TORNAR

La Capadòcia és el client principal dels fabricants de globus anoiencs

L’exportació continua sent un motor important per a la factoria odenenca

societat
Dijous, 18 juny 2015. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

Ultramagic és un dels principals fabricants de globus del món. La seva planta a Òdena construeix cada any gairebé un centenar de globus, molts dels quals s'exporten. Un dels mercats principals és Capadòcia, la regió a l'est de Turquia on el turisme en globus és una de les grans atraccions

La producció de globus d'Ultramagic, la fàbrica odenenca i un dels constructors més importants del món, ronda gairebé les cent unitats cada any i aquest 2015 Josep Maria Lladó, un dels seus fundadors, afirma que la volen superar com a objectiu. És un exercici que "sembla que va força bé, sobretot amb les vendes dels globus més grans" i un factor afegit com és la baixada de l'euro respecte a divises com la lliura esterlina o el dòlar que fan servir altres productors. Bolcats en l'exportació, ha sorgit una nova meca per a les adquisicions dels globus odenencs, la Capadòcia, a l'est de Turquia, on els 'tours' en dirigibles són una de les grans atraccions turístiques, per sobre d'uns dels paisatges més exhuberants del planeta. "Almenys una trentena de globus d'Ultramagic s'han facturat a empreses d'allà, és el nostre principal comprador" explica Lladó, tot i que "les demandes estan força repartides" amb clients importants a altres punts del món.

La Capadòcia, un dels punts on la demanda de globus creix mésEls odenencs han fet de la innovació una de les seves principals armes contra la competència, que ve de firmes com la britànica Cameron Balloons. La novetat que estan desenvolupant ara "és un nou cremador", ja amb totes les certificacions de seguretat, que "apareixerà en unes poques setmanes i és un salt important respecte als nostres competidors". Lladó comenta que l'equip més avançat que tenen actualment, abans d'aquest, ja és homologable o superior als de la competència, "ara ens preparem per a fer un gran salt endavant". La capacitat del nou cremador ha de ser un ganxo més per als compradors que demanen un avenç tecnològic conciliat amb la sostenibilitat.

En clau sostenible, Ultramagic creava fa cinc anys l'Econmagic, un dirigible "més ecològic" que simplificava la despesa energètica  amb una tela més resistent. "Continua tenint tibada al nord d'Europa, amb països molt més conscienciats amb la sostenibilitat com Suïssa, Alemanya o Holanda. No és una globus que es fabriqui en grans quantitats, però cada any en fabriquem" assegura Lladó. És un model "més car", també de fer, i "encara que facis economia d'escala, és difícil abaratir preus". 

Ara mateix, els globus 'estàndard' que fa Ultramagic són "els de dues o tres persones, però el cert és que tenim un gran ventall de models, potser uns 30. Intentem fer cada any coses diferents, perquè ens demanen coses noves. Som sis enginyers a la fàbrica i tenim els certificats a través de l'agència europea, això n'assegura la fiabilitat". Sobre els preus, "la competència els ha baixat sovint, però nosaltres intentem ser coherents. Vam pujar el 2011 un 5% i aquest any un 3-4%. Si no, seria impossible tirar endavant". Josep Maria Lladó assenyala que el preu mitjà del dirigible és de "15 o 20.000 euros" actualment, tot i que els models on  caben 20 persones voregen els 100.000.

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.