//Plugins sense CDN ?>
L'Anoia ha vist néixer dos dels principals talents en el món del raid del nostre temps. Molts ja veuen Armand Monleón com un futur aspirant al pòdium, al costat del gran Jordi Viladoms. L'Armand, de 28 anys, correrà per primer cop el Dakar amb l'equip KTM Rally Warsaw. Té un currículum impecable en el món de l'enduro i aquest 2015 s'ha fet valer en proves com la de la Ruta de la Seda o el ral·li Sardenya. Arrenca amb tota la modèstia, però els que el coneixen diuen amb veu baixa que és capaç de tot.
Tot a punt per marxar? És el primer cop que competirà a Amèrica del Sud?
El dia 26 marxo, sí. Mai he estat a Amèrica del Sud, és el primer cop que travesso el mar.
No podrà menjar canelons, sí el dinar de Nadal. I l'Any Nou, a l'Argentina.
Són les primeres festes que no estaré amb la meva família sí. Sempre les he passat a Igualada des de molt petit. Marxaré sol, perquè la resta del meu equip ve de diferents països, com Japó o Polònia, i ens hem de trobar a Amèrica del Sud directament.
Ha competit en diferents llocs, però el ral·li Dakar té una exigència especial i és en un continent on es travessen diferents espais climàtics i una orografia molt variada. Com es prepara?
La problemàtica de l'alçada l'hem treballat amb màquines d'hipòxia. Pel que fa als canvis de temperatura, al Centre d'Alt Rendiment de Sant Cugat hi ha cambres on pots preparar-te a diferents temperatures. En el meu cas, he triat preparar-me per a tempetatures de 40 graus.
Quina dieta farà per sobreviure a aquesta prova?
Carbohidrats, vitamines, proteïnes. La base és poder regenerar el múscul i accelerar les recuperacions.
El Dakar està ple de catalans, el món dels raids també. Amb qui es relaciona a les estones lliures?
Bé, el meu equip (KTM Warsaw) és una segona família. M'han ajudat moltíssim.
Quins són els idiomes bàsics de relació en aquest àmbit? I amb l'equip?
Primer de tot l'anglès i també el castellà. També em defenso amb l'italià i el francès, una mica.
Al llarg de la seva trajectòria i aquest any ha participat en moltes proves en molts països (ha guanyat el Silk Road de la Xina), què diferencia la prova a Amèrica del Sud?
Són distàncies especialment llargues, deserts enormes, molt més que en els que competim habitualment. El factor més important és la temperatura i la meteorologia. En el cas que faci molt temps que no plou, l'arena està més tova, i això significa més perill. La temperatura repercuteix i fa que hi hagi moltes variables en la conducció i que ens hi hàgim d'adaptar. Els deserts i territoris per on passem fa que en molt poc temps l'oscil·lació tèrmica es dispari. Passarem de situacions sota zero a estar a 40 graus. És espectacular.
Com es planteja el Dakar? Va a competir per les etapes?
Vull anar dia a dia. És el meu primer any i vull conèixer bé la cursa. Crec que hi haurà un primer filtre, passats 5 o 6 dies. Les primeres etapes són per als pilots més ràpids. Aleshores, comença una nova fase on és molt més important la navegació. La segona fase ja és per als competidors més complets.
Un favorit?
Jordi Viladoms. Té l'experiència i domina la navegació. Hi ha el portuguès Gonçalves, que també és molt complet. I sempre hi ha rookies que sorprenen.
A què aspira Armand Monleón?
Hi vaig a aprendre, i ho vull fer ràpid. Vull aprendre el màxim possible. No em puc fixar objectius perquè al Dakar hi ha tantes coses que no tens sota control. Només puc fer allò possible perquè, si hi ha problemes, resoldre'ls ràpid.