//Plugins sense CDN ?>
Amb la pandèmia, els professionals de l'atenció primària han hagut de fer un sobreesforç i multiplicar la seva presència entre els pacients. Respecte a altres anys, s'ha disparat la xifra de visites domiciliàries i telemàtiques a la Catalunya Central, i en concret a l'Anoia.
Amb la pandèmia, l'atenció primària de l'Anoia -el territori que més ha patit a Catalunya el coronavirus- va haver d'adaptar-se a marxes forçades i reorganitzar el contacte amb els pacients, lluny dels ambulatoris. En els dos darrers mesos, s'han fet 4.150 visites domiciliàries, 49.330 telefòniques i 15.420 visites virtuals. Les visites presencials han baixat un 52,90% respecte el mateix període del 2019.
Xifres a la Catalunya Central
Des de principis de març, a la Catalunya Central s'han fet de 25.500 visites domiciliàries, més de 191.700 visites telefòniques i més de 85.800 visites virtuals. Aquestes xifres tripliquen l'activitat habitual i s'expliquen a partir de la situació actual en què l'atenció presencial als centres d'atenció primària i consultoris locals s'ha reduït al màxim i ha baixat un 58%. Els canvis són fruit de l'adaptació que els professionals d'atenció primària han fet per fer front a l'epidèmia, reorganitzant-se i oferint la millor assistència a la ciutadania en què l'atenció telemàtica ha superat l'atenció presencial.
Aquestes tres tipologies de consulta -les visites domiciliàries, les consultes telefòniques i a través de l'eConsulta- donen resposta a les recomanacions de no desplaçar-se als centres d'atenció primària per evitar al màxim el trànsit de persones a aquestes instal·lacions com a mesura de prevenció per evitar la transmissió i propagació del virus. En paral·lel, els professionals es desplacen al domicili per atendre les malalties cròniques i les persones amb COVID19.
La videoconsulta es perfila com una tendència que adquirirà més protagonisme a partir d'ara, de la mateixa manera que es promourà un major ús del telèfon i de l'eina de l'eConsulta. Els professionals de medicina i d'infermeria tenen disponible la videoconsulta a través de l'estació clínica de treball (ECAP), cosa que permet que els usuaris puguin connectar a través d'un dispositiu mòbil o ordinador i facin el seguiment de la seva malaltia sense haver de desplaçar-se al centre d'atenció primària sense que sigui indispensable l'atenció presencial. És un nou model de treball que ja és una realitat: els professionals es formen contínuament amb noves tècniques d'alta resolució de diagnòstic i innoven amb nous aparells perquè l'augment de la resolució de casos sigui possible.
Més informació sobre la COVID19
Laura
Bellvis
12 de maig 2020.15:46h
És curiós com és devalua la figura i la feina d’altres professionals d’atenció primària. Als EAP hi ha més professionals que fan visites telefòniques, odontolegs, llevadores, treballadors... Llegir més socials...