//Plugins sense CDN ?>
La proliferació dels patinets elèctrics és un repte que força a les administracions a preparar una normativa per aquest nou escenari. AnoiaDiari parla amb diversos usuaris dels patinets a Igualada que expliquen com és el seu dia a dia amb aquest transport.
Els vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets elèctrics, es troben des del desembre passat sota una instrucció de la Direcció General de Trànsit (DGT). Fa dos anys que van entrar amb força en el mercat de la mobilitat urbana, i tan usuaris com comercialitzadors demanen que hi hagi una normativa estable i fiable, i també més quilòmetres de via per als desplaçaments diaris: anar a la feina, comprar i fer encàrrecs. En el cas de la capital de l'Anoia, el consistori igualadí espera la publicació final de la DGT i l'ordenança comuna per a tots els municipis de Catalunya que prepara l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, per fer encaixar la normativa municipal amb les lleis superiors
Les sancions previstes per la darrera normativa de la DGT
La instrucció, publicada per la DGT el desembre passat, determina que els patinets elèctrics, entesos com a VMP, són aquells propulsats per motors elèctrics que poden proporcionar unes velocitats compreses entre els 6 i els 25 km/h. Així mateix, assenyala que els usuaris estan sotmesos a les proves d'alcoholèmia i drogues, amb sancions que poden anar dels 500 als 1.000 euros en el cas de donar positiu en taxes d'alcoholèmia, i seran de 1.000 euros si es troba presència de drogues en l'organisme. La sanció per a ús de mòbil, d'auriculars per no portar bandes reflectants a la roba o sistemes d'enllumenat serà de 200 euros. Si l'ordenança municipal contempla l'obligació de l'ús del casc o dona suport a la normativa de la DGT de no poder circular per les voreres, la sanció també serà de 200 euros. I dur un segon passatger, com recollir els fills a l'escola, tindrà una multa de 100 euros.
Altres casos com són l'estacionament o altres sancions menors, es recolliran a les ordenances municipals. Per contra, no caldrà que els usuaris disposin de permís de conduir i tampoc no es podran perdre punts del carnet per haver comès alguna de les infraccions anteriors amb el patinet elèctric. La normativa especifica que en queden exclosos vehicles sense sistema d'auto equilibri amb seient, els concebuts per a competicions, aquells per a persones amb mobilitat reduïda i els homologats com a motocicleta o ciclomotor —(UE) N2 168/2013. Finalment, la DGT rebla la normativa assenyalant que els VMP que no superin els 6 km/h seran considerats una joguina.
Els usuaris demanen una regulació
En el cas d'Òscar Márquez, no fa ni un any que té patinet. L'utilitza per moure's per igualada i anar a la feina. Està al cas de les normes actuals, "com és anar amb casc i només una persona al patinet". Creu que "és el millor invent per a una ciutat com Igualada" i valora que l'ordenança municipal hauria de regular l'espai perquè hi hagués "més respecte entre tots, cotxes i patinets". També opina que "en algunes vies caldria abaixar les velocitats màximes permeses als cotxes si han de conviure amb els patinets elèctrics".
Un altre testimoni és Hernán. Fa uns dos anys que el fa servir i li ha substituït la moto. L'utilitza per a fer tràmits, compres, anar a la feina o recollir els nens a l'escola. Considera que l'ordenança hauria d'oferir més zones per transitar, ja que aquí només hi ha el carril bici del passeig Verdaguer i "necessitem circular", assenyala. També valora que "anem molt per lliure, ara, podem anar per les voreres, com les bicis, i cal regular tot això. Amb els patinets elèctrics arribem molt ràpid a tot arreu. Connecto el patinet, el carrego una nit i tinc bateria per a tota la setmana".
En el cas d'una noia, Jennifer, el té des del dia de Reis i li ha substituït el cotxe. Valora que va molt bé per evitar haver de buscar aparcament i diu que el fa servir a diari per circular pel passeig Verdaguer. Assegura que sempre fa servir el casc i es mou pel carril bici, perquè "anar pel carrer ja no m'agrada, ni com a conductora de patinet ni de turisme", comenta. A l'ordenança municipal li demana més carrils bici habilitats per a l'ús del patinet, sobretot per les vies de pujada, perquè, a part de les escales mecàniques, "no hi ha res", subratlla.
Katya Harabate és una veterana del patinet. Fa un any i mig que porta patinet elèctric i l'utilitza per anar a la feina. Li substitueix la bicicleta, i de tant en tant va fins a Vilanova del Camí. El seu patinet elèctric té una velocitat màxima de 35km/h, i considera que els patinets "que poden circular a majors velocitats haurien d'estar obligats a tenir assegurança". També demana més vies per on poder circular, ja que ara mateix "fem servir el carril bici i a Igualada solament n'hi ha al passeig Verdaguer i al polígon de les Comes. Fora d'aquestes vies, els patinets no tenen llocs per on anar", lamenta.
En canvi, una usuària recent, Jenny Belmonte, fa només un mes que el té. S'està traient-se el carnet de cotxe i mentre no s'examina, l'utilitza per no anar a peu. El fa servir per moure's per Igualada, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí. A falta d'ordenança, sap que pot fer servir el carril bici, la vorera i els carrers, "segons m'han dit des de l'autoescola". Considera que el patinet elèctric és un vehicle —alguns van a la velocitat d'un cotxe— i "pensa que tots haurien s'haurien d'utilitzar amb llicència, i també disposar d'assegurança".
ROSA MARIA PONT DALMAU
IGUALADA
9 de març 2020.11:31h
Crec que qualsevol sistema de transport que pugui anar una mica rapid (bicicletes també en baixada poden correr força) haurien de respectar les normes de circulaió, especialment no anar en sentit... Llegir més contrari pels carrers, l’altre dia al soritr al carrer de Sant Josep viag tenir una ensurt important ja que casi tombo una bicicleta que baixava a tota velocitat ( el carrer es de pujada)