//Plugins sense CDN ?>
L'impacte social i cultural de la COVID-19 ha portat també a noves reflexions sobre els models d'escola. Les Escoles Bosc de Catalunya, com la de Rubió a la nostra comarca, creuen que la crisi del coronavirus pot ser una "oportunitat" per "replantejar el sistema."
El projecte d'Escola al Bosc de Rubió va arrencar el 2015. Va ser pionera a Catalunya. En aquest centre de l'Alta Anoia, els alumnes surten al bosc a 2/4 de 10 del matí, on hi passaran la major part del dia. I és que en aquest centre utilitzen la natura com a eina d'aprenentatge. Ara, la Xarxa d'Escoles Bosc de Catalunya ja compta amb cinc projectes pedagògics i amb la pandèmia, han notat un increment de l'interès, tant de famílies, com de persones que volen crear una Escola Bosc. "Estem tot el dia a la natura i, per tant, el tema de ventilació i distàncies és molt més fàcil", explica a l'ACN la directora de l'Escola del Bosc de Rubió, Brigitte Escolar.
Aquest centre va dirigit a nens de fins a sis anys –educació infantil de caràcter no obligatori- i té com a aula principal el bosc. La seva responsable, Brigitte Escolar, comenta que el contacte amb la natura és "totalment beneficiós i necessari pels infants, no només ara amb la COVID-19". Considera que és indispensable que els nens coneguin els recursos naturals, ja que "si els coneixen, aprendran a estimar-los i cuidaran el medi que els envolta". Escolar va ser la impulsora de la Xarxa d'Escoles Bosc de Catalunya (XEBCAT), que es va crear el 2019, perquè "vam veure que sorgien moltes iniciatives que aprofitaven el nom d'Escola Bosc, però no complien les característiques pròpies d'aquest projecte d'aprenentatge."
Segons Escolar, en "les darreres dues setmanes han tingut un allau de trucades famílies amb infants en les franges d'edats de Primària interessades per portar els seus fills a l'escola." Són famílies de Barcelona o de l'àrea metropolitana que "han patit el confinament i la COVID-19 en unes circumstàncies difícils i busquen un altre plantejament de vida."
La directora del centre de Rubió opina que la crisi pot ser una "oportunitat" perquè l'administració replantegi el sistema educatiu. "Potser ara el Departament d'Educació veurà que el currículum no és tan important, i que és més convenient donar importància a altres coses", subratlla. A més, Escolar celebra que "ja hi ha escoles convencionals que comencen a obrir-se a la natura" i assegura que han rebut "moltes consultes de mestres i professors". La directora, però, deixa clar que "no es tracta de canviar els materials, sinó que es tracta de canviar la visió pedagògica i fer servir els recursos que tenim a la natura."