//Plugins sense CDN ?>
Segons les dades de les que es disposen, el fenomen de l'abandonament escolar prematur (AEP) afecta a un de cada cinc joves que han superat l'ESO. La situació de pandèmia "pot haver agreujat aquesta situació", segons la Diputació.
Igualada serà un dels municipis que prendrà part en un dels dos projectes contra l'abandonament escolar que impulsa la Diputació. L'objectiu és "impulsar el lideratge dels ajuntaments en la prevenció i tractament de l'abandonament escolar prematur", de forma coordinada entre els diferents equipaments i serveis municipals, i de la mà de la resta d'agents del territori. La prova inclou xerrades, assessorament, acompanyament i una plataforma tecnològica per traçar nous itineraris formatius per a aquests joves. El projecte en el que participa la capital de l'Anoia porta per títol Noves Oportunitats Educatives.
La regidora d'Ensenyament Patrícia Illa comenta que "per a Igualada treballar amb la diputació en aquest projecte és molt positiu perquè ens ajudarà a liderar una estratègia comunitària no només contra l’abandonament escolar prematur, sinó sobretot per ajudar a l’èxit educatiu i de projecte de vida dels joves de la nostre ciutat. Els volem dotar de més eines, fer-los partícips de la societat, acompanyar-los i sobretot motivar-los a lluitar pel seu futur. Un futur que han de decidir ells però que els hem de dotar d’eines per fer-ho".
Segons l'ens provincial, es tracta d'implementar un sistema d'acompanyament als joves d'entre 16 i 24 anys que o bé no s'han graduat en l'educació secundària obligatòria o bé que sí que tenen el graduat però no estan ni matriculats a cap ensenyament ni incorporats al món laboral. Per aconseguir aquests objectius ja s'han posat en marxa les experiències pilot a vuit territoris de la província amb una voluntat clara d'anar escalant progressivament el projecte i que arribi a tots els municipis de Barcelona. En aquesta primer pilot participen els municipis de Badia del Vallès, Cornellà de Llobregat, Igualada, Vilafranca del Penedès, Mataró, Mollet del Vallès, El Prat de Llobregat, i el Consell Comarcal d'Osona.
Es tracta de crear xarxes interprofessionals d'oportunitats educatives. Després vindrà "la generació de serveis i protocols de suport per a la detecció, per a l'orientació i l'acompanyament d'aquests joves de manera que es pugui facilitar la continuïtat de la seva formació o la reconnexió amb el sistema educatiu". Més endavant està prevista la implantació d'una plataforma tecnològica que permetrà als ens locals fer seguiment i traçar els itineraris dels joves en risc d'abandonament escolar prematur dels respectius territoris.
Segons el Departament d'Educació, el 2019 l'evolució de la taxa d'AEP a Catalunya, que ja era molt alta (del 17%), va patir un canvi de tendència. Durant els 10 anys anteriors, havia millorat progressivament, passant del quasi 33% al 17%. L'any 2019, les xifres van mostrar per primer cop un retrocés, situant Catalunya en una taxa del 19%. L'any 2020 la taxa va passar al 17,4% (per damunt de la mitjana espanyola, del 16%, i lluny del 10,3% de la UE); que en un context de la pandèmia com l'actual, pot augmentar significativament i sobretot afectar més als joves que ja pateixen una situació de desavantatge.