//Plugins sense CDN ?>
Tanquem el curs amb dues notícies absolutament esperades, reclamades en el temps, ateses pel nou govern de la Generalitat i que celebrem: el soterrament de la via del tren i el tren gran. Les obres del soterrament començaran el proper any 2026 i el tren gran ha quedat inclòs dins el nou Pla d’Infraestructures 2025-2050. Aquestes dues notícies les vam conèixer la setmana passada, la mateixa setmana en la qual vam tenir a Igualada la visita de la consellera de Territori Sílvia Paneque amb aquests anuncis sota el braç. El primer que ens surt dir és: per fi! També hi ha qui se les agafa amb incredulitat o dient allò de “no m’ho creuré fins que no ho vegi fet”.
Tenen tota la raó. Però aquestes dues notícies ens venen a demostrar que els grans projectes importants no són ni ràpids ni fàcils, però que si es manté la seva lluita en el temps, amb perseverança i constància, al final arriben. A Igualada sabem com és de difícil qualsevol reclamació lligada amb el tren i de vegades això pot portar a la frustració però hem de mirar lluny. Només cal recordar que els igualadins i igualadines del segle XIX van estar 40 anys reclamant l’arribada del tren a la nostra ciutat: van començar a lluitar-lo al 1852 i no va arribar fins al 1893. Va arribar perquè la ciutat no es va arronsar en somiar-lo fins aconseguir-lo, tal i com explica molt bé el professor i historiador igualadí Miquel Térmens a la seva obra “El ferrocarril a Igualada: la lluita pel progrés (1852-1893)” que us recomano que llegiu. Només teclejant el títol a Google hi podreu accedir.

Hi ha lluites que són com una cursa de relleus, a cada generació li toca fer una part del camí. El soterrament del tren feia 20 anys que s’estava reclamant i treballant, de vegades amb passos endavant, de vegades amb algun pas enrere, però tenint el projecte a l’horitzó. Sempre dic que la política implica tenir actes de generositat, es a dir: plantar la llavor de projectes que potser qui la planta no veurà fets realitat però que el seu gest és imprescindible perquè arribin un dia o altre.
Des del PSC sempre hem defensat el tren gran, moltes vegades en solitari, altres vegades més acompanyats però som perseverants. Els presidents Maragall i Montilla van crear les bases del projecte des de la Generalitat i Jordi Aymamí Jordi Riba des de l’Ajuntament. Malauradament, els canvis de govern a un lloc i altre van fer que el projecte quedés en un calaix i quan no fa ni un any que governa, l’executiu del president Salvador Illa ha tornat a posar el tren gran, l’Eix Transversal Ferroviari, damunt de la taula al nou Pla d’Infraestructures. Aquest tren projecta una línia de Lleida a Girona passant per Igualada, des d’on sortiria un ramal que ens portaria a Martorell i des d’allà a Barcelona de manera ràpida tot vorejant l’autovia A-2. Com sempre hem demanat, cal prioritzar aquest tram. Necessitem el tren per ser més competitius i millorar la vida de la gent i és el moment de continuar-lo defensant, més que mai. Un tren gran que serà el complement de l’actual carrilet, centrat a ser un metro comarcal i impossible, ho diuen tots els experts per activa i per passiva, de fer-lo més ràpid a causa de l’orografia del terreny i de la funció que té de donar servei a molts municipis.
És cert que el tren gran no és fàcil ni possible a curt termini però com que el futur sempre dona la raó al progrés, sabem que arribarà, tal i com ha arribat el soterrament. Aprenguem que els somnis s’aconsegueixen si de manera constant es somien i es lluiten. El tren gran no és cap somni impossible, és possible, i és un somni que volem fer realitat per Igualada. Un cop aconseguit el soterrament, marquem el proper pas: el tren gran.
I de un somni més proper, la renovació de un nou POUM, QUÈ ¿?,
“Com si sentís ploure” en temps de llarga sequera …
Fa 2 anys de les eleccions municipals, i els temes... Llegir més transcendentals, com de l’APROVACIÓ de un nou POUM (Pla d’Ordenació Urbana Municipal) , “el més calent és a l’aigüera”
L’actual POUM de Igualada data dels 1986 (més de 38 anys !!!), i des de llavors han canviat molt les circumstàcies econòmique i socials. Només cal donar-se un volt pel Rec i altres carrers amb edificis d’antigues fàbriques avui en desús.
Recordem que el POUM és l’instrument de planejament urbanístic bàsic per a l’ordenació integral del integral del territori d’un o diversos municipis comprèn necessàriament:
1. La classificació del sòl que vincula tot el del territori planejat amb un destí urbanístic bàsic així com amb el corresponent règim jurídic.
2. La definició dels elements fonamentals de l’estructura general de l’ordenació urbanística del territori planejat, és a dir les vies de comunicació principals, ús residencial o d’activitat econòmica, els equipaments i serveis comunitaris més rellevants i les zones verdes o lliures, etc.
3. La fixació del programa per al desenvolupament i execució de les corresponents previsions, així com el període mínim de vigència del mateix pla.
Tindria de ser un instrument, per remuntar el DECLIVI INDUSTRIAL de l’Anoia, amb una indústria innovadora, eficient, sostenible, creadora de ocupació de qualitat. en benefici de la gran majoria de la població (particularment el més vulnerables social i econòmicament.
Tant debò les diferents formacions i grups polítics, govern i oposició, siguin capaços de practicar el DIÀLEG, PACTE i CONSENS en temes tant cabdals, pel present i futur.
Masa demanar, somiar ?. Es va iniciar nou cicle de 4 anys, i els mesos, anys corren. Veurem el balanç que resulta .... sense esperar a un altre final de segle, el XXI.
Ramon Vergés Vidal
IGUALADA
31 de juliol 2025.17:35h
Primer soterrem la via del tren que ja es un projecte prou important perque tots el partits us poseu el mono de treballl i despres ja parlareu d’altres projectes per la ciutat, es trist que sempre... Llegir més hos critiqueu els uns als altres amb ves d’intentar lo millor per la ciutat. Jo per descomptat que es de politica no m’entero.