TORNAR

Article de Francesc Alcaraz: 'Com crear en el mercat espais en que els nostres competidors siguin irrellevants: Blue Ocean'

'Cal ser rigorós i metòdic per aconseguir resultats de llarga durada

Dijous, 10 març 2011. 01:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
No és fàcil, però hi ha algunes metodologies que t’ajuden a assolir aquesta magnífica fita. Una de la més coneguda és la que van desenvolupar en W.Chan Kim i Renée Mauborgne de la prestigiosa escola de negocis Insead.

El procés per definir aquest mètode va ser analitzar empreses que ho havien aconseguit cercant les pautes comunes entre elles. El resultat és l’Estratègia dels Oceans Blaus.

Per començar diferencien entre els espais on hi ha molts competidors (oceans vermells) dels mercats on no n’hi ha (oceans blaus):

Oceà vermell Oceà blau
competir en l'espai existent Crear un espai sense competència
Desafiar la competència Fer que sigui inexistent
Explotar la demanda existent Crear nova demanda
Escollir entre cost i valor Trencar aquesta disjuntiva
Sistema alineat a diferenciar o reduir costos Sistema alineat a diferenciar i reduir costos

En segon terme es parla del concepte d’Innovació en Valor, que vol dir millorar la utilitat que el client percep dels nostres serveis o productes, alhora que reduint els costos i per tant, augmentant el benefici.

Per fer tot això la metodologia proposa 2 eines bàsiques:

Quadre estratègic. Representació gràfica de les variables principals, al voltant del qual competeix la indústria i la que els clients reben quan compren, comparant-la amb la competència

Esquema de les 4 accions: com canviar la corba de valor?

Quines variables que es donen per fet, es poden eliminar?

Quines variables és necessari reduir per sota del nivell normal del sector

Quines és necessari potenciar per sobre del sector?

Quines es poden crear i que la indústria mai ha ofert?

En base a aquests punts comentats, la metodologia parteix de la cadena de valor actual de l’empresa, analitza en base a les preguntes anteriors quines variables són prescindibles i quines es poden incorporar i s’arriba a una nova corba. Després caldrà posar en marxa les accions necessàries per assolir-la.

L’objectiu final de la metodologia és el d’obtenir una estratègia que compleixi les següents característiques:

Focus, en poques variables

Divergència, respecte de la competència

Missatge clar i català

En definitiva, com a qualsevol altra procés (i segurament aquest és el més important) si s’és rigorós i metòdic es poden assolir resultats molt interessants i de llarga durada

Francesc Alcaraz Calvet

(Igualada 1968)

Economista. Consultor de processos empresarials

Social-Director Feedbackground, s.l


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.