TORNAR

L'alcalde d'Òdena vol un model d'aeròdrom "enfocat al negoci i no a l'oci"

Francisco Guisado espera el nou pla de la Generalitat

societat
Dissabte, 11 juliol 2015. 03:00. Francesc Vilaprinyó i Albareda.
D'un cop d'ull

Queden pocs mesos perquè, per fi, la Generalitat, a través de la Direcció General de Ports i Aeroports, doni a conèixer el projecte que té per a l'aeròdrom d'Igualada-Òdena. Ara, el nou alcalde del municipi, Francisco Guisado, mostra la seva preferència perquè els usos no siguin merament esportius. Espera trobar el compromís de la Generalitat en el nou pla director perquè es mantingui la idea de mínims que va valer la concessió del vol corporatiu el 2010.

Ja fa sis anys que, en un concurs on hi va haver al final una sola candidatura, el Departament de Territori i Obres Públiques atorgava la llicència d'aeroport corporatiu de la Catalunya Central a l'aeròdrom d'Igualada-Òdena. L'anunci de la notícia la van fer la dupla socialista que governava a les dues ciutats, amb Jordi Aymamí, d'Igualada, i Francisco Guisado, d'Òdena. La tardor del 2009 s'havia d'engegar la redacció del pla director, mentre que el Tripartit prometia una inversió rècord de 95 milions d'euros. Es parlava d'ampliar la pista, d'uns 800 metres, fins a 1.800 -aquests eren els requisits i la voluntat de la Generalitat- i en una demostració d'optimisme es va comentar també la possibilitat de desviar l'A-2 cap al nord per poder eixamplar aquesta pista. El pla director que s'havia de redactar es va anar posposant, per diferents motius, i no va arribar cap inversió ni senyal des de Barcelona. El 2011 canviaven els governs d'Igualada i Òdena i es va optar per crear una taula de diàleg entre diferents actors. El 2015 ha arribat i a Òdena hi ha hagut un nou relleu, ha tornat com a alcalde Francisco Guisado. I continuem sense saber què li espera ,a l'aeròdrom.

L'aeròdrom, des de la seva vessant nordLa Generalitat havia promès tenir el pla director el juny del 2010, un any després de la concessió, després l'hivern del 2010-2011, amb les primeres obres el 2012. Mentre, els municipis pròxims a Òdena, com Vilanova i, sobretot, la Pobla i la Torre de Claramunt van clamar contra el projecte. L'alcalde poblatà, Santi Broch, va etzibar que més valia cercar un altre emplaçament a la comarca, perquè s'oposaria amb tots els mitjans  que el vol corporatiu fos a Òdena. Les dimensions de l'aeroport que es proposaven ja eren vistes com a inviables per partits de l'oposició a Òdena. El 2011 es va engegar les reunions d'una taula estratègica, mentre es donaven nous terminis per un pla director. Amb Ricard Font com a director de Transports es va optar per "racionalitzar" el projecte del vol corporatiu i es va redimensionar per fer d'Igualada-Òdena un aeròdrom "públic" funcional.

A dia d'avui, amb les reunions de la taula estratègica oficialment concloses segons fonts oficials, la Generalitat encara ha de presentar el pla director, que després de diverses moratòries -cinc anys de moratòries-, estarà llest aquesta tardor. Ricard Font, fa un mes, anunciava que estaria obert a "l'aviació en general" i que esperava que permetés inversions de privats i que abrigués una incipient indústria aeronàutica.

"Més negoci que oci"

Guisado, per la seva part, admet que "el que plantejava el Tripartit no ens hi cabia" però reclama que la  infraestructura "no sigui només de lleure per a uns quants. Ha d'incorporar activitats econòmiques i que sigui més negoci que oci. Ara ens cal esperar el que dirà la Generalitat amb el nou pla director". Tot i que subratlla que el 2009 es va guanyar un concurs per ser aeroport corporatiu, un "projecte que era agosarat i que beneficiava a tota la Conca d'Òdena. Si és cert que la Generalitat va anar més enllà, però estaria bé tornar a la proposta inicial". 

Ultramagic es manté

D'altra banda, un dels actors importants en el futur de l'aeroport és la principal indústria que hi ha: Ultramagic. És la segona firma mundial en la construcció de dirigibles i està reputada com la més avançada a nivell tecnològic. Té ocupades  40 persones. Una de les temences que hi havia era que amb la projecció d'un gran aeroport corporatiu, amb les dimensions que preveia la Generalitat, Ultramagic quedés desmarcada de l'aeròdrom. Josep Maria Lladó, un dels fundadors de la firma, manté que "ara mateix, sigui quin sigui l'escenari de futur de l'aeròdrom, la nostra voluntat és seguir allà i no moure'ns".


1 Comentaris

p

pau

òdena

13 de juliol 2015.17:18h

Respondre

”el que plantejava el Tripartit no ens hi cabia”

Per primera vegada sento reconéixer en públic a l’alcade d’`Òdena que volien estirar més el braç que la màniga. Aprofitant... Llegir més l’embranzida podria explicitar els altres projectes desmesurats que amenacen Òdena.

”Ara ens cal esperar el que dirà la Generalitat amb el nou pla director”

Ens cal esperar què volen els altres. ”Oido cosina” (entesos). Ningú ens ha preguntat mai als odenencs si ens va bé aquest o aquell projecte. Està clar que vostè tampoc ho té previst. No l’importa un ”comino” (rave).

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.