TORNAR

Jordi Viladoms: "Aquest ha de ser el meu any"

Entrevistem Jordi Viladoms, motociclista igualadí que competirà al Dakar 2016

esports
Dimecres, 23 desembre 2015. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

Jordi Viladoms (Igualada, 1980) se situa ja entre els millors esportistes anoiencs de la història. Les seves experiències al Dakar, amb deu participacions, amb un segon i un quart lloc, fan que estigui a la 'pole' dels favorits de l'edició 2016. Amb l'equip KTM Red Bull ha preparat a consciència aquesta edició i és la gran esperança catalana per guanyar en motos.

Què fa un veterà del Dakar quan queden pocs dies per anar al Dakar?

Sempre acostuma a ser el mateix. Vaig una mica atrafegat. Són els darrers preparatius, agafant coses que em queden per emportar-me, fer presentacions, em toca anar amunt i avall. I enmig d'això entrenar i intentar estar tranquil.

És preferible estar embolicat o tenir massa temps fa, per contra, donar massa voltes a les coses?

Voldria estar més centrat a entrenar i tenir una mica més de temps.

Tota la temporada es prepara en relació al Dakar, tots aquells ral·lis i curses que es fan a primavera i estiu també?

Ara, totes les curses que faig són per fer la posada a punt pel Dakar, sí. Programem la temporada per estar en un moment òptim de preparació i descans quan toca, que pugui arribar a aquest moment en les millors condicions. Tot està planificat, quan hem de fer una preparació més intensa, els aspectes de resistència i força i estar al punt. 

Com s'ha de gestionar el pes?

No podem afinar gaire. Allà se'n perd molt.

Un altre any, com el 2015, la zona boliviana és on sembla que hi haurà les etapes 'reina'. El salar d'Uyuni va ser una etapa polèmica. Són les més preocupants per al pilot?

Les tres jornades de la zona fronterera entre Argentina i Bolívia són molt importants. Són jornades on estem a molta alçada. La segona setmana encadenem també etapes marató. 

Com afecten les etapes bolivianes, a tanta alçada?

Principalment tens mal de cap. Els símptomes et van afectant de manera diferent, però també notes que l'energia baixa molt i hi ha moments que és com si t'adormissis. Has de fer un esforç per mantenir l'equilibri i enfocar bé el trajecte. 

El Salar d'Uyuni va tenir uns efectes devastadors l'any passat sobre molts competidors, amb la tempesta elèctrica. Com es planifica tornar a passar per aquesta zona?

Mirarem de tenir més protegits alguns sistemes de la moto, que van patir molt. Hi ha qüestions que sabem que les has d'afrontar, com els efectes de l'aigua en alçada, que poden ser corrosius. 

Marc Coma era un competidor implacable, i ara ha donat un pas al costat i serà a l'organització, com afectarà això?

Coma coneix la cursa i coneix els pilots, cosa que ens pot ajudar si pot aplicar la seva experiència. Sap perfectament què és bo i què convé als que competim al Dakar i això és important. 

Per als profans, quina és la dificultat per sumar victòria d'etapa i voler aspirar a un lloc al pòdium?

El sistema de sortida és per ordre de classificació del dia anterior, per tant, el primer obre pista i no té cap referència. No veus roderes, ni saps quina pista és la bona. Si vols guanyar una etapa, has d'estar segur que l'endemà no t'afectarà. Ja a priori ens intentem preparar per saber quines etapes exigiran navegació i quines no, sembla en aquest darrer cas les dues primeres. Ara, t'ho has d'acabar trobant com és cada etapa.

No es passa pel Pacífic, ni per Xile, cosa que també implica no passar pel desert més exigent, el d'Atacama.

No hi ha massa desert obert aquesta edició, que és el que aportava Xile. Són menys dunes i més pista, o sigui que la naturalesa de la prova serà força diferent a l'any passat. 

I és millor així?

A Bolívia és època de pluges. Potser hauria estat millor una mica més de desert. 

Quantes hores dorm, durant el Dakar? Canvia en la jornada de descans?

Dormo com a molt sis hores. Ens despertem a les 4 o les 5. La jornada de descans serveix per dormir una mica més, però tenim moltes tasques, com rentar l'equipació, atendre bé els mitjans, revisar els vehicles, etc.

Per últim, quins són els favorits? És el seu moment?

L'equip KTM s'ha preparat a fons. Ara, sense Marc Coma, hi ha competidors com el Matthias Walkner, que va molt fort. Jo ,per part meva, penso que si ha de ser algun any és aquest, em sento més preparat que mai. A darrere, ve una nova generació, però que em posarà les coses difícils. Intentaré fer valer l'experiència. Però no puc prometre resultats, perquè el 50% dels que sonen per a ser guanyadors, acaben abandonant. Donaré el màxim, això ho prometo.


1 Comentaris

j

jaume rodriguez enrich

24 de desembre 2015.06:59h

Respondre

El teu treball i constancia es mereixen el millor resultat. Aquest any Si!

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic