//Plugins sense CDN ?>
En paral·lel a la consolidació d'un moviment favorable a les accions de sostenibilitat i que denuncia l'efecte dels combustibles fòssils, un sector creixent de la ciutadania fa l'aposta per la mobilitat en bicicleta. A Igualada, cada cop es fan més visibles amb les Bicicletades. Ciclistes Urbans d'Igualada ha posat negre sobre blanc, en un manifest, les demandes per estructurar i potenciar l'ús de les dues rodes a la capital de l'Anoia.
L'entitat Ciclistes Urbans d'Igualada va néixer fa anys, quan un grup de pares i mares usuaris habituals de la bici van unir-se per conscienciar i demanar més carrils bici i una mobilitat més segura. Des del 2020, han conjuminat esforços amb entitats com Igualada pel Clima (Fridays for Future Igualada), 2Rodes Escola de Ciclisme Igualada i altres persones sensibles i vinculades amb el món del ciclisme i la mobilitat i han engegat les Bicicletades mensuals. L'entitat també ha presentat al·legacions al pla de mobilitat. Unes demandes que ara es reflecteixen en el "Manifest per una Mobilitat Sostenible i Segura". Consideren que cal fer un pas decidit cap a una xarxa de carrils bici en els grans eixos de la ciutat per tenir una estructura "més segura" per als ciclistes.
Expliquen que amb aquestes altres entitats "volem fer visible les mancances quant a mobilitat sostenible té la ciutat d'Igualada i la Conca d'Òdena, així com reclamar que s'executin les polítiques públiques i infraestructurals necessàries per a donar la conurbació de la conca d'una mobilitat més humana i racional, més adequades als temps actuals, reduint l'ús del cotxe i potenciant i millorant la mobilitat de vianants, de ciclistes i de transport públic".
Les Bicicletades han anat guanyant participants, mes a mes, "ara som més de 200 ciclistes de totes les edats". Plantegen demandes "molt concretes" com ara "la millora de la xarxa de carrils bici, incrementar i millorar els aparcaments de bicis, més i més segurs, connexió de nord-sud i també noves vies per connectar amb els municipis de la Conca d'Òdena". També s'està elaborant amb diferents escoles, instituts i Ampes d'una prova pilot d'un BiciBus, per poder anar a l'escola de forma segura i tranquil·la. La prova pilot està prevista que es faci dos divendres abans d'acabar aquest curs.
Assenyalen que "els ciclistes de la nostra ciutat no se senten segurs. Després d'haver fet un qüestionari i preguntant a persones de diferents edats, tant ciclistes habituals, com ciclistes potencials. La primera resposta a la pregunta de com veuen la circulació en bici per la ciutat d'Igualada, és la falta de carrils bici segurs, i en conseqüència la falta de seguretat en circular-hi. Estem segurs que amb unes bones connexions que uneixin la ciutat de nord a sud i sud a est, de manera segura, la circulació en bicicleta augmentaria notablement, s'ha vist en altres ciutats que això mateix ha passat".
Sobre l'actual estructura de carrils bici lamenten que "a Igualada no es pot parlar de 'xarxa' de carrils bici, ja que els carrils que existeixen són segments sense continuïtat de xarxa. És a dir, segments aïllats. A part, son escassos i el seu disseny no acompleix amb els estàndards habituals". Demanen connectar el nord amb el sud, "des de les Comes i fins a Montbui, i el Passeig i fins al centre d'Igualada, amb uns bons carrils bici segregats i sense interferències i ben connectats. Està clar que a tots els carrers de la ciutat no pot haver-hi un carril bici segregat, però si que són imprescindibles uns eixos principals que tothom que vagi en bici els pugui utilitzar per moure's fins a qualsevol punt de la ciutat. Aquesta seria la idea de xarxa i d'Infraestructura ciclista que ara com ara no existeix". Una xarxa que "hauria de contemplar una bona connexió amb les escoles i instituts" per fomentar l'ús de les dues rodes entre els petits.
Escepticisme sobre un sistema de 'bicing'
Sobre rescatar la idea del 'bicing', plantejada fa uns anys, exposen que "tot el que sigui potenciar l'ús de la bicicleta és positiu pels ciutadans i per la ciutat i pel medi ambient, això està clar. Però un bicing ara com ara sense que existeixi infraestructura ciclista i cultura de mobilitat sostenible seria iniciar la casa per la teulada". El primer pas "és disposar d'una xarxa d'aparcaments segurs. Després veurem. En tot cas, un Bicing hauria de ser per a tota la Conca d'Òdena".
A curt i mitjà termini, esperen amb el manifest "recollir moltes signatures per fer arribar a l'Ajuntament, amb unes peticions molt clares i concretes. En resum, volem que es potenciïn les polítiques de mobilitat sostenible, per tal de millor la salut, el medi ambient, la circulació i reduir el soroll de la ciutat. Igualada té les mides ideals, per aconseguir-ho i podria ser un referent de ciutat mitjana, on una gran part de la població circulés amb bicicleta o bé a peu per dins la ciutat. És per un bé comú, i és una bona llavor de cara al futur dels nostres fills". Per llegir i/o adherir-se al Manifest, https://ciclistesurbans.org/.