//Plugins sense CDN ?>
El procés per definir aquest mètode va ser analitzar empreses que ho havien aconseguit cercant les pautes comunes entre elles. El resultat és l’Estratègia dels Oceans Blaus.
Per començar diferencien entre els espais on hi ha molts competidors (oceans vermells) dels mercats on no n’hi ha (oceans blaus):
Oceà vermell | Oceà blau |
competir en l'espai existent | Crear un espai sense competència |
Desafiar la competència | Fer que sigui inexistent |
Explotar la demanda existent | Crear nova demanda |
Escollir entre cost i valor | Trencar aquesta disjuntiva |
Sistema alineat a diferenciar o reduir costos | Sistema alineat a diferenciar i reduir costos |
En segon terme es parla del concepte d’Innovació en Valor, que vol dir millorar la utilitat que el client percep dels nostres serveis o productes, alhora que reduint els costos i per tant, augmentant el benefici.
Per fer tot això la metodologia proposa 2 eines bàsiques:
Quadre estratègic. Representació gràfica de les variables principals, al voltant del qual competeix la indústria i la que els clients reben quan compren, comparant-la amb la competència
• Esquema de les 4 accions: com canviar la corba de valor?
Quines variables que es donen per fet, es poden eliminar?
Quines variables és necessari reduir per sota del nivell normal del sector
Quines és necessari potenciar per sobre del sector?
Quines es poden crear i que la indústria mai ha ofert?
En base a aquests punts comentats, la metodologia parteix de la cadena de valor actual de l’empresa, analitza en base a les preguntes anteriors quines variables són prescindibles i quines es poden incorporar i s’arriba a una nova corba. Després caldrà posar en marxa les accions necessàries per assolir-la.
L’objectiu final de la metodologia és el d’obtenir una estratègia que compleixi les següents característiques:
Focus, en poques variables
Divergència, respecte de la competència
Missatge clar i català
En definitiva, com a qualsevol altra procés (i segurament aquest és el més important) si s’és rigorós i metòdic es poden assolir resultats molt interessants i de llarga durada
Francesc Alcaraz Calvet (Igualada 1968) Economista. Consultor de processos empresarials Social-Director Feedbackground, s.l |