//Plugins sense CDN ?>
En el marc dels premis Catalunya de la Societat Catalana d’Ordenació del Territori, el Pla director urbanístic Vies Blaves Barcelona, impulsat per la Diputació de Barcelona, ha rebut el premi Territori - Enric Lluch per la seva «simplicitat i alhora la seva alta capacitat de transformació d’un territori i la seva replicabilitat».
Més de 18 projectes d’un ampli ventall d’àmbits i camps de l’ordenació territorial, el planejament urbanístic, la recerca i la gestió de la ciutat i el territori s’han presentat enguany als premis Catalunya de la Societat Catalana d’Ordenació del Territori, que compten amb dues convocatòries: el Premi Territori - Enric Lluch i el Premi Catalunya d’Urbanisme - Manuel de Solà-Morales.
Les Vies Blaves, una actuació inèdita al sud d’Europa
El jurat dels premis ha valorat que el projecte de les Vies Blaves, impulsat també pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, «sent tot just una formalització en el pla legal d’un itinerari fluvial, es constitueix com una eina urbanística per donar cobertura a l’ús social del gaudi, respectuós del medi natural, d’accés universal a totes les persones, permetent la descoberta del territori de forma pausada, i afavorint la percepció del paisatge i del territori».
Les Vies Blaves és un projecte de recuperació de les lleres del riu Llobregat, Anoia i Cardener, una de les àrees més dinàmiques d’Europa, amb un urbanisme de gran complexitat i que aplega 65 municipis. Un total de 5,2 milions de persones, el 70% dels catalans, hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. Per la dimensió del projecte, és una actuació inèdita al sud d’Europa.
Les Vies Blaves s’estructuraran en tres branques:
Via Blava Llobregat: recorrerà els 186 quilòmetres al llarg de les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès. S’iniciarà a les fonts del riu, a Castellar de N’Hug, i finalitzarà a la desembocadura d’El Prat de Llobregat, unint indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils. El recorregut principal es podrà completar amb fins a 100 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió de 14 milions d’euros.
Via Blava Cardener: en aquest cas, s’habilitaran 50 quilòmetres d’itineraris pel Bages, entrant a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista és de 5 milions d’euros.
Via Blava Anoia: seguirà el riu al llarg de 70 quilòmetres per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Matí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola; continuarà per Jorba i s’unirà a la Via Blava Llobregat a Martorell. Requerirà una inversió de 6 milions d’euros.
A més del patrimoni cultural situat a tocar dels rius, les Vies Blaves travessaran tres parcs naturals, 12 espais naturals protegits i vuit espais turístics.