//Plugins sense CDN ?>
L'igualadí Carles Prat ha consagrat tota la seva vida adulta a la música i això l'ha portat a estar molt temps a Alemanya, on va acabar de forjar la seva formació com a tenor. Ara, amb 32 anys, desplega no només les seves qualitats com a cantant, sinó que també troba d'en tant en tant un moment per composar. I amb èxit. Col·lecciona ja una vintena de guardons i aquest diumenge 4 s'estrenen dues peces seves premiades al Palau de la Música. Són 'She walks in Beauty' per a cor mixt, i 'Poema del bosc', una obra per a cor de noies i piano. Seran estrenades per l'Orfeó Català i el Cor de Noies del Palau de la Música respectivament.
Com es compagina ser tenor i composar?
A ser tenor i cantar hi dedico les meves hores com a professional, és a dir, els assajos, els concerts i els recitals. Composo a les hores que tinc lliures, a casa, pel meu compte. No és senzill tenir molta feina del meu camp i me la buso.
D'on surt la inspiració per composar aquestes peces per a cor mixt i per a cor de noies i piano. Es pot partir de zero, sense saber què es va a escriure? O bé cal saber què es demana en un concurs?
Pots començar a partir d'una música o una idea que has escoltat. En alguns concursos ja et donen una idea, un fil. És una barreja també entre el que surt d'imaginar des de zero i coses que saps que funcionaran.
'She walks in the beauty' surt d'un poema de Byron. Com se'n va un igualadí del segle XXI fins fa 200 anys per cercar inspiració?
Calen bons textos per escriure música per a cor. Molts dels actuals tenen drets d'autor i, així, cerques textos d'autors reconeguts que siguin de qualitat. Byron t'ho garanteix i et dona la perspectiva que és en anglès i els jurats ho valoren. L'altre, 'Poema en el bosc', és inspirat en Guerau de Liost.
El Palau de la Música està significat mediàticament per casos gens musicals, però segueix sent un lloc molt especial per als compositors i intèrprets.
Molta gent ho coneix pel Millet, però és molt més que això. Hi faig concerts sovint i és un centre neuràlgic de la música catalana. És molt especial que et premiïn des d'aquesta institució.
Des que s'escriu l'obra fins que s'interpreta per part del cor, es noten diferències? Inquieta als compositors?
És tot a la partitura (riu). Però el director fa la seva versió dins els marges de la partitura on ja està molt detallat.
Ha pogut donar indicacions als cors respecte a les obres de diumenge?
Amb l'Orfeó no hi he pogut coincidir. Sí que he pogut donar alguna indicació al cor de noies.
Quan van a interpretar o estrenar quelcom que ha fet un compositor, hi ha un temor que no soni com un pensa?
Tu t'ho has imaginat d'una manera, les coses les penses com veus tu i pot ser que alguna vegada hi hagi un desengany, però s'ha de donar confiança a l'artista i també pot ser que falti quelcom a la partitura. És com un whatsapp, que envies un missatge i no saps com l'interpretarà l'altre.
Ara mateix, té més coses presentades en concursos?
Sí, una peça a un concurs de cobles i una altra a un de cors infantils. Quan no tinc encàrrecs, busco concursos per estar actiu.
Una persona formada i especialitzada en l'òpera, nota la diferència de tradició en les programacions del nostre país respecte Alemanya o Itàlia?
Com a tenor sí. A Alemanya hi ha una xarxa molt important de teatres petits, on és més accessible que els cantants puguin entrar en circuits. Aquí al nostre país hi ha un circuit 'top', que és el Liceu, per exemple, però no hi ha tantes possibilitats d'actuar, com a molt amb teatres d'òpera com el de Sabadell. Hi ha poc circuit operístic i per això em dedico més a l'oratori i el cor de cambra, que tenen més potència.
Com a compositor, ha pensat en paliar aquesta manca d'oferta d'òpera creant-ne?
Sí, he pensat d'escriure òpera per a mi mateix o cicles de cançons. És una idea que em ronda, però que no he materialitzat encara.