//Plugins sense CDN ?>
S'ha conclòs l'auditoria feta per l'administració al servei del corredor Igualada-Barcelona que dóna des dels seus inicis l'empresa Hispano Igualadina. Amb els resultats, Ricard Font, secretari general d'Infraestructures i Mobilitat ha anunciat que es faran els tràmits per rescindir la concessió.
Els propers mesos seran els darrers en els que els usuaris anoiencs veuran l'estampa dels autobusos de l'Hispano Igualadina cobrint el trajecte entre Igualada i Barcelona i viceversa. Una estampa que ha durat dècades i que ha estat sinònim de polèmica i, sovint, queixes per part dels viatgers. Unes queixes que s'han amplificat els darrers anys i que portaven el matí d'aquest divendres al secretari d'Infraestructures de la Generalitat, Ricard Font, a anunciar que el servei es rescindirà. Acompanyat de l'alcalde d'Igualada Marc Castells i d'altres batlles del corredor, Font avançava que "el resultat de l'auditoria, que s'ha fet amb llums i taquígrafs, és que no es fan el 8% de les parades i que el 12% d'inspeccions no són favorables. Hi ha canvis d'horari unilaterals... Vista aquesta situació, amb 16 expedients greus. Són causes per iniciar el procés de caducitat de la concessió entre Igualada i Barcelona".
Els expedients greus
Font exposava un seguit d'errors de la concessionària com "la manca d'informació, canvis d'horari unilaterals. Admetem que hi ha canvis per situacions de la mobilitat general i en això ens comprometem des de la Generalitat a que es millori en aquests aspectes: fa anys que demanem que hi hagi un carril bus a la B-23 que ens faria estalviar almenys cinc minuts". Dels 16 expedients greus, alguns estan a punt de ser definitius. Així, Font "apunta que amb l'auditoria se'n deriven 6 ó 7 casos més. Amb set faltes greus n'hi ha prou per iniciar l'expedient de caducitat. El proper trimestre ho farem i l'empresa tindrà el dret a recórrer. Una comissió de garanties ho validarà".
Un servei marcat per la polèmica
Malgrat la injecció de diners per part de la Generalitat els darrers anys amb la implantació del Bus Exprés, les deficiències i incompliments han continuat ininterrompudament. Diverses organitzacions com la JERC han assenyalat constantment el mal funcionament del servei, unes queixes que s'han ampliat també quan l'Hispano ha assumit serveis com el de Manresa a Barcelona. El malestar dels usuaris era visible i ja el 2016 es van obrir expedients a la companyia i se la va sancionar amb uns 20.000 euros.
"Ho hem intentat de moltes maneres"
Tant Ricard Font com Marc Castells explicaven davant els mitjans que "s'ha intentat de moltes maneres revertir el servei". "Ha estat el primer en tenir Bus Exprés, hi hem posat recursos econòmics, hem donat la cara davant els usuaris... i serem curosos en el procediment administratiu, però un govern responsable ha d'actuar. El procés trigarà 3 ó 4 mesos" aclaria Font. Un cop es confirmi la caducitat, es farà la proposta d'un nou servei "amb el consens dels alcaldes de la zona". "Lamentem molt la situació. El transport públic és absolutament necessari tal com està la qualitat de l'aire de les zones urbanes" concloïa.
Castells recordava que "l'Hispano em va fer entrar en política. És satisfactori que la Generalitat hagi intervingut. Els usuaris i serveis com la #Hispanofail han contribuït a que l'administració hi entrés. Comença un nou camí. No serà ràpid. Cal una mica més de paciència. Caldrà que l'operador s'expliqui, però hi ha més expedients greus dels que fan falta per retirar el servei".
La querella per l'incendi d'un autobús al Bruc, que volia posar l'Ajuntament igualadí, no es tirarà ara ja endavant. Tampoc, afirmava el batlle igualadí, ha estat una de les incidències que ha estat decisiva en l'expedient. Els retards, la manca d'informació i les inspeccions tècniques han cimentat la retirada del servei. El màxim que fixa ara la Generalitat és de mig any fins que es resolgui l'expedient i es comenci la tramitació del nou servei.