//Plugins sense CDN ?>
Pep Farrés és l'ànima dels Farrés Brothers i Cia., que la darrera dècada ha enginyat diversos espectacles per a infants molt reconeguts i aplaudits ('Tripula', l'extraordinària 'La maleta de l'Agustí', 'El silenci d'Hamelin'), però ara pilota com a director artístic l'equip de la Mostra d'Igualada des de fa un any. Ha encapçalat un projecte que cerca també el públic juvenil. La programació vol encabir totes les edats. Els seus quatre fills tindran difícil veure'l aqueferat com estarà des de dijous a diumenge amb la Mostra, però poodran veure espectacles per a tots els gustos, el que ofereix aquesta Mostra d'Igualada 2016.
Quina ha estat la reacció al canvi d'orientació del públic de la Mostra, que ara s'obre als adolescents?
Les companyies que fan espectacles pera aquest sector d'edat ho han encaixat molt bé. Ara manca el sector dels programadors que s'hi han d'atrevir. S'hi ha de fer una sacsejada, en aquest grup d'edat.
El públic de 12 a 18 anys té tendència a anar al teatre? Per què aquesta aposta?
Penso que ni el mot infantil engloba un sol públic, ni tampoc el juvenil. Hi ha festivals per a nadons, hi ha un munt de franges d'edat. Un nen de 3 anys no té res a veure amb un de 8. Veiem que la mitjana d'edat cada cop baixa més, els teatres estan plens de cotxets. Ara es cremen etapes molt ràpid. I, així, està sorgint un sector que ja no vol anar amb els pares i hi deixa d'anar. Són nois i noies d'edats que hi poden anar sols però no hi van perquè no hi ha hàbit i els programadors no s'hi atreveixen. En moltes ciutats ja es fa aquesta programació per a joves.
No és arriscat, a més, separar-lo del cor de la ciutat i portar-lo a l'Escorxador, lluny dels seus racons d'oci?
Està per veure. Primer hi aniran amb els instituts, a l'Escorxador. Dijous i divendres hi ha espectacles, més de teatre-debat; el cap de setmana més variat. Hem anat institut a institut a explicar la Mostra Jove. No és una sola cosa, hi ha un ventall molt ampli i de diversos gèneres. Com aquests col·lectius poden estar en un parc, també poden estar a l'Escorxador, on hi haurà altres activitats, a més del teatre. És difícil, però volem crear aquest públic.
Els programadors han canviat les seves preferències ara que la crisi s'ha atenuat? Quins criteris hi ha ara?
Hi va haver un programador que va tancar aixeta, altres van buscar fórmules per mantenir els espectacles, altres van triar un sol prooducte i mediàtic. Cadascú s'ho va anar muntant. La crisi ha arrasat moltes programacions, teatres i companyies, però el teatre és viu, s'han trobat solucions. Per exemple, alguns van optar per fer residències. I ara, hi ha ajuts de les institucions, com la Diputació. Qui no programa és perquè no vol.
Hi ha menys espectacles en català, per què?
Prioritzem la qualitat, la llengua no ha de ser un problema. Hi haurà espectacles en italià, francès, castellà i una majoria en català. Ens estimem Catalunya i la llengua, però no pot condicionar tota la carpeta artística. Interessa que als grups catalans els vegin programadors espanyols, era una demanda de tot l'Estat, accedir al mercat català, que companyies estatals puguin cercar programadors d'aquí i que les nostres companyies es donin a conèixer al mercat estatal. La llengua de cada espectacle surt ja al programa.
Com ho pairà el públic igualadí? El 2007 hi va haver reaccions de contrarietat davant espectacles en castellà
Crec va ser més reacció política que artística. M'agradaria que aquesta normalitat amb què ho visc la tingui el públic. A França, en festivals, els espectacles es fan en diferents llengües i no hi ha cap problema. La llengua està en mans de les companyies.
Es perd presència al carrer, amb aquesta professionalització? Per què baixa el nombre de companyies de 64 a 55?
Es poden donar la mà els dos aspectes, el comercial i el festiu. Hi ha espectacles perquè hom triï i remeni, molts espectacles al carrer. Hi ha molta cultura en 4 dies de Mostra i una part d'aquestes representacions serà al carrer. Pel que fa al nombre d'espectacles, la tendència és baixar en quantitat i pujar en qualitat. Ens interessa que no se solapin actuacions per als programadors i no sobrecarregar la graella.
Cada cop hi ha més teatre, llibres, contes en castellà, és decepcionant...Nosaltres mateixos, per pogué treballar una mica a fora de Catalunya (a les espanyes) ens humillem....No pots comparar ... Llegir més França on hi ha darrera tot un Estat, que protegeix l’idioma, nosaltres encara no el tenim...o sigui, que hem de ser nosaltres, qui vetllem per la llengua...perqué no feu espectacles on no calgui cap llengua? alehores us podrien contractar encara en més llocs....us veneu per un plat de llentíes.
No veig mai cap espectacle en castellà, ni compro cap llibre que no sigui amb català, ni vaig al cinema si no és en català...no tinc res en contra cap idioma, peró ara per ara hem de ser nosaltres qui vetllem x el nostre Pais i la nostra LLengua....quan tinguem un Estat Própi la cosa serà diferent.
Manresa
6 d'abril 2016.21:36h
Totalment d’acord Glòria!!!
Jo ja vaig comentar l’any passat que la Mostra va perdre un bon equip gestor (millorable segur) i que encara no sabem per quins motius el van deixar perdre... Llegir més (perquè el van renovar tot!!!!) les informacions que tenim és que va ser una decisió totalment arbitrària i amb la sopervia i males formes característiques de l”antic regidor de l’Ajuntament i amb el vist i plau d’aquest magnífic i ben vestit alcalde que teniu.
Un gestor cultural
Igualada
6 d'abril 2016.19:38h
La llengua és cultura i diversitat però...
Us imagineu els festivals de les espanyes potenciant els espectacles en català? (Catalunya,València,Illes Balears)
Jo la veritat no!!!!
Us imagineu... Llegir més els programadors catalans programan espectacles en castellà o francès o alemany????
Jo espero q no x que a França si es fa un espectacle en castellà no criden ”no se entiende” o ”en cristiano!!” per què són culturalmen avançats!!!
El mercat català és el més gran de tot l’ estat espanyol amb diferència!!!!
Hi ha ”hosties” per treballar i ara es gastaran els diners per companyies d fora que d’ entrada tenen més despeses? (transport,desplaçament,allotjament!!)
Les companyies de casa estaran súper contentes amb aquest criteri...que no em crec q el marqui el Departament.
Ja ho va dir un gran súper expert antic regidor de Cultura que no sabia on era l’ oficina de La Mostra però en un intent de fer de Generalitat va dir ”es que volem internacionalitzar La Mostra”
En fi...és la meva opinió