TORNAR

Les escombraries i la neteja viària, un servei qüestionat a l’espera d’una auditoria

El servei el proporciona una empresa mixta formada en un 34% per l’Ajuntament d’Igualada i en un 66% per Fomento de Construcciones y Contratas

societat
Dilluns, 30 gener 2017. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

El contracte de recollida i gestió d’escombraries i neteja és el més gran que té l’Ajuntament d’Igualada. 4,6 milions d’euros anuals, el que equival a uns 12.600€ al dia, per pagar el servei que proporciona la Societat Municipal Mediambiental d’Igualada, (SMMI), una empresa mixta participada en un 34% per l’Ajuntament i en un 66% per Fomento de Construcciones y Contratas. Les constants queixes que Igualada està bruta junt amb el presumpte frau de Fomento a Barcelona i Badalona han fet que l’Ajuntament demani a la Diputació de Barcelona una auditoria del servei que arribarà el 2017.

AÏDA SÁNCHEZ ALONSO

Sembla, però, que Igualada fa anys que s’ensuma alguna cosa del servei que Fomento proporciona a la ciutat. L’anterior contracte per via d’una concessió administrativa, que va estar vigent fins al 2010 i que era una pròrroga d’un contracte que tenia origen a principis dels anys 90, “complicava excessivament la gestió i el control i la competència de l’Ajuntament”, explica el regidor del PSC, Jordi Riba. El nou contracte d’una durada d' 11 anys va començar a funcionar l’any 2011, l’últim del govern de l’Entesa, i pretenia participar “directament en la gestió” del servei amb la creació d’una empresa mixta, diu Riba. Fomento, que fins aleshores ja donava aquest servei a la ciutat i que s’ha negat a parlar amb aquest diari, va ser l’única empresa a presentar-se al concurs.

Amb les eleccions de 2011 la ciutat va quedar en mans de CiU, que s’havia mostrat crítica amb el nou contracte i que junt amb ERC s’havia abstingut en la votació. Segons el regidor d’Urbanisme Jordi Pont, “sempre hem tingut la sensació que aquest contracte va just” i que la reducció de la taxa d’escombraries, que aquell any va passar de 105,4€ a 95€,  “va rebaixar tremendament els recursos destinats a la recollida”.  Que el nou contracte s’iniciés al bell mig de la crisi va ser un dels factors que van fer que es dugués a terme “una restricció econòmica important que s’ha d’entendre en el context en què es va produir” explica Riba.El nou contracte va venir acompanyat d’una major tecnificació amb la compra de nous vehicles i la reducció de les escombrades manuals i de part de la plantilla, que comptava amb 75 treballadors el 2011 davant els 63 que tenia el 2015. “Hem de tenir clar si el contracte està esgotat a nivell de servei” relata Pont “i que si tenim més demanda per part dels ciutadans no es pot fer a través del contracte i s’ha de fer a través d’ampliacions” d’aquest. Per saber-ho l’Ajuntament ha demanat una auditoria a la Diputació de Barcelona que Pont ha assegurat que es publicarà “segur” durant el 2017.

La primera demanda d’una auditoria, però, va venir de la mà de la moció per un canvi de model en la gestió de residus a Igualada, presentada per ERC i la CUP, al novembre de 2015 i on es demanava una auditoria financera per revisar els estats i comptes de l’SMMI i el contracte. El mes següent l’alcalde Marc Castells carregava contra Fomento i amenaçava d’intervenir de forma “total o parcial” la SMMI i explicava que “la ciutat està en un estat lamentable i estem molt descontents amb la concessionària. N’hem investigat el funcionament i hem vist coses que no ens agraden gens”.

Un any després l’empresa no s’ha intervingut i l’Ajuntament finalment va demanar una auditoria de servei a la Diputació aquest novembre. El febrer passat el consistori va fer un primer intent de demanar l’auditoria “en base als recursos que la Diputació posa a disposició dels Ajuntaments” però segons Pont “en paral·lel vam demanar altres coses relativament urgents, com la revisió del tema de l’aigua. Això tirava del mateix departament, ens va esgotar els recursos i el tema va quedar aparcat”.

Per al regidor d’ERC Josep Maria Palau, l’actuació del govern “va a remolc, perquè ja porten 5 anys de govern” i assegura que “si haguessin tingut interès ho haguessin fet des del minut zero que van entrar al govern l’any 2011, quan el contracte ja feia un any que estava en vigor” i no pas “esperant que l’oposició t’ho demani per la via pública”.

A mitjan de novembre la necessitat d’una auditoria va tornar a fer-se present quan es va conèixer que Fomento havia defraudat presumptament 800.000€ a Barcelona i 12,8 milions d’euros a Badalona. L’endemà que la notícia sortís “l’alcalde tenia al seu despatx els responsables territorials de Fomento, que no són els mateixos que  a Barcelona” i que “ens van garantir que allò no estava passant a Igualada” assegura Pont, a més, es va tornar a demanar l’auditoria.

En aquest temps l’Ajuntament va engegar uns informes propis elaborats per un treballador municipal amb sancions pròpies i que va començar a donar resultats per al “maig o juny”. Pont explica que “aquesta persona té accés a tot el sistema de GPS i de control dels vehicles” i davant de les queixes ciutadanes pot saber en qualsevol moment on es trobava la maquinària.

Més enllà de la prestació del servei, l’oposició reclama un informe de control financer. La regidora de la CUP, Eva Pedraza, explica que el govern “fa la fiscalització mínima, la que estan obligats” i que, a més, “presenten els comptes  amb uns termes molt genèrics, on costa molt saber quines són les despeses que hi ha sota cada concepte”.

En concret tant la CUP com ERC, defensen que hi ha un deute “bastant elevat” entre empreses del propi grup Fomento, com els que es generen amb el transport i gestió de les escombraries fins a l’abocador de Tivissa, propietat de Fomento. L’any 2015 aquests pagaments ascendien a 1.586.526€. Pedraza defensa que “tal i com estan presentats els comptes no podem saber si les despeses” que té l’empresa pels serveis a altres proveïdors del mateix grup “estan a preu de mercat”.

L’oposició també qüestiona l’1,9 milions d’euros que l’empresa comptabilitza com a producció pendent de facturar, davant el qual Pont explica que l’Ajuntament “té un deute acumulat amb aquesta empresa que li anirem pagant que prové de l’arrencada del contracte, que va ser molt complicada”. Tanmateix aquests dubtes no es resoldran amb l’auditoria que està a l’espera. Pont però assegura “tinc una confiança absoluta en una empresa que contracta un auditor independent, que fa una auditoria, que prova una auditoria i que el que firma l’auditoria és responsable” conclou referint-se a les que encarrega l’empresa a Ambiens. el carrer o arreglar la vorera, hi ha 300.000€ de recursos que haurem de destinar a cànon, que si recicléssim més tots plegats no hauríem de destinar”. 

 

Article publicat a l'AnoiaDiari en paper del mes de gener de 2017. El podeu llegir sencer i descarregar-vos-el gratuïtament aquí.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.