//Plugins sense CDN ?>
L'ens comarcal preveu una millora sensible de les dades de la recollida selectiva del 2019, que encara no s'han fet oficials. En el que serà el primer any complet d'aplicació del nou model (basat en el porta a porta o en àrees tancades), tots els municipis superaran el llindar fixat per la Generalitat.
Avançar-se un any als objectius del 2020. Això és el que s'haurà aconseguit als 22 municipis anoiencs on la recollida selectiva la fa el Consell Comarcal si es compleixen les estimacions -força fiables- que disposen els tècnics de la casa. Es preveu que les xifres de recollida selectiva de l'any 2019 als municipis que han adoptat el model de recollida Porta a Porta (PaP) i en Àrees Tancades (AT) "superaran amb escreix les recomanacions que estableix Europa en aquest àmbit". En concret, la forquilla serà "entre un 60 i un 85%". El topall que marca la UE pel 2020 és un 50% i el que espera la Generalitat, un 60%.
Respecte a les dades globals de 2018, que va ser un any de canvi i implantació, els tècnics consideren que "no són un mirall fidel del nou model implantat per l'ens comarcal, com sí que ho seran les de l'any 2019. Aquest model de PaP i AT va entrar en funcionament entre maig, juny i juliol i, per tant, la millora obtinguda queda diluïda si es contemplen els 12 mesos de 2018 en el seu conjunt".
De fet, el nou model es va implantar d'entrada en 17 municipis —el 2019 es va arribar a 22— i la seva influència sobre els resultats globals de la comarca es veu força minimitzada pel pes de grans municipis que en queden fora, com Igualada, Piera, Santa Margarida de Montbui o Vilanova del Camí, entre altres. Els tècnics puntualitzen que les xifres del 39,32% de Recollida Selectiva Bruta (RSB) i del 30% de Recollida Selectiva Neta (RSN) del 2018 "contemplen mig any sense el nou model i mig any amb el nou model i inclouen, a més, els municipis que no el van implantar, molt més grans". En tot cas, "la millora d'aquell any a l'Anoia és 100% atribuïble a l'impacte del PaP en els darrers sis mesos".
També marquen la diferència entre les dades de la selectiva neta (un 30%) i les xifres d'un 60% de RSB marcat pels objectius europeus. Afegeixen que "la RSN té un càlcul molt complex perquè depèn de moltes variables i, en l'actualitat i segons normativa, no es valora en totes les fraccions. En aquelles en què sí es valora, la seva representativitat és qüestionable, motiu pel qual les dades presentades habitualment pels organismes són en RSB".
"Resultats des del primer moment"
Els tècnics del Consell asseguren que "el nou model va presentar excel·lents resultats des del primer moment. Els canvis o millores que s'han anat introduint posteriorment, s'han fet cercant la màxima excel·lència". I que tant els resultats obtinguts entre maig i desembre de 2018, com també els primers resultats —provisionals i encara no oficials— de què disposa el CCA per al 2019, demostren que en tots els municipis on s'ha implementat el model PaP se supera el 65% de recollida selectiva i, en alguns casos, s'aproxima o supera el 85%. En el cas dels municipis amb el model d'AT, si bé els resultats són inferiors que els del model PaP "s'obtenen uns resultats sempre d'entre el 60 i el 80% per al període maig-desembre 2018 i també per al 2019".
"Hi ha turisme de residus, però no és majoritari"
El Consell admet el turisme de residus com una realitat i un problema que "cal abordar en tots els municipis, no només en aquells on s'ha implantat el PaP, ja que la llibertat individual de les persones permet dipositar un residu on més plagui, i no allà on es paga la taxa". En tot cas "és un fenomen que no és majoritari: molts municipis on s'ha implantat el nou model eren antigament receptors de turisme de residus i, amb el porta a porta han deixat de ser-ho". Santi Broch, vicepresident del Consell Comarcal, afirma que "en aquest àmbit cal valorar noves iniciatives d'educació i sensibilització que incideixin profundament en la responsabilitat i el respecte de la ciutadania i, a més, cal tenir present que, com més municipis se sumin al porta a porta, més es reduiran les probabilitats que es produeixi aquest fenomen".
Un altre factor que s'apunta és que "en el PaP de l'Anoia, algunes activitats econòmiques —especialment les industrials— estan excloses de la recollida del Consell, segons permet la normativa i, per tant, són residus que passen a pertànyer a un gestor privat, fent que la generació quilograms per habitant atribuïda al CCA baixi, sumat a la prevenció de residus que el model PaP porta inherent des d'un bon principi".