TORNAR

Els agents econòmics es mostren reticents al canvi de la festa a Sant Bartomeu

El president de la Unió Empresarial ho veu ”un pas enrere”

societat
Dimecres, 16 setembre 2015. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

Diverses entitats igualadines, agrupades entorn de la Federació del Seguici Tradicional i Històric d'Igualada, han reclamat que es valori de cara al 2017 la recuperació de Sant Bartomeu com a diada festiva. Els agents econòmics, per la seva part, estan còmodes amb el format actual. 

La recuperació de la jornada del 24 d'agost, Sant Bartomeu, com a festiu a Igualada, està a debat. Un grup d'entitats ha demanat a l'Ajuntament que es restitueixi la data festiva de Sant Bartomeu, com va ser fins 1976. L'Ajuntament, per la seva part, ha anunciat que està valorant aquesta possibilitat de cara al 2017, que és el que demanava la FESTHI. La parròquia de Santa Maria ho veuria amb bons ulls. En canvi, els agents econòmics veuen amb reserves aquesta possibilitat. Blai Paco, president de la Unió Empresarial de l'Anoia, en declaracions a Anoiadiari, considera que "seria un pas enrere". La patronal afirma que "és un símptoma de modernitat que la festa a dia d'avui tingui lloc el dilluns". Per part d'Igualada Comerç, el seu president Xavier Figueres manté que "ho consultarem amb els nostres associats, però ens agrada el format actual".

La figura de Sant Bartomeu, peça central de la processó del dia 24Des de la Unió Empresarial "no passa res perquè no coincideixi estrictament amb Sant Bartomeu. La tendència és que les festes es desplacin cap a divendres i a dilluns, és el que pensem molts, i aquesta que ja està ubicada en un dilluns seria un contrasentit canviar-la de dia". Blai Paco recorda que altres viles de la Catalunya Central tenen també els dies festius després de les celebracions patronals amb dates de dilluns. Estima també que la festa per Sant Bartomeu podria ocasionar que quan la Diada sigui dimarts o dijous hi hagi "ponts" que -amb els treballadors agafant dates de lliure disposició- portin a marxar de la ciutat uns dies. "Ja hi ha moltes festivitats que provoquen ponts i allò que veiem més adequat, des del món empresarial, és que s'alineïn amb cap de setmana" considera el president de la UEA. "Històricament, des de fa molts anys, ja ha estat en dilluns i no entendríem que es fes un canvi" afegeix. 

Tant la UEA com Igualada Comerç es van significar també fa uns mesos per demanar mantenir la data del Sant Crist en el dimarts posterior a Setmana Santa, partint del Dilluns de Pasqua com a festiu. Per part d'Igualada Comerç, Xavier Figueres, recalca la importància d'arribar a un acord general i admet que "plantejarem el debat" tot i que es conformaria a mantenir la situació actual. Pel que fa als sindicats, fonts d'UGT entenen que "es tracta d'un tema sensible i qualsevol canvi hauria de passar per aconseguir el màxim consens", cosa que inclouria fins i tot "que es fes una consulta a la població perquè es resolgui quin és el criteri de la majoria". 


7 Comentaris

B

Bernat

Igualada

20 de juliol 2016.12:24h

Respondre

”Agents econòmics”!?!?!? A Igualada?!?! No em féu riure!! Això no existeix a Igualada!! En tot cas hi ha aspirants a ”agents econòmics”.

S’erigeixen com a lobby quan són 4 gats!!

j

joel grau llucià

manresa

16 de setembre 2015.22:09h

Respondre

Fa ”rissa” comprovar com molts dels que aprofitaven aquestes dates per marxar o seguir les seves vacances, ara s’apunten al carro de la recuperació dels orígens ...

B

Bernat

Igualada

16 de setembre 2015.13:44h

Respondre

Amb tot el respecte, en Blai Paco amb això crec que s’equivoca. Diu que convertir en festiu el dia 24 seria un pas enrere. El pas enrere és el conservadorisme.
Encara que en un passat es fes... Llegir més festa el 24 no seria tornar al passat perquè les coses han canviat molt. Abans el 24 era festa per un motiu festiu-religiós, ara en canvi seria festa per un motiu festiu-identitari.

Des de la FESTHI entenc (ho han dit mil cops i clarament) que el motiu religiós per recuperar la festa el dia de st Bartomeu no és el dominant (ni s’hi acosta), és una qüestió d’origen i d’identitat igualadí, que ens pot refermar com a ciutat i conjunt social.

M’agradaria que des del món empresarial hi hagués més ganes d’enfortir Igualada des de tots els punts de vista: econòmic, ocupacional, cultural i identitari.
Així com la majoria de catalans tenim un sentit identitari nacional fort també estaria bé que com igualadins també el tinguéssim, llavors estimaríem més la ciutat i la cuidaríem millor. I fer festa el 24 d’agost seria un símbol molt fort, com ho és l’11 de setembre pel Principat.

j

jaume rdguez enrich

conca d odena

16 de setembre 2015.13:03h

Respondre

La solucio es ben simple per els qui. veneran a Sant Bertomeu.
Com fan els gremis el dia del seu patro organitcin una misa a Santa Maria a les 8 del vespre li donan un volta el Sant i despres tots... Llegir més juns un pizza el Munich.Problema resolt.

P

Pau

Igualada

16 de setembre 2015.18:20h

NO és una veneració a Sant Bartomeu. No costa tant d’entendre! És donar un sentit a la Festa Major...
Sóc jove i flipo bastant amb molta gent gran que aneu en contra de la recuperació... Llegir més de la festa adduint justificacions de progressisme quan el que de veritat esteu fent és no voler canviar les coses, no adonar-se que la societat i Igualada canvia. I no canvia cap a posicions intolerants i ultrareligioses, sinó de ganes de fer una festa millor amb més sentit.

(el que dius és com anar a la mani de l’11 de setembre però alhora portar una bandera espanyola, per molt republicana que sigui, ja m’entens oi jaume rdguez?)

J

Jaume

Montbui

16 de setembre 2015.11:50h

Respondre

Crec que la proposta de canvi té certa lògica. Si la FM d’Igualada fos en altres èpoques de l’any entendria els arguments dels agents econòmics de la ciutat, però entenent que és en periode... Llegir més de vacances per part de molta gent tenint en compte que tots sabem que Igualada és un desert el mes d’agost fins que arriba la festa major, no veig malament la proposta. Crec que és enriquidora igual que ho ha estat la recuperació de molts dels actes lligats al sant. Crec que dona un plus de qualitat a la festa major.

Per altra banda, imagineu que la Diada de Catalunya es celebrés sempre en dilluns o en divendres per evitar ponts innecessaris? Tindria lògica? Jo crec que no massa. Si la gent marxen es perden la festa major. Igualada és una ciutat amb gent molt extranya, que el divendres o dissabte de festa major tenen Els Pets o Lax’n Busto o Manels a Igualada i marxen de festa a Sitges i el diumenge marxen a veure aquests mateixos grups en un concert a una altra ciutat. Estic fart de sentir gent que sempre es queixen dels actes de festa major, i després són els primers en queixar-se si algun acte es vol canviar.

No trobo malament la idea de fer una consulta ciutadana, i si ens hi posem també es podrien consultar altres temes que fossin d’interès general, per aconseguir així que la gent participés de la ciutat i també per aconseguir que l’Ajuntament tingués una idea de quin és el pensament de la majoria d’igualadins que manifesten el seu vot. A vegades podem votar un partit i no estar d’acord amb algunes decisions i també a l’inrevés, no votar-lo i veure amb bons ulls algunes decision.

J

Joan Giner ITV "Gineret el Gris"

Igualada

16 de setembre 2015.09:52h

Respondre

Em sembla molt bé tal com està és molt més racional, d’acord amb aquest ”agents econòmics”

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.