//Plugins sense CDN ?>
Els 'freaks' amb bones idees poden ser bons empresaris. L'exemple són els igualadins Cubus Games: Quim Garreta (amb qui parlem), Jordi Solà, Jaume Carballo i Albert Pons. Fa dos anys van fer un salt al buit i van embrancar-se en aquesta aventura. A poc a poc en van traient els fruits amb el desenvolupament d'aventures gràfiques.
Com arribeu a crear l'empresa? És un cas en què heu partit des d'un hobbie fins a un negoci?
En un context de gran crisi econòmica, atur estratosfèric, màxima incertesa... i tenint feina fixa... vam decidir crear Cubus Games. Prèviament vam fer un pla d'empresa (o dos), vam parlar amb molta gent, explicant el projecte, vam estudiar els competidors, etc. Finalment, vam fer el salt al ring. Per fer una truita cal trencar ous -no només mirar-se'ls-, així que no quedava altra opció que fer un pas valent i sortir definitivament de la zona de confort per iniciar una aventura que ja ens ha dut a viure 2 anys apassionants.
Sí, es pot dir que és un hobbie convertit en negoci. Som un equip multidisciplinar: amb aptituds i necessitats artístiques (il·lustració, disseny, música...), amb rerefons tecnològic (la majoria som o hem sigut programadors informàtics molts anys) i amb un passat -i present- 'gamer' que ens ha marcat, com a jugadors de rol, de videojocs, de jocs de taula... Així doncs, de la nostra passió i necessitats vitals n'hem fet el nostre projecte laboral.
Com us distribuïu les tasques?
Bàsicament, en Jordi Solà és el dissenyador i project manager, és el vincle entre la part més tècnica i la gràfica. L'Albert Pons s'encarrega de la programació iOS/Android i de l'ull crític en la part 'gamer' dels productes. El Jaume Carballo és el dissenyador narratiu, coordinador d'autors anglòfils, i il·lustrador. Jo, Quim Garreta, m'ocupo de la comunicació, i de la creació de la banda sonora de les nostres aventures. També comptem amb l'ajut de l'Enric Verdaguer (programador) i altres col·laboradors, i/o consellers que en diferents etapes ens donen un cop de mà específic. Les tasques d'il·lustració són internes, tot i que també hem fet projectes amb en Marc Gonzalez i en Xavier Mula que, per cert, han tingut molt bona acollida en l'àmbit internacional. Ah, i també hem tingut bons estudiants en pràctiques, com en Ricard Forcadell, que va intervenir en el nostre últim llançament "Heavy Metal Thunder - el llibrejoc en català" i "Origen - l'aventura del Museu Agbar". En tema tasques, cal reconèixer que quan crees una start-up sovint et toca fer coses que no tenies previstes i que no són ben bé del teu àmbit (o això et pensaves), però és el que hi ha: ens hem d'arremangar per tirar endavant la nostra empresa!
Fa l'efecte, des de fora, que en el vostre cas doneu molta més importància a la part creativa que a l'econòmica, és cert? Heu aconseguit una viabilitat econòmica ràpida?
El cor del nostre equip és la creativitat, les ganes d'explicar històries i fer viure aventures als usuaris, ja siguin lectors/jugadors dels nostres gamebooks, o visitants de museus i castells. Sense creativitat, el projecte no tindria ànima. A partir d'aquí, com que ja tenim aquesta base interior sòlida, cal lluitar -en termes empresarials- cap enfora. Està clar que hi ha d'haver viabilitat econòmica, que no s'aconsegueix d'avui per demà. En termes econòmics, el nostre segon any ha sigut molt més bo que el primer, així que estem molt satisfets i tenim l'objectiu de millorar-lo enguany.
Els termes del 'business' són molt diferents als de la creació artística (sigui la disciplina que sigui). Per això hem estat sempre oberts als consells de gent amb més experiència. En aquesta línia, vam participar al Pla Embarca't d'Acció de la Generalitat de Catalunya, cosa que ens va ajudar molt en aquests aspectes que, a priori, no dominàvem. Teníem clar que no seria fàcil, però ningú ha dit mai que muntar una empresa ho sigui! Estem super satisfets de continuar endavant i haver complert el segon any de vida. Ja estem recollint molts fruits en molts aspectes... i encara seguim sembrant!
Heu trobat un nínxol de mercat 'freak' o teniu un públic generalista?
Tenim el mercat 'freak' més proper, accessible... més a la butxaca, diguem-ne. És un nínxol petit (el dels gamebooks i similars) però això també és un avantatge segons com.
El nostre objectiu és anar obrint més el ventall del nostre públic i, producte a producte, seduïr cada cop més gent que no és "de gènere". Així doncs, el nostre repte és que el públic més generalista acabi gaudint algun dia de les aventures de Cubus Games. Creiem que la nostra branca de patrimoni cultural, que anomenem "CulturApps" té molt camí per recórrer en aquesta línia. El primer exemple serà l'app turística "Anoia, Terra de Castells", que servirà per donar a conèixer les històries dels personatges més rellevants de la Història de Catalunya que han passat pels castells de la nostra comarca, i fent-ho pensant en el públic familiar alhora que evocant la part més 'medieval' i aventurera que tots portem a dins.
A nivell comercial, com us doneu a conèixer? Com capteu els consumidors?
Portem dos anys picant pedra amb els mitjans especialitzats internacionals (bloggers, webs de videojocs, premsa...) amb qui hem anat forjant una relació de confiança. Ens han fet reviews dels nostres gamebooks i entrevistes com a estudi desenvolupador. Els premis que han aconseguit alguns dels nostres productes ens han ajudat a guanyar-nos la confiança de tots ells. Això, juntament amb les bones crítiques dels mateixos usuaris als mercats d'aplicacions com AppStore i GooglePlay porta a aconseguir més seguidors d'una forma orgànica, natural. El boca-orella també funciona. De moment, les campanyes de màrqueting digital o incentivar descàrregues de forma "artificial" no han funcionat -de moment- en el nostre cas. El creixement que hem tingut fins ara ha sigut del tot orgànic, fruit de l'esforç i la perseverança, i fruit de donar-ho tot en cada entrega per millorar producte rere producte.
Quines rutines de treball teniu, treballeu o ho compagineu amb altres feines?
Hem anat evolucionant molt en la forma de treballar. Ara som molt més eficients com a equip -tot i que seguim buscant la millora contínua- que no pas quan vam començar. El dia a dia no te'n perdona cap, així que cal cometre errors de forma ràpida, aprendre'n, i seguir endavant amb un nou grau d'experiència. N'hem comès molts, així que també podem dir que hem après moltíssim. Hem posat en pràctica alguna de les anomenades metodologies àgils, i les estem adaptant d'acord amb la naturalesa del nostre equip creatiu i tècnic.
Ens dediquem full-time a Cubus Games perquè és un projecte on ho has de donar tot, t'hi has d'involucrar al 100%, on cada entrega de cada nova aventura és una obra que hem parit entre tots... De fet, ens surt de dins, forma part de nosaltres. Si no ho féssim així, voldria dir que no és el nostre projecte, que no hi creiem. Les grans aventures comencen amb una elecció!
Xavi C
Igualada
21 de març 2016.20:49h
Us admiro per la vostra determinació! Molta sort i a per totes!