedir al grau superior de disseny gràfic i molts d’ells arriben a cursar un grau universitari”, expliquen des del centre, afegint que “en aquesta etapa aconsegueixen una formació integral tècnica molt completa i de qualitat. Molts alumnes de Grau Mitjà continuen estudiant el Grau Superior. Un cop obtingut el títol de Tècnic Superior de Gràfica Publicitària, els alumnes ja estan molt ben preparats per treballar i troben feina. Altres continuen estudiant un Grau Universitari com el Grau en Disseny o Belles Arts o màsters o postgraus com el de Direcció Artística”. En el seguiment que fan, des de l‘any 2012, han detectat que “hi ha un 62,6% d’inserció laboral del qual un 56,3% del qual treballa en feines que tenen relació amb els estudis de Gràfica Publicitària”.
Pel que fa als estudis que podrien tenir èxit en un futur, des de La Gaspar assenyalen que “en cas de l’itinerari de gràfic, el projecte educatiu de l’escola preveu poder ofertar un nou cicle de grau superior, el de Gràfica Audiovisual, amb una fórmula innovadora anomenada 3x2, amb la qual l’alumne cursa primer el cicle de Gràfica Publicitària de 2 anys i fa un tercer curs de Gràfica Audiovisual, obtenint dues titulacions en 3 anys”.
En el cas de l’itinerari de pell “falta recorregut perquè hi pugui haver inserció laboral. El cicle és de grau mitjà i els alumnes que ho finalitzen no tenen continuïtat en un grau superior i es trunca l’itinerari. L’escola creu que un cicle superior de pell seria de gran èxit tant pel fet que són estudis únics a Catalunya i gairebé únics a tot Espanya i pel fet que tots els alumnes que acaben el grau mitjà demanen poder continuar formant-se”.
Programes de Formació i Inserció de l‘Escola Pia
L’Escola Pia d’Igualada ofereix una sèrie de Programes de Formació i Inserció (PFI), uns programes adreçats als joves entre 16 i 21 anys, que hagin deixat l’educació secundària obligatòria (ESO) sense obtenir-ne el títol i que, en el moment d’iniciar els programes, no segueixin estudis en el sistema educatiu ni participin en altres accions de formació. La finalitat d’aquests programes és proporcionar a aquests joves la possibilitat d’incorporar-se de nou al sistema educatiu per continuar estudis de formació professional. Han de facilitar, també, l’aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball amb millors possibilitats d’obtenir una ocupació qualificada i duradora.
Els perfils professionals que s’imparteixen són: Auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restauració; Auxiliar d’imatge personal: perruqueria i estètica i Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics.
Des del centre, fan un seguiment “de control” dels alumnes que han acabat la seva formació de PFI, als 6 i 12 mesos, per veure en quina situació es troben.
La valoració sobre la inserció laboral dels alumnes “és bona, ja que els auxiliars de cuina i de perruqueria es poden anar col·locant i rebem ofertes de feina per cobrir; pel que fa als informàtics, és més difícil, ja que les feines que hi ha requereixen més estudis que un PFI i llavors es troben que no hi poden accedir per titulació”. Els certificats de cuina i cambrer són els que tenen més sortida. Pel que fa als estudis que podrien tenir bona acollida en un futur, des de l’Escola Pia assenyalen que aquests podrien ser “les famílies de les noves tecnologies i les TIC i les famílies professionals lligades al turisme: idiomes, restauració (cambrer, cuiner), gestor d’agències de viatges...”
Programes de Transició al Treball (PTT) a l’Anoia: Igualada i Piera
Dins els PFI hi ha els Programes de Transició al Treball (PTT). A l’Anoia, s’imparteixen a Piera, els PTT Anoia Sud, en conveni amb la Xarxa TET, on els joves poden formar-se en Auxiliar d’activitats d’oficina i en serveis administratius generals i Auxiliar de vivers i jardins. A Igualada, el PTT compta amb el suport de l’Ajuntament d’Igualada i es certifiquen els perfils professionals d’Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic o Auxiliar de fabricació mecànica i instal·lacions electrotècniques.
Des de la coordinació dels PTT’s ens expliquen que també fan un seguiment “als 6 mesos i a l’any de finalitzar un PTT, quan el professorat tutor contacta amb els exalumnes per saber què estan fent: si continuen el cicle aquells que van aprovar les Prova d’Accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà, si segueixen treballant aquells a qui van fer un contracte laboral a la mateixa empresa de les pràctiques o altres o bé, alguns, que segueixen estudiant i treballen alhora. També es recull els que estan en recerca de feina”.
“La valoració és molt positiva. A través de les empreses de pràctiques que ens acullen els joves, es facilita posar en pràctica real, el coneixement laboral respecte la formació que reben als tallers i aules de formació. S’afavoreix la inserció laboral i alhora, les empreses els formen segons les seves necessitats. El benefici és mutu, ja que el professorat tècnic, també coneix la necessitat del sector i li facilita adaptar els coneixements a l’aula i/o taller de formació” expliquen des de la direcció.
Pels PTT’s, els estudis que tenen més sortida són Jardineria, Fabricació mecànica, Comerç i Administratiu.
Pel que fa a les perspectives de futur, assenyalen que “seria bo ampliar en un perfil del sector industrial (tèxtil, manteniment industrial...)”.