//Plugins sense CDN ?>
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha avançat els detalls del projecte per convertir la carretera d'Igualada a Vilafranca, ara una via ràpida, en un format 2+1. Les obres tenen un termini de 24 mesos i "són compatibles amb un futur desdoblament".
L'Eix Diagonal serà en breu objecte de millores d'urgència per reduir la sinistralitat d'aquesta via. Els darrers accidents mortals -quatre en aquest trimestre- han posat en alerta les autoritats sobre la perillositat dels dos trams (Manresa-Igualada; Igualada-Vilafranca) que no estan desdoblats. Amb tot, com ja va avançar el conseller Josep Rull el maig passat, el tram entre els capitals de l'Anoia i l'Alt Penedès es modificarà cap a un nou format, el 2+1. Un format força freqüent al nord d'Europa i que alterna un tercer carril en cada sentit sempre amb una mitjana de protecció. En breu es farà el projecte de traçat que estarà finalitzat l'any vinent. El cost total estarà sobre els 45 milions d'euros i el termini d'execució es fixa en 24 mesos. A finals del 2020 o principis del 2021 la reforma pot estar completada.
La carretera, segons fonts de la Generalitat, "s'eixamplarà fins assolir una secció de tres carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals d'un mínim d'1,5 metres cadascun, amb una separació dels sentits de la circulació de dos metres d'amplada". La mitjana, amb la barrera central, tindrà elements de protecció per als motoristes. El desdoblament s'ha descartat ja que no s'assoleix el mínim de vehicles que el fan recomanable -el tram desdoblat fins a Vilanova i la Geltrú té una mitjana de 28.000 vehicles cada dia, mentre que l'anoienc rarament depassa els 20.000- però el Departament de Territori ha optat per cercar un sistema per millorar la seguretat viària, com és el 2+1.
El projecte de 2+1 cobreix un tram de 36 quilòmetres, dels quals se n'ampliaran 32, tot aprofitant el corredor actual. En dos trams, que sumen quatre quilòmetres, "no és possible formar el nou carril per motius d'espai o per les característiques del terreny". Aquesta configuració 2+1 és òptima per a volums de trànsit que poden arribar fins als 40.000 vehicles diaris. En aquests 21 quilòmetres, s'aniran alternant de manera equilibrada els trams 2+1 i 1+2 per afavorir els avançaments.
El carril addicional no estarà, doncs, sempre en el mateix sentit de la circulació, sinó que canviarà cada 2,5 quilòmetres aproximadament i en total la distribució serà del 50%. Es facilitarà "la transició d'una configuració a una altra, per tal que la conducció sigui al més intuïtiva i còmoda possible".
Millores a curt termini
Pel que fa a les millores, el Departament de Territori i Sostenibilitat iniciarà aquest desembre una actuació de millora de la seguretat viària en tot el tram des de Manresa fins a Vilafranca del Penedès. En concret, es pintarà una franja central a la carretera de color vermell de 35 centímetres delimitada per bandes blanques rugoses per a reforçar la separació dels sentits de la circulació (separació de fluxos); això permet fer més perceptible per al conductor aquesta separació, avisar-lo si envaeix el carril contrari i reduir la possibilitat de xocs frontals. Aquestes tasques començaran per Manresa i aniran descendint sentit Vilafranca. Aquesta solució també és compatible amb un futur eixamplament de la carretera, si calgués, en el tram Manresa-Igualada.
També s'executaran treballs de millora de senyalització i de l'abalisament, així com de poda d'arbres als marges de la carretera per afavorir la seguretat viària. Totes aquestes actuacions són compatibles amb el trànsit i quedaran completades el març vinent, en funció de les condicions meteorològiques.
Ja posats es podia haver completat la jugada amb el tram Igualada-Manresa perquè és molt transitat de camions i quedarà com un coll d’ampolla.
Mmmm... Sempre a mitges...
Eduard Ruiz
Igualada
2 de desembre 2017.17:00h
Repeteixo el comentari que vaig exposar el mes de setembre quan va a parèixer per primer cop la noticia (AFEGINT EN MAJÚSCULA NOUS COMENTARIS):
Que la Generalitat entén que no suporta... Llegir més prou trànsit en el tram anoienc com per exigir un desdoblament ??, ( ARA ENS ACLARAN QUE EL TRAM DESDOBLAT FINS A VILANOVA I LA GELTRÚ TÉ UNA MITJANA DE 28.000 VEHICLES CADA DIA, MENTRE QUE L’ANOIENC RARAMENT DEPASSA ELS 20.000 …. ¡¡¡¡ QUINA DIFERÈNCIA !!! )
Quin tindria de ser el trànsit mínim per considerar el desdoblament ??
Puntual o promig a determinada franja d’ hores del matí o de la tarda en dies laborables ??
La percepció, profana, és que déu ni dó el trànsit, inclosos camions de gran tonatge en moltes hores del dia (i el que segurament hi hauria si fos més fàcil la connectivitat entre la Catalunya Central i la zona costera al sud de Barcelona, amb la dinamització que suposaria, industrial, comercial, turística - econòmica i cultural - entre les ciutats i pobles de les comarques interconnectades.
Un fet que ja es va possà en evidència amb els nous trams actuals de la C-15 (IGUALADA - VILAFRANCA) i C-37 (IGUALADA - MANRESA), malgrat els dèficits que ara es denuncien, si el comparem amb els trànsits anteriors (us en recordeu dels revolts de la Fon del Bosc o de Can Massana - i abans els de l’antiga - ara C-37z - passant per Òdena, Maians, Sant Salvador de Guardiola ... - ?
Com LLAVORS comentaVA en Pep i la Roser, estàn a punt d’endosar-nos un nou nyap, per varies dècades, si les forces vives de la comarca no espabilen i reivindiquen, exigeixen, unes infraestructures adients per assegurar un futur prometedor pels intercanvis, tot garantint la seguretat, i no amb un 2+1 per sortir del pas a curt termini, només amb l’argument de reduir la sinistrabilitat (que també i més fora amb una autovia 2+2).
Ho no ho entenc, però em consta imaginar com serà en els trams de només un carril, amb separació física sense poder avançar, com anirem en processó al darrera de un camió o vehicle lent, o que passarà quan desprès d’avançar en un tram de 2 carrils en el mateix sentit s’acabi el tram (ARA ENS ACARAN CADA 2,5 KM) i comenci de nou l’embut del tram d’un sol carril. Alternant. Demencial ?
En certa forma, és el que passa ara, però incrementat. Això sí, sense accidents, si la separació física no permet saltar-la ni als conductors que perdin la paciència. La consigna: ja arrivareu una hora o un altre, tranquils, admireu el bonic paisatge, amb les vinyes i la serralada de Montserrat al fons.
ESTIC CONVENÇUT: ESTÀN A PUNT D’ENDOSAR-NOS UN NOU NYAP,
PER DÈCADES
RO
2 de desembre 2017.20:08h
Sí noi, tu ho expliques més llarg però penso el mateix