TORNAR

'Les solucions pel nostre tren'

Amics del Tren estudia, proposa i batallarà per solucionar les mancances del Carrilet

societat
Dimarts, 1 desembre 2009. 17:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
L'excessiva durada del trajecte Igualada-Barcelona en tren és el principal i més visible problema del nostre Carrilet. La comarca compta amb un servei que si bé funciona com a metro comarcal, els anoiencs no el fan servir per anar a Barcelona perquè tarda massa. L'Associació Amics del Tren ha redactat un informe a partir del que proposen diverses mesures, alguna molt costosa però moltes d'altres senzilles, econòmiques i fàcils de portar a terme,  petits canvis que farien que el la connexió ferroviària fos coordinada amb la resta de transport públic i no seria tan pesat anar fin s a la capital.

Francesc Farrés acompanyat del president de la UEA, Ramon Felip

Els plans de futur que el Departament de Política Territorial feia públiques mesos enrere pel ferrocarril anoienc, com l'eliminació del pas a nivell i el tramvia per l'interior de la ciutat, són el punt de partida d'una nova reivindicació de l'Associació Amics del Tren. Consideren que són bones propostes però que no serviran per solucionar el principal problema del carrilet: cal guanyar temps i viatgers en el trajecte a Barcelona.

Per encarar el problema l'Associació ha redactat un informe que evidencia els principals problemes i dona diverses solucions. Al seguit de mesures i propostes, algunes difícils de fer però la majoria ben senzilles, es faran arribar a la direcció de FGC qui ja s'ha compromès, amb l'Associació, a tirar endavant el que sigui possible per millorar el servei.

Precisament la Generalitat destina, el el pressupost del 2010 més d'11 milions a l'Anoia pel Ferrocarril, una inversió per un servei que segons l'associació té una mitjana de 20 usuaris anoiencs per trajecte.

Estalviar 10-15 minuts per anar a Barcelona

Conscients de les limitacions del traçat, moltes corbes, moltes parades, limitacions de velocitat pels garrots a l'estiu...per la problemàtica de la durada del trajecte a Barcelona es proposa intercalar algun tren semidirecte, parant només a Piera per guanyar una mica de temps entre 10 i 15 minuts. Actualment el tren fa 31 parades per anar a Barcelona

Una segona proposta més costosa seria la de doblar i arreglar tot el traçat fins a Martorell, unes obres que es podrien fer per trams, reforma que segons informava a anoiadiari mesos enrere el Director General de la Unitat de Negoci de FGC, Ramon Borrell, seria milionària i s'hi guanyarien pocs minuts.

A banda d'aquestes dues possibilitats, l'Associació ha detallat moltes altres mancances en el transport que contribueixen a que la gent no faci servir el tren, i que a l'hora de la veritat són petits detalls que no costaria massa canviar per afavorir als viatgers.

Descoordinació amb la resta de transport: No hi ha coordinació amb els autobusos urbans d'Igualada, i quan s'arriba a l'estació fa 5 minuts que el tren ha marxat; s'hauria de fixar l'horari a partir del tren; a Capellades hi ha menys autobusos llançadora que trens, i amb mal horari, la gent s'ha d'esperar a l'estació; el mal enllaç a Martorell amb el tren que va a Bellaterra fa que els estudiants s'hagi d'esperar mitja hora.

Sotragueig i sorolls: hi ha unions de vies que no estan soldades a l'estació d'Igualada; el sotragueig entre Capellades i Vilanova es deu a què la via no és adequada per les màquines i caldria canviar-la.

Perdem el temps al tren: Un dels problemes de la durada del trajecte és que com quen no podem fer res encara sembla més llarg i pesat, es proposa posar expenedors de diaris gratuïts, el sistema d'intercanvi de llibres (pel qual ja han parlat amb la biblioteca d'Igualada); posar música, o ràdio o fins i tot pel·lícules; preses de 220v pels ordinadors i sobretot sistema wi-fi, per aprofitar el trajecte i que sembli més curt i menys pesat.

Transport de deixalles: per treure profit de la línia es podria fer un tren especial, nocturn amb deixalles per l'abocador d'Hostalets de Pierola, evitant embusos i trànsit per carretera.

'Hi ha gent que no sap que hi ha tren a Igualada'

El president de l'Associació, Francesc Farrés, explica amb sorpresa que hi ha gent d'Igualada que ni sap que hi ha tren a la ciutat, i que la majoria de ciutadans no saben les possibilitats d'aquest transport com que hi ha una bona combinació per anar a l'aeroport del Prat, amb trens des de Martorell cada mitja hora, o que amb una T-10 de 6 zones poden anar fins a Vic o a Sabadell.

Així el president destaca la importància de fer bona campanya informativa, començant pels més menuts a les escoles, donant a conèixer els avantatges i fent millores, d'aquestes simples, per fer millor i més agradable el viatge. Farrés recorda que el tren és més segur i més còmode, i més econòmic que el transport privat: 'fins a la diagonal sí que hi tenim 40 minuts, però per arribar a lloc, ficant-nos per dins de Barcelona ja és una altra cosa'.

Dades a tenir en compte

Per anar a Barcelona estem 95 minuts

Un tren semidirecte IGD-Martorell - St Boi - BCN = 73 minuts

Un tren semidirecte IGD-Martorell - St Boi - L'Hospitalet - BCN = 75 min

A cada estació es perd entre 20 i 35 segons si no hi ha ecreuament

Cada "garrot" a la via ens fa perdre entre 50 i 60 segons perquè ens obliga a circular a 20 km/h (un garrot és quan a l'estiu la via d'una corba es vincla per la calor i hi ha perill de descarrilament)

Per les agulles hem de rebaixar la marxa a 30 km/h

Suport ciutadà

L'Associació d'Amics del Tren recollirà fins a mitjans de gener el suport d'entitats i particulars a aquestes mesures i han assegurat que 'no pararem d'insistir fins que s'hi faci alguna cosa. la via política, que siguin els representants els que ho tirin endavant ja l'hem esgotat, fa massa temps, hem de batallar nosaltres'. Des de la plataforma ciutadana Tren directe ja! ja s'han posat a disposició de l'Associació per fer el que calgui. S'hi han adherit també diverses entitats socials i empresarials com la UEA.


16 Comentaris

j

josep

anoia

29 de gener 2010.10:34h

Respondre

Ja fa dies que volia comenta-vos sobre leix transversal ferroviari si esteu interesats en veure el projecte complert i el pla director de la conca D´odena aneu a l´antic escorxador d´Igualada... Llegir més está exposat en un planell, ja sé que en tenim per uns cuans anys de veure el tren gran tenim de reinvicá de valent aquest projecte i que el tram de martorell a igualada sigui el primer i ben aviat, aquesta es la unica solució per anar a barcelona em menys de 45 minuts,si varem perdre l´opció fa cent i pico d´anys are la tenim a la punta dels dits, aqui es aon tenim de mourens.el carrilet a ”tocat fons”a veure si eu vist mai un metro que hi hagi lineas directes, els metros paren a totes les estacions.

G

Gemma

Igualada

4 de desembre 2009.21:59h

Respondre

Trobo que és horrorós el temps que s’hi triga. Jo agafo el tren cada dia a les 7 del matí i em sembla increíble que es vulguin gastar tants diners en un tramvia pel passeig y no inverteixin en... Llegir més les millores del tren. Abans es feia el trajecte per tots els pobles fins a Martorell i després només parava en algunes estacions. Pels senyors polítics un quart o vint minuts no deuen ser res però si ets en el tren és molt. Entre Martorell i Bcn ja hi ha molts altres trens. Les millores no haurien de ser anecdótiques sinó reals, per deixar-nos igual més valdria que no gastessin els calers en fotesses.

E

Eduard

Igualada

2 de desembre 2009.22:22h

Respondre

Josep, sí està en l’avantprojecte. Però ja veiem com són de ”ràpids” i ”eficients” els polítics que tenim. Aquesta sol·lució tan fàcil ja veuràs quan triga a materialitzar-se, de... Llegir més la mateixa manera que estaran 10 anys per fer un carril VAO (Vehicles d’Alta Ocupació) de Molins de Rei a BCN (el projecte ja ve des de fa més de 5 anys i espera, a més el 2001 ja es van començar a fer uns estudis des del ”flamant” Ministerio de Obras Públicas).

j

josep

igualada

2 de desembre 2009.20:07h

Respondre

m`he descuidat un altre opció per escursá la durade fins a barcelona o altres indrets, autobusos directes d´Igualada a léstació de Martorell central i Renfe i desde alli tens tren cada 5 minuts... Llegir més fins a barcelona i Renfe que també pots anar a altres poblacions. aquesta opció está en projecte a la Generalitat,mentres no tinguem el tram Martorell- Igualada de l´eix transversal ferroviari.

M

Marc

igd

2 de desembre 2009.20:03h

Respondre

Per a que estan pressupostats els 11 milions d’euros de la Generalitat pel ferrocarril a l’Anoia ? Ser una mica més clar no costa gaire o no interessa. Ja sabem que pressupostar no vol dir... Llegir més executar, o sigui, que pot ser que gastin 11 milions o que no inverteixin res. Dieun que esperança és l’últim que es perd, però amb el govern que tenim ...

j

josep

igualada

2 de desembre 2009.19:05h

Respondre

Torno a remarcar tal com dir-vos dies enrera que el nostre carrilet ha tocat fons, amb l´ho que dieu de trens dirctes,es el metro de l´anoia, i amb aixó ho dic tot.Estic decord que estenen... Llegir més d´arranjar moltes mancances, pero lúnica alternativa que tenim per escursar el trajecte es el tren gran.tenim el projecte fet de leix transversal ferroviari,AQUI es on tenim de lluitar, tenim la paraula del delegat de la catalunya central, del conseller Nadal que cuan es comensi será el tram Martorell- Igualada el prioritari, a llavors si que podrem anar a barcelona a poc mes de mitg hora.TREN GRAN JA l´ho demès es fer ”volar coloms ”tinc l´experiencia de 40 anys de reindibicá pel nostre carrileti d´altres líneas de tren, are es el moment de un altre projecte i aquest el tenim a la mà.

L

Laia

Vilanova del camí

2 de desembre 2009.16:59h

Respondre

jo cada matí haig d’agafar el tren per anar a la universitat i sincerament trobo que és MOLT llarg, no pot ser que tardem tantíssima estona.
Opino que ara que ja hi ha més trens sovint des... Llegir més d’igualada, no millora des de barcelona, si no agafes el que surt en punt, com a molt et pots estalviar un quart d’hora fent transbord a martorell, però no hi guanyes res.
S’haurien d’intercalar trens directes amb trens que parin a totes les parades, com es fa amb l’autobús (Hispano) que també va a Barcelona.
Finalment, el tema de les màquines expenedores de diaris i altres mètodes per no fer tant llarga l’estona de trajecte opino que ja fa massa temps que hi haurien de ser!!

e

eRIC

Igualada

2 de desembre 2009.13:44h

Respondre

Amics capelladins, teniu tota la raó en això que vosaltres encara esteu més perjudicats (teniu el problema del tren i també del Tino). Però és impossible posar trens directes en el tram... Llegir més Martorell-Barcelona, aquest tram està més que saturat i no podria passar-hi cap tren directe (no existeixen apartadors a totes les estacions).
L’única sol·lució és posar alguns trens semidirectes Igd-Martorell, tot i que això només beneficiaria (i nom massa) a la gant d’Igualada i potser Piera.

N

Núria

2 de desembre 2009.13:31h

Respondre

Jo crec que el què s’hauria de fer és tenir diferents tipus de trens, alguns que paresin a totes les estacions fins a Martorell i després directe i d’altres que fóssin directes des... Llegir més d’Igualada.

l

laura

2 de desembre 2009.10:49h

Respondre

Això no és una solució, a igualada hi ha altra combinació per anar cap a barcelona, però hi ha d’altres pobles de la comarca que no. Seria millor un tren de igualada a martorell parant per... Llegir més totes les estaciones i després directe cap a barna.

t

trini

piera

2 de desembre 2009.10:04h

Respondre

i dels preus no diem res? jo vic a piera i pujar i baixar em costa mes de 7 euros, soc pre-juvilada i m’he volgut treure la tarjeta per juvilats i em diuen que fins el 65 no m’el donen, la... Llegir més `pensio es la mateixa, la renfe te la ”tarjeta dorada” en la qual tens un 40% de reducció o sigui que vaig en cotxe fisn a Martorell i agafo la renfe i em surt anar i tornar per 2,50 euros ademes de tenir 4 estacions dintre de barcelona per desplaçar-te. Cal que es posin a fer feina perque la gent cada vegada mes es desplacen als pobles a viure, pero el que per una part surt mes a conte per l’altre s’ho gasten

K

Kus

Igualada

2 de desembre 2009.09:28h

Respondre

La veritat, és tristíssim! Crec que els trens de la india van millor que aquest, encara com tenim catenaria...

El que trobo penós és que es pretenguin gastar una burrada de milions per posar un... Llegir més tramvia pel passeig, collons que son, 2km? va home va!

Estic esperançat amb la iniciativa de l’associació i la plataforma Tren directe ja! finalment sembla que hi hagi un pel de coordinació.

Per cert, tardo menys de zona edifici punto blanco d’igualada a balmes amb provença a barcelona agafant 3 medis de transport diferents que no el que tarda el carrilet a fer el seu trajecte (vint minuts menys crec que son...) a mi em fa pensar i molt, això. No és dir que el tren tarda i molt, és una dada real!

El carrilet ara per ara NO és una alternativa! Canviem-ho!

E

Eva

Capellades

2 de desembre 2009.08:27h

Respondre

A banda d’Igualada hi han altres municipis perjudicats...No només sou els d’Igualada els que pateixen les mancances det transpot public.
S’ha de tenir em compte, no?

C

Capelladi

Capellades

1 de desembre 2009.22:26h

Respondre

Ei, i els de Capellades? I els de La Pobla, Vallbona... i la resta de poblacions de la comarca?

Podrien fer un tren amb parades als pobles de la comarca i directe de Martorell a Barcelona.

Salut!

E

Eduard

igualada

1 de desembre 2009.18:44h

Respondre

Les administracions se’ns pixen a sobre i diuen que plou. Ja n’estem tips !
Cal felicitar la Plataforma ciutadana ”Tren directe ja!”, no defalliu.

e

eRIC

Igualada

1 de desembre 2009.18:31h

Respondre

Es vergonyós com ens hem quedat a Igualada vers altres poblacions!
Per posar un exemple; desde Caldes de Malavella (Girona) a BCN Sants hi han aprox 95km. El RENFE ”Regional” triga 1h i 1/4 en... Llegir més arribar i el RENFE ”Catalunya Express” et porta a BCN en una hora. Com pot ser si hi ha quasi el doble de kms que de IGD-BCN?
Cal fer alguna cosa i cal fer-la ja, no podem seguir amb aquestes comunicacions!

Fa 50 anys es trigava 1 h i 1/2 per anar d’IGD a BCN en tren, ara és encara pitjor. Anem bé.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.