//Plugins sense CDN ?>
MARIA SAYAVERA
Mireia Conde
La montbuienca Mireia Conde va començar a iniciar-se en el món del trial gràcies al seu tiet i el seu pare, que feien sortides per les muntanyes del voltant del càmping Berga Resort, on passaven gran part dels dies festius i les vacances. Així, i com qualsevol infant a qui pot cridar l’atenció un esport tan vistós com el trial, la Mireia ens explica que “un any per a Reis, després de demanar una moto moltes vegades, em vaig trobar un paquet gegant, que va acabar sent la meva primera moto, una Montesa de 45cc; tenia tan sols 8 anys”.
D’aquesta manera, i amb una gran afició pel motor, la pilot es va introduir en el món de la competició gràcies al seu entrenador, en Ciriac Grados, que l’ha acompanyat des que tenia 11 anys fins ara, que en té 23, participant en proves a nivell provincial, estatal i fins i tot mundial.
Aposta per l’esport femení
La Mireia ens explica que li agrada aquest esport per la disciplina i perseverància que ha de seguir, a més de la concentració necessària que li aporta en molts aspectes, fins i tot en l’àmbit dels estudis.
Quan parlem amb ella sobre la condició de ser dona en un es port que està regnat pel sector masculí de la societat, Conde assegura que “el trial és un esport d’homes perquè és molt físic, però ara comença a haver-hi més noies interessades i que participen en petites proves i proves estatals”.En aquest sentit, quan la Mireia va començar eren unes cinc noies competint en la majoria de proves, d’això en farà uns vuit o nou anys, i actualment s’ha doblat aquesta quantitat, si mirem xifres a nivell estatal, pel que es pot dir que és tot un èxit, que en part es deu gràcies a la Federació espanyola, que està incentivant la participació femenina en aquest esport. Així la pilot de Montbui assegura que “s’estan trencant barreres respecte aquest fet, de dir que el trial és un esport d’homes”, però és evident que encara queda molt camp per recórrer.
D’altra banda, i parlant dels objectius que la Mireia Conde es planteja de cara a aquest any, té com a fites principals, tornar a proclarmar-se campiona d’Espanya i estar entre les tres primeres del Mundial.
Cal dir que Conde és campiona del Món de les Nacions, juntament amb Laia Sanz i Sandra Gómez i en l’actualitat, es troba en la cinquena posició del rànquing de la classificació mundial i segona a nivell estatal.
David Usón
Quan parlem de ral·lis i repassem els guanyadors, sempre fem un gran èmfasi als pilots que condueixen el cotxe que es proclama campió, però hi ha una altra figura igual d’important, o més, que col·labora directament en aquesta victòria, i aquesta és la figura del copilot.
A l’Anoia, a més de grans pilots de motos i cotxes, tenim una bona base de copilots, el més conegut, l’Àlex Haro, copilot al Dakar. Però, també hi ha un nom que entre el món del motor fa anys que volta pels ral·lis de l’estat, en David Usón.
En David es va iniciar al món del motor i dels ral·lis en concret a través dels amics. Tal i com ell ens explica, “a la colla d’amics era un món que ens agradava”, i així, ell i un company d’escola, el pilot igualadí Pep Segura, es van animar l’any 1 999 a preparar un cotxe per a participar en el seu primer ral·li, en aquest cas, ell com a copilot d’en Pep, una relació que ha arribat fins a dia d’avui.
En terra i asfalt
Així, i fins l’any 2005, Usón va participar en el Campionat de Ral·lis de Catalunya a més de realitzar algunes proves del calendari del Campionat d’Espanya de Ral·lis, en ambdós casos en terra.
A partir de l’any 2005 però, i ja amb una certa experiència en el món ral·lístic, en David s’inicia en l’asfalt, participant al campionat català d’aquesta modalitat. Així doncs, durant els anys 2005, 2006 i 2007, va combinar la seva participació amb en Pep Segura als campionats de ral·lis de terra, mentre que amb un pilot barceloní competia als campionats de ral·lis d’asfalt. Actualment, el copilot igualadí participa en les proves del calendari del Campionat d’Espanya de Ral·lis en modalitat terra, sent l’acompanyant del pilot de Sabadell, Eduard Forés. I en aquests moments, el copilot igualadí està preparant la pròxima prova del campionat de ral·lis a Navarra, que tindrà lloc d’aquí tres setmanes. En aquest cas, el ral·li estatal celebra una mitjana d’una prova per mes.
D’altra banda, la carrera com a copilot d’en David li ha deixat, a més, molt bons resultats al llarg dels anys, aconseguint proclamar-se campions, l’any 2004, en el Campionat català de Dues Rodes Motrius; subcampió català en la modalitat d’asfalt l’any 2007 i un tercer lloc l’any 2008, i en els darrers anys, campió d’Espanya del grup N de ral·lis en terra en l’edició 2014. Un bon palmarés per a un copilot de la ciutat amb un bon nombre de ral·lis a la seva esquena.
Pep Basols
L’afició de l’igualadí Pep Basols pels cotxes i concretament per les competicions de ral·lis li ve de família. Tal i com ell ens explica, “a casa ens dediquem al món dels cotxes, i tant el meu tiet en ral·lis, com el meu pare en slalom, han participat en competicions”, assegura Basols. Així, des de ben petit, va veure el món dels cotxes i la competició en aquest sector com una cosa quotidiana.
Amb nou anys, doncs, en Pep ja competia en circuits de terra, tant en autocròs com slalom, i quan va tenir l’edat legal per a treure’s el carnet de conduir, l’any 1999, va disputar el seu primer ral·li, a Súria, en la modalitat de terra; una modalitat en la qual estaria competint fins el 2002, quan va disputar el primer ral·li en asfalt. Basols comenta que “per a dedicar-se professionalment a aquest esport, cal ser bo en asfalt, ja que en terra no hi ha tant de futur”.
Però aquest futur es va aturar l’any 2008, després d’un gran palmarés amb premis en campionats a nivell nacional i estatal, amb un accident amb el cotxe de cursa. Aquest fet i la creixent crisi econòmica que va afectar, també, el sector automobilístic, van portar a Basols a dedicar-se a l’empresa familiar i aparcar les competicions de ral·lis.
Retorn a la competició
Aquest any però, i després de gairebé 8 anys fora del circuits automobilístics, en Pep ha tornat als ral·lis, d’una forma més aficionada que professional, però demostrant que aquest és l’esport que porta a la sang i el fa feliç.
Bernat Seuba
El nom de Bernat Seuba l’hem associat des de fa anys a la modalitat esportiva del biketrial, i és que el pilot odenenc s’ha proclamat cinc vegades campió del món en aquest esport i ha aconseguit dos mundials per equip, amb la selecció estatal.
Però des d’aquest any, començarem a sentir el nom de Seuba en el món de les motos, i és que el pilot odenenc ha fet un canvi de modalitat després de més de deu anys competint amb bicicleta.
En Bernat Seuba ens explica que ja amb vuit anys va començar a pujar sobre la bici no només per a jugar, sinó per a competir. Però d’on li ve aquesta afició? Doncs curiosament, amb aquesta edat, el gran dels germans Seuba, el seu germà Marc també s’hi dedica, va llegir un reportatge sobre el biketrial a la revista infantil del Súper 3, un reportatge que el va fascinar tant que el va portar a introduir-se en aquest món i convertir-se en un dels millors esportistes a nivell mundial.
Tot i això, i tal i com avançàvem, des d’aquest any, en Bernat ha canviat la bicicleta per la moto, fent un pas més en la seva carrera esportiva, i començant a competir en el trial motoritzat. Ell mateix ens explica que, malgrat ser també sobre dues rodes, “la tècnica és molt diferent entre els dos esports, i de moment estic iniciant-me i no em marco un objectiu concret, anem mica en mica i pas a pas”. Així, l’odenenc ja ha participat en quatre proves oficials, i aquest diumenge en disputa una altra. Estarem pendents dels seus avenços en la nova modalitat.
Àngel Bonavida
L’Àngel Bonavida va començar en el món del ral·lis l’any 2014, participant en el Ral·li Ciutat d’Igualada. Aquell any, tal i com ell ens explica, va fer dues curses més, i ja l’any passat va començar des de l’inici de la temporada, competint en totes les proves.
Així, el pierenc ens comenta que “amb el Citroën que tinc ara, vam guanyar el subcampionat d’Open de Ral·lis Asfalt, proclamant-nos campions en la primera prova disputada, en què només volíem provar el cotxe, i el subcampionat de Ral·lis Junior”. Arrel dels bons resultats doncs, i després de buscar patrocinadors, des de Futurauto Igualada els van oferir el seu ajut, “el qual és d’agrair perquè aquest és un esport molt costós”, afirma l’Àngel, que també agraeix la feina que fa el Moto Club Igualada en totes les competicions i a l’hora de tramitar la documentació federativa.
L’Àngel és un pilot de Piera que es marca com a objectiu per aquest any, competir en les set proves del campionat català de ral·lis, juntament amb la seva copilot, Anna Tallada. La prova més pròxima que disputaran serà el ral·li Pacha-La Pineda, a Salou, i després participarà, al mes d’abril, en el Ral·li d’Igualada, a més de la resta de proves del campionat de ral·lis de Catalunya. Per a l’Àngel, aquest és un esport que des de petit li ha agradat, ja que el seu pare ja corria i ho ha viscut des de ben jove. En aquest sentit, el pilot anoienc destaca que a Catalunya, “hi ha un nivell molt elevat pel que fa a les competicions de ral·lis”, afirma. D’altra banda, i de cara al futur, el pierenc assegura que “a tot pilot de ral·lis li agradaria córrer el Mundial, però això està molt lluny i és molt difícil”.
Grans iniciatives benèfiques
Com veiem, l’Anoia gaudeix d’una gran varietat de pilots i esportistes amb futur en el món del motor, alguns amb més recorregut, d’altres que tot just comencen, però tots ells moguts per una passió sobre rodes. Però no tot són pilots professionals, sinó que el món del motor amateur a la comarca també té un gran pes, i això es veu amb moltes altres iniciatives i experiències que s’estan duent a terme.
D’una banda, volem destacar la croada que ha començat aquest mes de març, el calafí Sergi Hernàndez, que participa en Panda Raid del Marroc, una cursa benefica amb l’objectiu d’entregar 20 quilos de material escolar al sud d’aquest país.
D’altra banda, una altra iniciativa ben particular és el Mongol Rally, una cursa benefica que recorre una tercera part del món donant suport a diverses causes humanitàries. Des d’Igualada, tres joves de la ciutat s’han embarcat en aquest projecte.
Dues causes solidàries doncs, lligades almón del motor i els ral·lis.
Article publicat al monogràfic en paper #ADMOTOR de l'AnoiaDiari