TORNAR

Els jutjats d'Igualada comencen a treballar amb el model d'oficina judicial

Amb l’objectiu d’oferir un millor servei i una justícia més propera als ciutadans

societat
Divendres, 4 març 2022. 10:20. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Els jutjats d’Igualada han començat a treballar aquesta setmana amb el nou model d’oficina judicial, que millora i agilitza el servei que reben els ciutadans. D’acord amb aquesta nova manera de treballar, es creen uns serveis comuns en què els professionals s’organitzen de manera més centralitzada i realitzen tasques especialitzades, en un espai compartit de tramitació i gestió, per donar servei als diferents jutges que s’encarreguen de la resolució de procediments civils i penals.

Aquest nou mètode d’organització del treball es basa en la compactació de determinades funcions a un servei comú, la  millora del suport a la funció jurisdiccional, l’establiment de metodologies de treball, l’enfortiment de mecanismes de direcció i l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument principal de treball, entre altres característiques. L’objectiu és avançar en la modernització de la justícia per oferir un millor servei i una justícia més propera als ciutadans, més ràpida, eficaç i de millor qualitat, que doni resposta a les necessitats de la societat actual.

Un model que prioritza l’especialització del treball

Al capdavant de l’oficina judicial hi ha el lletrat de l’Administració de justícia, que té una gran autonomia administrativa i criteris d’organització propis, la qual cosa permet alliberar els jutges de les tasques de gestió i en millora les tasques jurisdiccionals. L’oficina judicial no modifica les funcions dels jutges i magistrats. Els canvis es produeixen en el seu entorn i en la manera de relacionar-se amb el nous serveis comuns. L’oficina els allibera de tasques administratives i tècniques i alhora, possibilita la dedicació exclusiva en la funció jurisdiccional.

Tot el personal que prestava serveis  als jutjats d’Igualada s’ha acoblat als nous llocs de treball i ha rebut la formació adaptada  en funció del seu lloc de destinació, formació que ha estat impartida pel Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada del Departament. D’aquesta manera es potencia l’especialització del personal dels cossos al servei de l’Administració de Justícia, un dels  objectius essencials de l’oficina judicial.

Menys paper, menys tràmits

La implementació de l’oficina judicial ha permès impulsar l’expedient judicial electrònic. D’aquesta manera, Justícia vol reduir l’ús del paper i facilitar la interconnexió entre els diferents agents jurídics per evitar la duplicitat de tràmits, facilitar l’accés a la informació, i estalviar molèsties innecessàries als ciutadans o professionals en reclamar-los documents que ja figuren en registres públics. L’expedient digital escurçarà temps de resposta en la tramitació total d’un assumpte.

L’oficina judicial incorpora el sistema de gestió processal, l’e-justícia.cat, que permet la signatura electrònica dels documents, la recepció telemàtica dels escrits, la tramitació guiada, el control de terminis, la incorporació de documents en paper a l’expedient judicial electrònic i la generació automatitzada de l’estadística, entre d’altres.

Implementació i desplegament del model

Amb el d’Igualada, ja seran vint-i-quatre els partits judicials a Catalunya en què el Departament de Justícia ha implementat l’oficina judicial, després de Girona, Olot, la Seu d'Urgell, Cornellà de Llobregat, el Vendrell, el Prat de Llobregat, Amposta, Balaguer, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Vilafranca del Penedès, Blanes, Puigcerdà, Gandesa, Cerdanyola del Vallès, Ripoll, Vielha e Mijaran, Tremp, La Bisbal d’Empordà, Berga, Solsona, Falset i Tortosa.

Actualment, el Departament de Justícia prepara la implementació de l’oficina judicial a Mollet del Vallès, el mes de juny, i L’Hospitalet de Llobregat, a finals d’any.

Avaluació i millora

Paral·lelament, s’ha constituït la Comissió de Coordinació i Seguiment de l’oficina judicial, la qual farà el seguiment de la implementació del nou model organitzatiu, de les incidències que sorgeixin, del comportament dels diferents indicadors, i n’estudiarà les propostes de millora amb la participació de totes les instàncies implicades.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.