//Plugins sense CDN ?>
Sovint, amb les persones que tenim més a prop i que més estimem, dins l’entorn familiar o amb la parella, sigui perquè tenim molta confiança, sigui per costum o efectes de la convivència i rutines diàries, sigui perquè durant el dia ens controlem i quan arribem a casa ens deixem anar, ens costa ser assertius, parlar de forma amable, o comunicar-nos de forma conscient, i a vegades podem dir coses de les quals després ens arrepentim, o que poden generar conflictes i malentesos innecessaris i freqúentment sense intenció.
Com podem comunicar-nos de forma més assertiva (amb respecte cap a l'altre i també cap a nosaltres mateixos) amb la parella o entre pares, mares i fills?
Avui veurem 8 claus per cultivar l'assertivitat a casa.
1. EMPATITZAR ESCOLTANT ACTIVAMENT
Posar-se en el lloc de l’altre, intentar comprendre realment el que l’altre pretén explicar. Intentar compartir emocions. Col·locar-se en el lloc de l’un altre implica escoltar amb atenció, no en funció del que es vol contestar. Es tracta de fer realment eficaç el diàleg
2. DISTRIBUIR I PACTAR TASQUES DIÀRIES
Definir i consensuar responsabilitats i normes , en la mesura de la seva importància i de les possibilitats i aptituds de cada persona. Es pot plantejar provar durant uns dies determinats, i tornar a valorar si cal fer algun canvi o adaptació segons els resultats, dificultats, etc. I aquí és important, molta dosi de paciència.
3. SUBSTITUIR EL QUEIXAR-SE PER L'ACCIÓ DE DEMANAR
Tenim tot el dret a demanar ajuda pel que necessitem sempre que no impliqui fer mal a l’altre. Tots tenim necessitats i totes són igual d’importants. La queixa no porta solucions i desgasta la relació, la petició ben feta millora l’eficàcia de la comunicació
4. CUIDAR LA COMUNICACIÓ NO VERBAL, MÉS ENLLÀ DE LES PARAULES
Atendre al gest, la postura, el to de veu, observar com està l’altra persona, per modular la nostra comunicació de forma pertinent
5. APRENDRE A FER CRITIQUES, I A REBRE CRÍTIQUES
Criticar no implica atacar a l’altre ni menysprear-lo. Aprendre a dir el que ens agradaria de l’altre, en primer lloc entenent-lo i mostrant empatia, i després expressant el nostre desig de canviar certa conducta, amb la finalitat de que la relació sigui òptima.
També, necessitem sabeer encaixar les crítiques que rebem: Entendre el punt de vista de l’altra, raonant el teu possible desacord. No prendre’s les coses personalment. Tots tenim el dret a equivocar-nos d’una banda, i d’una altra, sovint una crítica d’algú que ens estima és una oportunitat de millorar com persones
6. RECONEIXEMENT DELS ERRORS PROPIS i REFORÇAR L’ESFORÇ DE L’ALTRE
Això significa que hem de demanar disculpes o reconèixer aquest error de forma adequada. Aquesta mateixa autenticitat també porta a elogiar expressament l’esforç de l’altre en petits canvis. I aquí és molt important expressar i compartir els sentiments.
7. DIR “NO” QUAN REALMENT VOLEM DIR NO
Sovint ens sentim culpables o egoistes quan rebutgem fer alguna cosa per l’altre, però és el nostre dret poder dir que no a alguna cosa que no es vulgui fer. No tenim l’obligació d’arribar a tot. L’asservivitat passa per dir no quan realment volem dir no
8. DIR LES COSES POSITIVES
Igual que expressem les crítiques, hem d’expressar les coses bones que fa l’altre, especialment si són conductes que hem demanat prèviament. Això reforçarà la conducta i l’altra persona valorarà que ens adonem i ho expressem. També podem donar les gràcies en certs moments, sobre coses que donem per fetes.
La forma en que ens comuniquem amb els altres, té impacte sobre la qualitat de la nostra vida diària i per tant, sobre el nostre benestar i felicitat. En un entorn molt influenciat per les tecnologies i les interrupcions constants, on ens deixem portar fàcilment pel pilot automàtic o intentem estar a diferents coses a la vegada, encara es fa més necessari posar atenció al que diem, a com està l’altra persona, en quin és l’impacte que tindran les nostres paraules, en resum, estar centrats i presents amb l'altra persona, amb atenció plena, de forma conscient.
Article escrit per Roser Claramunt i Oliva, psicòloga coach n. col. 6367 especilitzada en gestió de l'estrès, productivitat i concentració (per veure cursos intensius de Mindfulness a Igualada es pot accedir a AulaMindfulness.com)
Instagram: @roserclaramunt