TORNAR

Joan Torras: "Si no és pel transvasament de vots del PSC, no vull ni pensar en quins resultats hauria tingut ERC a Igualada"

Entrevistem l’actual portaveu d’ERC a l’Ajuntament igualadí

politica
Dimecres, 3 juny 2015. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

Amb Pilar Salat era una de les presències més veteranes al ple d'Igualada. I ara, abandona la política municipal. Torras atén la petició d'Anoiadiari i no refusa cap pregunta. Afable, però sempre ferm, ens parla de la seva experiència en aquests 12 anys, de les batalles -sempre dialèctiques- amb Aymamí i Montserrat Mateu, que tant es trobaran a faltar- i, finalment, sobre per què cap dels dos edils dels republicans (Joan Requesens i ell) continuen al ple

Què farà ara Joan Torras?

Continuar on ho vaig deixar. Vaig començar a ser regidor amb dos fills adolescents i ara sóc avi de quatre néts. I tinc una empresa de gènere de punt. Duc la política a dins meu i la seguiré des de fora.

Quatre néts. Ja tenim la mitjana de reposició catalana.

Allò que es diu perpetuar l'espècie ho tenim (riu). No crec que n'hi hagi més.

Quan va arribar el 2003, Esquerra estava al govern i, ara, el 2015, l'ha deixat al govern, però amb una travessia on ha estat temps fora i ha canviat de socis. Què ha passat?

Hi havia poca afinitat amb Jordi Aymamí. El 2003 l'alcalde em va dir "tenim 10 regidors i ens en fa falta un". Només volien que els continuéssim la corda, però nosaltres no hi érem per ser apèndix de ningú. Vam estar a 14 vots del quart regidor. Volíem i podíem incidir. Els dos primers anys ens vam mirar el govern amb un cert desig de formar-ne part, però després allò era un desgavell. El protagonisme de Jordi Aymamí era excessiu. I els darrers quatre anys van sobrar. Aquell govern 2007-2011 ens va portar a una situació financera complicada. També és cert que va deixar un llegat important en equipaments.

Aymamí va perdre de vista allò que ha de ser un govern de la ciutat, per servir als ciutadans. Hi havia massa protagonisme. Quan vam pactar amb Marc Castells, l'objectiu era un govern sobiranista, adherir-nos a l'AMI, polítiques per facilitar la llibertat del poble de Catalunya.

Li retrauran que per no voler ser subsidiari del PSC, ho ha acabat sent de CiU.

És possible. Quan un govern té deu membres de CiU i tu dos i ells tenen més maquinària de comunicació, passa. La sensació pot ser que no jugàvem un paper important. Fixem-nos però que l'aposta més important del Departament de Joventut des de la recuperació de la democràcia ha estat Cal Badia i també hem incidit en el conflicte més rellevant d'aquest mandat, la gestió de la situació de l'Espai pels Somnis. Tot ho ha gestionat un regidor de l'Ajuntament d'Igualada. Per això, en el meu comiat vaig lamentar que marxi Joan Requesens. I, modestament, en l'àrea social, crec que també he contribuït. És mèrit dels qui ho van impulsar abans, però aquests quatre anys, amb el treball dels tècnics, s'ha fet molt. En el mandat 2011-2015 hi ha hagut un bon govern a Igualada, crec. La gent té aquesta sensació. I, a part de CiU, crec que Esquerra hi ha posat el seu gra de sorra. Em sap greu que en la campanya no s'hagi aprofitat prou aquesta feina.

Així, també s'hauria de preguntar a ERC per què no segueix Joan Requesens?

S'ho haurien de plantejar. Ha estat un magnífic regidor: jove i compromès. Hauria pogut beneficiar molt a la ciutat d'Igualada que seguís.

Això no ho ha dit abans per mantenir la pau social dins el partit?

No és cosa de callar. Hi ha coses que no comparteixo. Sóc militant de fa molts anys i defenso els valors del meu partit. Hi ha qui no ha compartit les meves opinions, hi ha discrepància entre els meus plantejaments i els de la direcció. Molta gent de fora d'ERC em diuen "com heu pogut deixar escapar Requesens?". Naturalment, no ho podia dir abans per no perjudicar  Esquerra abans dels comicis, però vistos els resultats...

Són 1.000 vots més...

Sí, però les xifres són relatives. El 2007, amb tres regidors, vaig tenir menys vots (que Josep Maria Palau el 2015) però amb un percentatge més elevat. Mirem  les ciutats de dimensions similars a Igualada. A Vilanova i la Geltrú havia desaparegut Esquerra el 2011; ara en tenen quatre. I també tenen la CUP, amb cinc regidors! No hi ha excusa per dir que l'augment de la CUP perjudica Esquerra. A Vilafranca s'ha passat d'un a tres. 

La conjuntura era bona i hi havia un bagatge bo al govern de la ciutat. Es podia rendibilitzar i així ho ha fet CiU. L'anàlisi per ERC és clara: si no és pel trasvàs de vots socialistes, no vull ni pensar com hauríem quedat. Els números canten. El votant socialista ha passat a Esquerra, però vist com és l'electorat de la CUP i el que ha fet ERC... en quatre anys ens podem trobar com a Vilanova i la Geltrú. Per això era tan important Joan Requesens. Cal connectar amb l'electorat i hem perdut frescor.

Després hi ha altres comentaris. Sí que conclouen tots que no s'entén que no formem part de la llista. Bé, he quedat al lloc 21. Jo tenia clar no ser primer, però m'oferia a estar en algun lloc en  el qual l'elector intuís l'aposta. En Joan Requesens també. Malauradament ho hem desaprofitat. 

Hi ha electors de les europees i de les catalanes que no es capten en clau local. Com és?

Hi ha hagut etapes molt complicades. A l'època Carod vaig començar la campanya dos anys abans de les locals. Cada dia visitava una entitat. I vam tenir uns bons resultats, els millors. Vam mantenir resultats el 2007. I el 2011, quan ERC va desaparèixer a capitals de comarca, aquí  va resistir. Per això, no entenc que aquest 2015 es fes 'tabula rasa'. Ha apartat part del votant. A les europees ens van votar molts i ara no hi ha tornat.

Pot ser que aquell electorat votés  la CUP ara.

Pot ser, però la CUP ha tret sobretot els vots de nous electors. També ens han tret electors a nosaltres, ja ho he dit. Els meus dos fills, el meu gendre i la meva jove van votar-los. En primer lloc, suposo perquè jo no seguia, però les propostes tampoc els seduïen. A les europees les vam guanyar a l'Anoia. Com és que no ho hem repetit? O com és que no hàgim retingut el vot?

Ens consta que com a regidor, Joan Torras ha tingut molt contacte amb els barris. A Fàtima també. Però els resultats d'Esquerra allà, malgrat els esforços abans i després de campanya, no han estat bons. És un vot captiu?

A Fàtima gairebé hem duplicat. El 2011 van ser 10 vots, ara 19 (riu). És evident que no és prou.

Hi ha una barrera idiomàtica, d'origen?

No. Són gent convençuda que Catalunya és part d'Espanya. No els hem pogut convèncer. Jo, el primer. He estat allà i he explicat que un govern per a set milions de persones sempre serà més proper que un govern estatal per 40 i molts, com també un ajuntament és més proper que altres administracions. Ells pensen que no, però com a residents a Catalunya reben el mateix tracte que altres catalans. Estan tan menystinguts com qualsevol altre català, malgrat que siguin federalistes. Ens queda feina allà. Han de pensar que com a catalans, ja ho diu Junqueras, no els anirà pitjor que a Espanya.

Ha de servir de guia que cap país que hagi assolit la independència hagi volgut tornar on pertanyien.

Assumir Acció Social el 2011 era un repte, perquè la regidoria afronta amb el nou escenari econòmic moltes més urgències. Hi ha hagut diverses crítiques, però la mobilització Igualada x Igualada va apuntar especialment contra l'Ajuntament. Com les va encaixar? Quin balanç fa de la tasca dels serveis socials?

Llavors no era prudent sortir al pas. Els tècnics de serveis socials treballen els 365 dies de l'any. No són una iniciativa que neix puntualment, per Nadal. Van vendre una situació que no s'ajustava gens a la realitat. Aquesta és que en el dia a dia atenem al Banc de Queviures unes 1.800-1.900 persones cada any. Hem gestionat unes 125 tones de menjar. Les recollides solidàries i l'esforç econòmic de l'Ajuntament ens han permès tenir molt múscul. Ara hi gastem 60.000 euros de les arques municipals. Quan vam entrar el 2011 feia poc més d'un any que funcionava. 

Actualment, atenem al Banc de Queviures tres cops per setmana, hi ha 400 famílies... Enric Morist de Creu Roja ha dit que com a ciutat mitjana tenim un dels millors entramats.  És molt estimable la concertació entre Creu Roja, Càritas, Escola Pia,  Ajuntament. Cert que és una estructura que ja vaig trobar. Ho he intentat consolidar. És important que hi hagi tants voluntaris i aportacions, molta gent que suma per la seva ciutat. El pròxim regidor o regidora trobarà un gran equip tècnic. Fan el que els toca i més. I sense mi, també aniria bé.

El 2003 vostès feien a Jordi Aymamí el més votat. Després la relació es deteriorava. Es va arribar a un moment crític el 2010 amb el Pla General. Hi podria haver hagut un acord in extremis, ja que primer s'havien abstingut?

El 'no' el va capitalitzar el PP. Tant fa qui es quedés el mèrit, el POUM era inviable. Nosaltres ens vam reunir amb molts col·lectius per entendre la situació. Diuen que era imprescindible tenir el POUM aquest 2011-2015, però no ho veig així. Ara, el nou pla començarà a caminar i segurament a les properes eleccions estarà força avançat. El model de l'Entesa era diferent: deien que els polígons havien de desaparèixer, volien la Zona Franca, que calia fer Les Comes del tot residencial pràcticament, requalificar i fer la trama urbana del carrer Alemanya en avall, etc.

I aquí hi va haver una gran polèmica amb el conseller Huguet.

Sí. El PSC mai ho va acceptar. En aquell entorn es podria haver fet el famós outlet. Tothom el volia i nosaltres hi hauríem entrat. Es parlava de donar una llicència especial. Però l'Entesa va voler apostar pels serveis. Nosaltres veiem que sense indústria no hi ha serveis.  Per Aymamí la culpa era del conseller Huguet i jo encara recordo les discussions amb Jordi Riba sobre el tema.

Al Tripartit hi havia partits afins, però els mateixos partits es barallaven a l'Ajuntament. La relació amb Mas ha estat més senzilla, sembla.

Penso que sí. Hem resolt el tema dels adobers. El pla que hi havia era esquarterar el barri i no donar solucions a la indústria. El projecte del parc Igualada-Jorba permet alliberar el Rec i s'hi podran donar nous usos. S'ha parlat molt del Rec i és bo que ara no partim de zero.

El nou POUM espero que tingui un redactat respectuós, no es pot fer tot ja amb canvis puntuals. El nostre discurs no pot ser traslladar les indústries a altres punts de la comarca, sinó tenir en compte el que volem com a ciutat. Aquests quatre anys també hem posat la llavor per fer venir empreses i crec que aviat ho veurem. Ara, en els propers quatre anys. Espero que a Marc Castells, més enllà de la nostra relació personal que és bona, les coses li vagin molt bé. Serà perfecte per a Igualada així.

Parlant de relacions personals. La seva amb Montserrat Mateu, d'ICV, sempre ha estat curiosa. Tots dos d'esquerres, independentistes, però barallats 'ad eternum' al ple. Per què?

Ve de molt lluny, amb l'Entesa. La primera discussió potent va ser quan el PP va donar suport a uns pressupostos de l'Entesa a canvi de beques per llibres per a tothom; nosaltres volíem que fossin pogressives. Hi ha moltes coses que estic d'acord amb Mateu, però en temes com aquest, penso que les polítiques de progressió en funció de la renda són per quan les coses van bé. Si no, són un recurs fàcil. El nostre govern no ho ha fet com ells, però és que ells no van fer res! La pujada d'IBI més bèstia va ser amb l'Entesa, un 30% en els seus darrers vuit anys.

Si 1 és extrema esquerra i 10 extrema dreta, on es col·loca Joan Torras?

Un 3.

Carrasco i Formiguera o Cambó?

Carrasco i Formiguera.

Joan Herrera o Miquel Iceta?

Joan Herrera.

Àngel Colom o David Fernàndez?

David Fernàndez, sens dubte. M'agraden els postulats de la CUP, però voldria veure què poden aplicar si tenen responsabilitats de govern.

Rodríguez Zapatero o Artur Mas?

Artur Mas, sisplau. Cap dels presidents espanyols arriba a la sola de la sabata dels nostres, siguin Pujol, Maragall, Montilla o Mas.

Aleshores, Artur Mas o Pasqual Maragall?

Ufff. Em fas dubtar. Apostaria per Maragall, s'atansa més a les meves conviccions. Va ser un gran president.

 


13 Comentaris

S

Serveis Socials

igualada

4 de juny 2015.20:57h

Respondre

4 anys amb tu han sigut una bona experiencia, molta mala llet en alguns comentaris. No coneixen al Torras, compromes, implicat i bon jan. Per molts de nosaltres fer politica en un govern municipal es... Llegir més el que ell ha fet, no tinc simpatia per la majoria dels partits no crec que ERC en sigui l’excepcio, de fet penso que la majoria dels comentaris deuen ser dels companys de partit, sols i triunfen els mediocres els que fan la farina plana i no questionen el que diu qui mana. Ens hauriem de preguntar, qui mana a ERC Igualada

Siau

a

antoni

igualada

4 de juny 2015.13:18h

Respondre

Masses anys s’hi ha passat el Joan Torras a l’ajuntament, així com el Riba-Calbó-Castells i uns quants més. Té tota la raó de dir que el Palau no engrescava a ningú apart dels seus i sobre... Llegir més el número 2 no coneixo la historia si és que hi ha historia al darrera, potser ha pensat que amb 4 anys de servei públic ja n’hi ha prou, que és el que haurien de pensar la majoria.

ERC és ERC, a igualada hi ha un parell de poders fàctics molt visibles i a Barcelona encara n’hi deu haver més, bàsicament la consigna és a CIU ni aigua, potser això és el que ha fet mal al Torras?

j

jordi

4 de juny 2015.09:39h

Respondre

El geparut no es veu el gep! està clar senyor Torras. Si ERC no ha tert millor resutat és gràcies a vosté! no se si CiU li va prometre algo, però no m’extranyaria veient la seva actitud a... Llegir més l’ajuntament els ultims 4 anys! Em sembla que el pobre Joan Recasens es deuria sentir molt sol perquè crec que era l’unic regidor d’ERC perquè vosté... és de Ciu no?

E

Erc pas a la Cup

5 de juny 2015.06:33h

No tinc cap simpatia per la ERC Igualadina.
No tinc amistat ni amb Torras ni amb Recasens.
Si que he sentit a parlar amb molta gent que ha col.laborat amb ells de que són persones... Llegir més amables, sinceres i correctes.
Han fet, diuen, bona feina.
El seu problema és que No han rigut les gràcies del que mana; del que mana amb más de ferro.
Mentre ERC tingui en el poder real a persones que no els importen les ”persones”, Igualada no els hi farà costat.
Parlant clar, mentre el Sr. Totpoderós i faci i desfaci en funció dels seus interessos i dèries, la gent de ERC ho té malament.
Un digne representant d’ERC hem deia: aquest dirigent no té cap escrúpol en destruir políticament el que calgui i a qui calgui per tirar endavant els seus desitjos; i si ningú diu res per què li tenen por; por de veritat; inclús li tenen por a la direcció de Barcelona. És per allò de que domina el territori, fa llistes a 33 municipis, i si et mous... ho tens pelut.
Senyors de ERC: la CUP es qui ha d’ocupar els seu espai; gent molt més compromesa i amb clars valors d’esquerres, socials y de país. Gent normal, afable i bona gent. Com el Torras i Recasens.

R

Ramon

Igualada

3 de juny 2015.18:14h

Respondre

I a sobre volia seguir de regidor??? quina barra. Escalfant cadira durant tants anys.
Que ERC segueixi així, invisibles al govern (qui dia passa any empeny) i presentant candidats com el Torras i... Llegir més el Palau (sota tutela del de sempre) i la CUP se’ls menja en dos dies.

G

Gabriel T.

Igualada

3 de juny 2015.17:00h

Respondre

Senyors d,ERC, si voleu tirsr endavant amb el sr Torras a la llista, i el Asensi darrera , no fareu res de res. Un per trasfuga, l,altre per dedpota. Sempre votaba erc, pero amb aquests senyors, no... Llegir més he votat al meu partit, ja en hi ha prou, hi ha d,haver un canvi prodund, conec molta gent del meu voltant, que per culpa d,aquest dos personatges han canviat el seu vot. Recuperem ERC.

L

L'escorpí i la granota

Igualada

3 de juny 2015.15:35h

Respondre

Deixeu-me recordar la famosa faula de l’escorpí i la granota que s’escau molt be a l’essència d’ERC, ja sigui a nivell central com en una majoria de pobles. Ja sigui internament com en la... Llegir més relació amb els seus successius socis.

A la vota d’un riu, un escorpí camina nerviosament, buscant la manera de passar a l’altra riba. De sobte, arriba una granota.
—Voldries carregar-me a l’esquena per fer-me passar el riu? - pregunta l’escorpí.
—Que et penses que sóc boja? -respon la granota-. Em picaries.
—No ho faria -replica l’escorpí-; que no veus que si ho fes jo també m’enfonsaria? A més, et pagaré bé!
Convençuda, la granota accepta de carregar-se l’escorpí a l’esquena. Comença a nedar cap a l’altra riba. Un cop enmig del corrent, l’escorpí pica la granota. Abans de morir, la granota pregunta:
—Però per què ho has fet?
—Perquè és la meva naturalesa, -diu l’escorpí, i s’enfonsen tots dos.

Caïnisme és la definició que millor s’apropa a l’estil de política que ve practicant ERC i no cal ser gaire observador per trobar-ho darrera les paraules del Sr Torras. Avui els preocupa més qui dirigirà el Procès que no pas el Procès en si mateix. Suposo que els catalans anem tan galdosos, tan sobrats, que podem plantar cara a Madriz cadascu pel seu compte. Que ens enfonsem? Deu ser la nostra naturalesa.

M

M.M

Igd

3 de juny 2015.14:36h

Respondre

Aprofito per donar les gràcies en públic a en Joan Requesens.Més enllà del color politic satisfà trobar bones persones!

pep-puig-sole

pep puig solé

igualada

3 de juny 2015.14:11h

Respondre

He llegit atentament l’entevista. A mi també em sap greu que el Requessens no seguís, però lamento aquesta loquacitat tardana del Joan Torras, que ha estat quatre anys de regidor invisible. Que... Llegir més ERC no ha apofitat la seva feina? Potser que ho hagués reivindicat abans i no ara que ja no serà regidor. Potser que s’hagués presentat a primaries (que ERC sempre fa) si Ell i Requessenes volien seguir. Mai ha dit enlloc que volia seguir. Bé de fet després de llegir-lo entenc que ha estat més de CiU que d’ERC i no m’extranyaria que hagués votat al propi Castells... Quantes lloances. Que extrany que no s’hagués afegt a la llista de CiU... Dubto que votés mai a la CUP (encara que es considera molt d’esquerres), com diu que ho ha fet la seva família. Ah diu que ho ha fet (votar CUP) perquè Ell no es presentava. Home després de 12 anys ja estat bé no. Ja és hora de plegar, que sino semblarà el Duran. Em fa llastima llegir-lo perquè destil.la ressentiment amb ERC, quan si ha estat regidor és gràcies a ERC. Quant desagraïment. I si segurament ERC ha capat vots socialistes, i n’ha perdut cap a la CUP.... De fet els resultats de ERC no son gens galdosos i s’haurien de plantejar que fan. Ara si el Torras s’hagués presentat encara hauria estat pitjor.... que el 2011 només va tenir dos regidors. Bé molta sort Torras

G

Guillem

igualada

3 de juny 2015.13:06h

Respondre

Jo sempre he votat a ERC, sempre. A totes les eleccions, a Igualada i a Catalunya. Però el Sr. Torras i la seva inexistent capacitat política i seguidisme a CiU m’han fet canviar el vot. I em sap... Llegir més greu perquè la llista d’ERC era excel•lent. Però que el Torras anés a la llista em va fer decidir.

J

Joan Giner ITV "el Gineret"

Igualada

3 de juny 2015.10:15h

Respondre

Sr. Joan, no has pensat que molta part de la culpa dels resultat és per causa del teu seguidisme acritic al Sr. Castells? Encara no t’han expulsat del partit? Fan tard!

a

aaqualata

3 de juny 2015.07:44h

Respondre

Sr. Torras: agrair-li ta feina feta, el seu bon tarannà, i la claredat en la que ha parlat en aquesta entrevista.
A ERC s’ho han de fer mirar; totes les persones de vàlua, per una raó o altre,... Llegir més han de sortir per la porta del darrera.
..passi el que passi sempre ens quedarà l’Asensi.
Els 2 regidors d’ERC han deixat un bon record a la Casa Gran.

P

Pere Juan

Igualada

3 de juny 2015.15:23h

Totalment d’acord amb tu, passi el que passi cada quatre anys l’ Asensi mana i així els va. Com tu dius moltes persones han passat per ERC, molt bones políticament i ningú els ha vist mai mes... Llegir més pel partit .Sr. Torras gràcies per l’ entrevista i per la feina feta per vostè i el Sr Recasens .

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic