//Plugins sense CDN ?>





La raó de ser de la Fundació Privada Àuria és la persona amb discapacitat, la seva promoció personal i social, i el seu repte, garantir la igualtat d’oportunitats per assegurar la seva qualitat de vida. Neix amb el bagatge de més de 26 anys d’atenció a les persones adultes amb discapacitat, una atenció realitzada en múltiples vessants oferint un itinerari integral d’atenció a la persona. Desplega un conjunt de mitjans humans, materials, i econòmics per oferir una cartera de serveis a les persones amb discapacitat ateses, amb l’objectiu de donar respostes individuals a les necessitats de suport sorgides de l’evolució personal.
Un dels serveis inclosos dins la Fundació és el Servei d’Inserció Laboral Especialitzat (SIE). Es tracta d’un servei dirigit a persones amb discapacitat intel·lectual i/o problemes en salut mental que va començar a funcionar a finals del 2008. El servei contempla accions dirigides tant a persones com a empreses i es treballa a través d’una atenció gratuïta i personalitzada en ambdós casos.
Des del seu inici el servei ha atès a 120 persones, 49 de les quals han aconseguit una inserció laboral. A la vegada s’ha contactat amb 94 empreses i s’ha aconseguit que 10 persones fessin pràctiques laborals i que 12 més tinguessin un seguiment exhaustiu dins de l’empresa a través del Treball amb Suport.
Per a aconseguir aquests resultats l’equip del SIE compta amb quatre professionals que realitzen tasques d’atenció personalitzada als usuaris, de formació i d’atenció a les empreses. A La FAP també disposem d’un equip de professionals format per psicòlogues, treballadores socials, infermera, etc. que donen suport a la resta de serveis i que complementen l’atenció donant recolzament concret en funció de les necessitats de cada usuari.
El treball amb les persones té en compte el treball en xarxa amb els diferents actors sociosanitaris de la comarca de l’Anoia. Per poder accedir a aquest servei l’usuari ha de tenir una sèrie de requisits, com ara estar motivat per treballar, tenir un certificat de discapacitat, fer els seguiments mèdics necessaris, etc. A través d’entrevistes en profunditat amb les persones i de grups dirigits a detectar les competències de cadascú, es realitza un perfil personal i professional de la persona que ens ajuda a pactar posteriorment el seu itinerari personal individual on es fixen objectius de treball per a aconseguir millores a nivell personal, formatiu i professional.
El treball amb cada usuari és per tant diferent en funció a les seves característiques i necessitats. Alguns dels aspectes que es poden tractar tant de manera individual com grupal són: la seva orientació laboral, tècniques de recerca de feina, formació en informàtica, habilitats socials, tècniques d’afrontament de l’estrès laboral, pràctiques en empresa, etc. També s’informa dels avantatges de la formació i es fa un recolzament en la recerca de cursos d’interès per l’augment dels coneixements professionals de les persones que formen part del servei. Durant la fase de recerca de feina es considera important que cada usuari faci una recerca activa de feina revisada i guiada pel seu tècnic de referència a la vegada que, des del servei, el tècnic de prospecció contacta amb empreses per obtenir ofertes laborals. En el cas que es produeixi una inserció laboral es continua fent un seguiment a la persona per maximitzar les possibilitats de manteniment al lloc de treball.
El treball amb les empreses contempla una sèrie d’accions sense cap cost econòmic per aquestes, en el que s’ofereix: informació i assessorament sobre els avantatges de la contractació de persones amb discapacitat, sensibilització en matèria de responsabilitat social empresarial, anàlisi dels llocs de treball, pràctiques en empresa (pràctiques laborals) i treball amb suport.
En cas que una empresa tingui la necessitat de contractació, el tècnic de referència estudia, juntament amb l’empresa, el perfil de l’oferta i busca la persona que s’ajusta més al lloc de treball proposat, segons les competències que aquest requereix. L’empresa pot conèixer a la persona treballadora a través d’un conveni de pràctiques i alhora aquesta, fa l’aprenentatge del lloc de treball sense cap cost econòmic per l’empresa. Durant aquest període s’estableix un seguiment per part dels tècnics del SIE per ajudar a que la persona i s’adapti al lloc de treball. El SIE també ofereix la possibilitat de fer un seguiment exhaustiu a través del Treball amb Suport dins de l’empresa.
El treball amb Suport garanteix un recolzament tant a l’empresa com al treballador durant el temps que sigui necessari amb la presència d’un tècnic especialitzat dins de l’empresa que ajuda i recolza al treballador. Un cop la persona treballadora adquireix els coneixements necessaris per la realització de les tasques, el tècnic de referència anirà espaiant les visites a l’empresa però en cap cas retirant-les. La intensitat d’aquest recolzament dependrà de les necessitats de suport la persona al lloc de treball.
L’experiència de la FAP en l’àmbit laboral és que un bon acompanyament abans, durant i després de la inserció laboral permet que persones amb discapacitat psíquica estiguin preparades per fer un treball de qualitat dins les empreses.
Gràcies a la implicació i sensibilitat d’empreses que inclouen dins les seves plantilles persones amb discapacitat, s’aconsegueix una millora general a nivell personal i social de moltes persones amb ganes i il·lusió d’aportar tot el seu potencial.
El Servei d’Inserció Laboral Especialitzat pot oferir aquest seguit d’atencions gràcies a la col·laboració del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya i al programa INCORPORA de l’obra social de La Caixa. Al febrer de 2010 la FAP va passar a formar part del programa INCORPORA, Foment de l’Ocupació de l’Obra Social de La Caixa, mitjançant la signatura d’un conveni de col·laboració entre les dues entitats. El programa INCORPORA agrupa una xarxa d’entitats amb l’objectiu comú d’aconseguir una inserció laboral estable i de qualitat amb diversos col·lectius amb risc d’exclusió. Amb aquestes entitats compartim ofertes i perfils laborals, ampliant d’aquesta manera l’oferta i la demanda, i augmentant les oportunitats tant per les empreses com per les persones. Les experiències compartides entre les diferents entitats afavoreixen i potencien l’intercanvi de bones pràctiques i ens ajuden a millorar dia a dia la qualitat del nostre treball.
El Servei d’Inserció Laboral —de la Fundació Privada Àuria— forma part de les entitats que estan dins de la conveni que la Unió Empresarial de l’Anoia va signar amb INCORPORA, un tàndem que té com a objectiu potenciar la inserció laboral de totes aquelles persones que més ho necessiten a la comarca de l’Anoia.