TORNAR

Jordi Barón: "Estem en la centralitat política i ens hi sentim còmodes"

Entrevistem Jordi Barón, regidor de Promoció Econòmica de Vilanova del Camí

politica
Dissabte, 10 juliol 2021. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

Malgrat la seva jovenesa, 34 anys, Jordi Barón en fa deu que és al consistori de Vilanova del Camí. Des de fa un any i mig, el regidor de Junts per Vilanova forma part del govern en coalició amb el PSC de Noemí Trucharte. Poc després d'assumir el càrrec de regidor de Promoció Econòmica, la COVID-19 aterrava a la Conca d'Òdena, amb un impacte que encara dura. D'aquests intensos 18 mesos en parla amb AnoiaDiari.

Arribats a l'equador de mandat, quin balanç fa de l'obra de govern? Fins a quin punt s'ha vist afectada per la COVID-19?

Arribem a mig mandat amb un balanç molt positiu. Junts per Vilanova ha aportat estabilitat, centralitat i serenitat al govern Vilanoví. Estem duent a terme el Pla d'inversions previst a inici de mandat, tot i que, per culpa de la COVID-19 s'han endarrerit la major part de les execucions. Tot i aquesta difícil situació treballem intensament per a dur-les a terme com més aviat millor. De moment podem destacar la urbanització del sector PMUR3 (entrada Vilanova del Camí), que després d'anys encallat finalment ha vist la llum amb la instal·lació del nou Mercadona... i des del govern treballem perquè pròximament hi hagi més incorporacions comercials. Per altra banda en aquests darrers dos anys hem aconseguit dinamitzar el polígon Riera de Castellolí venen la major part de les parcel·les disponibles de l'INCASOL, i que en els pròxims mesos es traduirà en noves obertures d'empreses i generació de llocs de treball tant directes com indirectes. Malgrat tot, a causa de la COVID-19 hem hagut de reforçar molt alguns serveis bàsics de benestar social i també ser molt proactius en les polítiques de dinamització comercial, però tenim molt clar que hem d'estar al costat de tots els vilanovins i les vilanovines, i dels nostres comerços i empreses..

Els dos anys que queden, sobretot en l'apartat fiscal i de les inversions, s'hauran de replantejar, davant els efectes de la pandèmia?

En l'àmbit fiscal pels dos anys que venen seguirem duent a terme la mateixa filosofia que hem exercit fins ara: "contenció d'impostos". L'IBI per exemple, sabem que és un tema sensible a Vilanova i de fet fa anys que no experimenta un increment si ho comparem amb altres municipis de la comarca de l'Anoia. Sí que alguns anys (indistintament de qui ha governat) s'actualitza per sota de l'IPC a recomanació dels mecanismes d'intervenció del mateix Ajuntament, simplement per a no perdre poder adquisitiu i capacitat d'inversió, ja que la majoria dels serveis que prestem, sí que veiem com any rere any com s'incrementen a raó de l'IPC.

Per altra banda aquest 2020 hem mirat d'ajustar tot el possible les taxes municipals, i sobretot estar al costat dels comerços i sector de la restauració, incrementant les bonificacions per la recollida d'escombraries de paper i cartó porta a porta. Per als pròxims anys seguirem impulsant mesures d'incentivació per via de bonificacions del reciclatge, com el que hem impulsat enguany d'un 10% descompte en la taxa d'escombraries per a la utilització de la deixalleria municipal de voluminosos.

També seguirem incentivant a través de mesures fiscals la reducció d'emissions i el canvi cap a fonts d'energies més sostenibles com les fotovoltaiques, perquè el govern municipal i Junts per Vilanova tenim molt clar el nostre compromís amb els acords de la cimera de París i els ODS 2030 per a contribuir des de la nostra posició a un entorn global més net, més sostenible i més just.

Un dels maldecaps dels vilanovins i vilanovines és l'atur, que encara està per sobre dels nivells d'abans de la pandèmia. Quines respostes o iniciatives planteja l'Ajuntament?

Des de l'Ajuntament vull recordar que ens és molt difícil poder actuar de forma directa en la reducció de l'atur, ja que no en tenim les competències. També és cert que tenim un atur estructuralment més elevat que la mitjana des de la crisi econòmica del 2010. No obstant des de l'Ajuntament no defallim i treballem de forma proactiva per reactivar els polígons industrials, havent adquirit noves incorporacions d'empreses que es materialitzaran els pròxims mesos. També lluitem per la millora de les infraestructures que ens permetin estar millor connectats i ser competitius, així com estem treballant en el desenvolupament de projectes d'Innovació tant en l'àmbit econòmic, sostenibilitat com social per poder posicionar Vilanova com a municipi de referència i ens doti de major valor afegit per a ser més atractius a l'hora de captar noves inversions privades.

En aquests darrers anys, hi ha novetats de l'arribada d'empreses a polígons com el de Riera de Castellolí. Quines perspectives hi ha? L'orientació de les empreses que es volen instal·lar és del sector logístic? És un sector que ofereixi el volum de llocs de treball que es precisa davant la situació de l'Anoia?

Les empreses que s'estan instal·lant i s'instal·laran als polígons de Vilanova estan diversificades, tenim sector químic, alimentació, mobilitat, construcció, etc. Així i tot el sector logístic té una importància cabdal i cada cop veurem més empreses d'aquest sector que volen fer inversions, però no ens enganyem perquè ara com ara a la Conca d'Òdena no tenim espai industrial per encabir projectes mitjans o grans del sector logístic, d'aquí la importància de definir i tirar endavant el PDUAECO, però allà on té un sentit de ser, que és entorn de l'actual aeròdrom d'Òdena.

El pacte entre el PSC i el PDeCAT com funciona? Partien de posicions antitètiques de fa anys i ara són socis a Piera, el Consell i Vilanova. És una aliança estratègica supramunicipal?

Cada municipi i cada institució té la seva pròpia dinàmica i particularitats en cada moment determinat, hi és important saber llegir i interpretar la voluntat popular ens agradi més o menys. En el cas de Vilanova vàrem tenir uns resultats inesperats, però contundents, davant d'això hauria estat un greu error teixir un govern a quatre (també amb algun partit antitètic) per aïllar la força més votada. Davant d'això la nostra formació política sempre hem respectat la voluntat popular i les forces més votades com vam fer primer el 2011 amb el PSC d'en Joan Vich (on també teníem fortes pressions per pactar en contra amb partits molt antitètics), després el 2015 amb V365 i ara el 2019 amb el PSC novament. Crec que això ens situa en la centralitat política on ens sentim còmodes i és garantia que per davant de tot tenim un profund respecte cap a les voluntats populars de Vilanova.

Quant al Consell Comarcal teníem una situació ben diferent, on després d'anys de governar amb ERC, més enllà de l'eix ideològic, ja no compartíem gairebé res més. En el terreny econòmic i model de desenvolupament territorial per exemple, tenim visions ben oposades, i això ens va portar a iniciar un nou camí amb el partit socialista. Hagués estat també un error aguantar una coalició només per l'eix ideològic, ja que això em sembla de rebut en institucions com el Parlament de Catalunya o el Govern de la Generalitat de Catalunya on la política de país té una rellevància important, però no en una institució eminentment territorial i prestadora de serveis, aquí el primer ha de ser compartir una visió de quina comarca volem pels pròxims anys perquè siguem més atractius i puguem oferir millors possibilitats als nostres ciutadans de viure millor.

El setembre passat el govern es va decantar per no permetre que Can Titó tingués un ús industrial, tot i que figurava entre les zones designades pel Pla Director. Quina idea hi ha per aquella zona?

Aquella zona ha de seguir sent el que és, l'espai verd i pulmó natural de Vilanova i que ens posiciona com un espai únic a la Conca d'Òdena per a la pràctica d'esport, esbarjo, activitats de lleure, etc. Qualsevol projecte que es vulgui plantejar a Can Titó tindrà sentit si forma part del relat del qual sempre ha estat i és Can Titó, és a dir, que estigui relacionat amb l'esport i la natura. En tot cas hem de treballar per al bon manteniment de Can Tito, més ara després de la pandèmia de la COVID-19, que ens ha posat en relleu el que Can Titó ens ofereix i representa per a tots els vilanovins i vilanovines.

La competitivitat de Vilanova i l'Anoia es veu condicionada per nyaps que fa anys que s'arrosseguen, com la Ronda Sud o la situació de la C-15?

Pel que fa a la primera carretera, esperem que hi hagi una inversió més ambiciosa de la Generalitat per millorar la connectivitat amb Vilanova i l'Anoia, estem en un enclavament clau en l'àmbit geogràfic i d'infraestructures viàries com l'A-2 o la C-15. És cert que per a millorar la competitivitat a futur cal una major inversió en aquestes vies tant pel desdoblament de la C-15, com la remodelació de l'A-2 al tram almenys des de Jorba fins a Castellolí, tal com estem defensant des dels ajuntaments de la Conca d'Òdena.

A banda a Vilanova del Camí estem ben connectats amb aquestes vies per la Ronda Sud, però és cert que des de l'inici presenta unes mancances que al seu dia no es van tenir en compte i que s'han de solucionar per a poder millorar la nostra competitivitat. Fa uns anys vam aconseguir que s'acabés la connexió des del barri de la Pau amb la rotonda que uneix a la Ronda Sud per a millorar la mobilitat urbana, i ara puc dir després d'anys de lluita i reivindicacions davant la Generalitat de Catalunya, que finalment ens han donat llum verda des del departament de Territori per a fer la sortida des de la rotonda del Barri Santa Llúcia en direcció Barcelona. Aquest fet ajudarà a completar una infraestructura que ens posiciona com a ciutat amb un bon nivell de comunicacions.

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic