Dimecres, 27/7/2022
1955 lectures

No perdem el tren

Igualada som una ciutat on el tren mai ha acabat d’arribar com nosaltres voldríem i arrosseguem el fet de sentir que vam perdre el “tren important” quan aquest va passar per Manresa i Calaf enlloc de per la nostra ciutat. Per això és un debat recurrent entre aquells que estimem la ciutat, que volem que avanci i que creiem en el tren com a sinònim de progrés.

El tren va trigar 40 anys a arribar a Igualada des dels primers intents al 1852 fins a ser una realitat al 1893; al 1977 vam estar  apunt de perdre’l; se’ns ha promès un munt de vegades el soterrament del pas a nivell sense que hagi arribat; al 2010 es va aprovar el projecte de l’Eix Transversal Ferroviari per fer realitat el tren gran tot vorejant l’autovia A-2 però no s’ha fet; i la darrera notícia és que la Generalitat preveu, dins el Pla d’Actuació de FGC 2022-2026, la supressió dels trens d’Igualada a Barcelona perquè siguin d’Igualada a Martorell i allà fer transbordament amb un altre que ens porti fins a Barcelona.

De seguida que vam poder llegir aquest Pla de Ferrocarrils, vam alçar la veu i ens vam plantar. No podem acceptar una regressió del servei. Si ara triga 1 hora i 29 minuts, no podem acceptar que s’hi sumin minuts de viatge mentre es fa el canvi de tren a Martorell. En plena emergència climàtica és incomprensible que la Generalitat, enlloc de millorar el tren perquè sigui una alternativa de mobilitat en transport públic eficient, proposi una mesura com és el transbordament a Martorell que precisament li resta competitivitat. Això voldrà dir perjudicar als usuaris i usuàries i, malauradament, potser perdre’n, quan el que cal és guanyar-ne. Hem iniciat un seguit d’accions amb la resta de municipis afectats al Parlament i a l’Ajuntament per defensar Igualada, fer un pacte de ciutat i lluitar la qüestió fins a que FGC elimini el transbordament a Martorell del seu Pla d’Actuació.

I mentre juguem aquesta lliga, també juguem la lliga on ens juguem el nostre futur: el tren gran. Així és com n’hi diem a l’Eix Transversal Ferroviari que connectarà Lleida amb Girona passant per Igualada i des de la nostra ciutat en sortirà un ramal que arribarà a Barcelona seguint el traçat de l’A-2. Un projecte que l’alcalde Jordi Aymamí va aconseguir que quedés aprovat i dibuixat però que el canvi de govern a la Generalitat i a l’Ajuntament va provocar que tornés al calaix. La fórmula que nosaltres proposem per aconseguir-lo és aliar-nos amb el Port de Barcelona i el Port Sec de Saragossa per reclamar, junts, una línia de tren que uneixi aquests dos pols econòmics i passi per Igualada. Hem de buscar aliats i aquests hi són. Europa posarà diners per a construir línies de tren, estiguem alerta i aixequem el dit dient que la nostra ha de ser una de les que s’impulsi més aviat que tard perquè seria, també, un afluent del Corredor Mediterrani des de l’interior de la península.

Mentre lluitem per no perdre l’actual carrilet, lluitem també per guanyar el tren gran. Hem de ser hereus d’aquells visionaris que, al 1852, van engegar la lluita pel tren tot i trigar 40 anys a veure’l arribar a Igualada. Sense la perseverança de tants anys mai hagués arribat. Aprenguem que els somnis s’aconsegueixen si de manera constant es somien i es lluiten. El tren no és cap somni impossible, és possible, i és un somni que volem fer realitat per Igualada.

6 Comentaris

P

PEP SOLE VILANOVA

Igualada

30 de juliol 2022.13:34h

Respondre

Jordi, tot bé fins que he arribat fins aquí: ”Un projecte que l’alcalde Jordi Aymamí va aconseguir que quedés aprovat i dibuixat però que el canvi de govern a la Generalitat i a... Llegir més l’Ajuntament va provocar que tornés al calaix”.
La resta també tot bé. Proposes una estratègia que veug bé i també n’hi ha d’altres.

Sobre Aymamí. Poc devia fer l’Aymamí quan el primer dibuix que va sortir publicat es basava en un traçat exclusiu de mercaderies que anava de Lleida a Manresa, sempre associat a un hipotètic Polígon i estació de mercaderies a Can Morera. Del tram Igualada-Barcelona ni se’n parlava. Cert, després molta gent -segur que també l’Aymamí- es va queixar i des d’Urbanisme van pintar un traçat Igualada-Martorell amb un túnel d’11 Km per sota El Bruc. El dibuix segueix vigent.

Pel que fa a la part de demagògia, que com sovint fas, el PDU de l’ETF el va provar el Tripartit, cert, amb el Conseller socialista Joaquim Nadal. Aplaudiment. La part demagògica és quan dius que el Govern de la Generalitat i l’Ajuntament (quan van deixar de ser dels teus) el van tornar al calaix. Doncs bé, faries bé de llegir-te el PDU de l’ETF i qui el va redactar i aprovar (el PSC, els teus) ja va deixar escrit que era una infraestructura per més enllà del 2030. Aixxx!!!

Però hi ha un altre tema que encara és més curiós. Que fa que la Generalitat mai podrà construir aquest tren. Però per explicar-te això ja cobro, com tu per escriure des del càrrec polític. Si en vols saber més pots buscar la info a internet, on hi és tot. T’avanç que necessitaràs moltes hores, com les que hi he dedicat jo. Quan vulguis ens veiem i a 30€/h to explico i documento.

Endavant amb l’ETF, i més ara que el PDUAECO proposat amb alcaldes socialistes inclosos, heu tret Can Morera del planejament vigent. En el tema d’esborrar Can Morera també us aplaudeixo. Tan de temps furgant per fer Can Morera i ara alcaldes socialistes i d’ERC us l’esborren del mapa. Aixxxx!!!

A

Antoni

Igualada

1 d'agost 2022.14:54h

30 eur/hora + IVA eh!

N

Nati

Igualada

1 d'agost 2022.20:23h

Pep, descansa, fes vacances.,. Tanta toxicitat no és bona,

A

Antoni

Igualada

3 d'agost 2022.15:44h

Nati
Estic esmaperdut amb tanta riquesa argumental per part teva

P

Pep Solé Vilanova

Igualada

3 d'agost 2022.16:59h

Si Antoni, els arguments de la Nati m’han desmuntat les meves teories. He quedat esmaperdut.

El que més m’agrada de les xarxes i internet és quan fas un comentari donant la teva... Llegir més opinió i/o argument la resposta és menystenir a la persona que ha fet el comentari o directament insultar. A mi això em fa feliç ja que demostra que el meu comentari o té raó, o no és mentida o és una opinió raonable a la qual s’hi pot estar d’acord o no.

Però quan no hi ha arguments per rebatre una idea, s’entra en el menysteniment i l’insult. Provablement és que no s’ha llegit el PDU de l’ETF i llavors no li queda altre remei que posar-se amb el missatger.
Ah, i com és el cas de la Nati, des de l’anonimat, que mola més, menystenint a qui dona la cara amb nom i cognoms.

De veritat, jo agrairé tots els arguments i opinions que rebatin el que jo dic. Aquesta és la riquesa.

J

Josep

Igualada

30 de juliol 2022.10:59h

Respondre

Amic Jordi , conec de pam a pam tots els projectas que i han hagut per portá el tren gran a Igualada , ni han hagut cuatre d’ importans
1857 Barcelona -Igualada-cervera - Lleida -... Llegir més saragossa.
1882 Barcelona a França pel vall del Segre
Barcelona-Esparreguera- IGUALADA-Agramunt-la Seu d’ Urgell- França
1883 ferrocarril transversal del Principat de Cataluya
Tarragona-Valls-IGUALADA-Manresa-Vic-Girona-Figueras-Roses.
1929/1939 Ferrocarril directa
a Bilbao
Barcelona - IGUALADA-Balaguer--Tamarit de Llitera-Barbastre-Osca-Sos del Rei Catolic-Zangotza-Irunea-(Pamplona)-avergara-Durango-Bilbao
Del 1852 al 1939 i hagut 10 projectes per comunicar amb IGUALADA
Del 1852 al 1939
Poblacions que sugereixan enllaçar amb tren per Igualada -
Sta.Coloma de Quelalt-Balaguer-Sant Sadurni d’Anoia-Tarrega-Barcelona-Vilafranca del Penedes -Esparreguera-Martorell -Mollerusa’ i Vilanova i la Geltru
Quan a Igualada surt 32 vegades com estacio terminal i nomes 9 com estació de transiti
Amic Jordi tindras. Molta feina amb els temps que estem avui el tren gran es va perdre ja els entre els anys 1852 -1939 y va haber 10 projectes , a on van esser els ajuntaments d’ Igualada ?

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.