TORNAR

Article de Francesc Alcaraz: 'Conceptes bàsics d’un procés de reflexió estratègica'

Economista

Empresa
Dijous, 20 gener 2011. 01:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Un dels processos més oblidats dins de la gestió empresarial és el procés de reflexió estratègica. Aquest procés serveix per determinar de quina forma l’empresa serà capaç d’assolir els objectius fixats. És molt difícil arribar on pretenem, si no pensem la forma de fer-ho.

Francesc Alcaraz

L’objectiu principal d’aquest procés és assolir un avantatge competitiu respecte de la competència, i per tant, una posició de privilegi dins del mercat.

Les característiques bàsiques que cal tenir en compte alhora de construir aquesta estratègia són:

General: ha de recollir una visió global en què ningú es pugui sentir exclòs

Bàsic, en el sentit que prendre decisions correctes implica aspectes com fer-se preguntes, pensar i reflexionar

Visió compartida. Es comença per l’equip directiu (fonamental), però cal aconseguir la implicació de tothom

Compromís personal, que només assolirem si ens hem esforçat per complir amb el punt anterior

Identificació en el projecte i sentiment profund d’autoria. Aquest fet farà que qualsevol petit canvi de rumb sigui assumit per tota l’empresa sense dificultats

Un altre aspecte a tenir en compte és el canvi d’enfocament temporal i sobre prendre decisions que ha d’assumir tota la companyia. Fins ara, la majoria de companyies es gestionen des del punt de vista operatiu, les característiques del qual són:

Visió a curt termini. Em preocupa el dia a dia i demà ja ho veurem

La informació que gestiono és quantitativa, o sigui, la que surt dels sistemes de sempre

Illes funcionals. Tot i ser empreses petites, aquest poca visió compartida acaba generant regnes de Taifes que no remen en la mateixa direcció

Reactivitat. Es prenen decisions, molts cops, en base a fets ja consumats

L’altre versió de la gestió és l’estratègica:

Visió a mitjà i llarg termini. Es poden prendre decisions diferents de les de curt termini, perquè es té clar cap a on es dirigeix el vaixell. No es canvia el rumb per un fort cop de vent

Proactivitat. Aquest visió potent fa que l’organització s’anticipi a moltes decisions

Visió general, no funcional. Tothom rema en la mateixa direcció, més que res perquè n’hi ha i és coneguda

Informació qualitativa. El nivell i qualitat de la informació augmenta gràcies a les constants preguntes que et vas fent

Data de caducitat. Cal ser dinàmic i ambiciós, en el sentit que cal reformular constantment aquesta estratègia el dia que creus que ja no és l’adient

Les fases d’aquest procés són:

• Determinar la missió, visió i valors de l’empresa.

• Fer una anàlisi interna i externa (DAFOs) per determinar els punts forts i dèbils de la mateixa

• Prendre les decisions adequades en base a les següents preguntes:

- A qui servim?

- Quines necessitats satisfem?

- Com satisfem aquestes necessitats)

En un article proper explicaré la metodologia dels Oceans Blaus (Autors:W. Chan Kim and Renee Mauborgne), ideal per fer un bon procés de reflexió estratègica.

Francesc Alcaraz Calvet

(Igualada, 1968)

Economista. Consultor de processos empresarials.

Soci-Director FeedBackground, s.l.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.