Les empreses familiars i la Universitat, un tàndem ben fixat

Les dades de l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar (ASCEF) així com del Instituto de la Empresa Familiar (IEF) ens permeten afirmar que la presència majoritària de les empreses familiars en el nostre entorn empresarial està fora de tot dubte. L’ASCEF constata que el 88% de les empreses del nostre país són familiars; a tot això s’hi ha d’afegir que  generen el 76% dels llocs de treball del sector privat i contribueixen amb el 69% del valor afegit brut (VAB). I una qüestió cabdal, el 74% dels empresaris que  estan al capdavant d’aquestes empreses creuen que ser “empresa familiar” acaba afavorint la competitivitat de les mateixes. La fortalesa del teixit empresarial de l’Anoia també ve donat per la condició majoritària d’empreses familiars, empreses arrelades al lloc on han nascut.

La Universitat de Lleida en el seu grau en Administració i Direcció d’Empreses ofereix com a matèria optativa l’assignatura “Gestió de l’Empresa Familiar” i d’això en fa més de 12 anys. També cal dir que des de l’any 2011 tenim la Càtedra d’Empresa Familiar. En el procés d’implantació dels estudis de grau en Administració i Direcció d’Empreses al Campus d’Igualada, aquest any s’imparteix aquesta assignatura als alumnes del 4t. curs.

És necessari remarcar algunes qüestions al respecte; la primera i més important és que som de les poques universitats de Catalunya i de l’estat espanyol que tenim l’assignatura “Gestió de l’Empresa Familiar” en el pla d’estudis del grau en ADE. Això significa que els alumnes del Campus d’Igualada tenen la possibilitat de triar aquesta assignatura. La segona qüestio és la presència de l’empresa familiar en l’entorn laboral dels alumnes; el propi Instituto de la Empresa Familiar afirma en un treball realitzat per la xarxa de càtedres d’empreses familiars que el 70% dels estudiants dels graus en ADE, Economia i Enginyeries, en algun moment o altre de la seva trajectòria professional, treballaran per i en una empresa familiar. Per totes aquestes circumstàncies exposades, l’existència d’aquesta assignatura així com el seu ensenyament i el seu estudi és del tot necessari.

Cal dir que quan s’estudia l’empresa familiar ens trobem davant alguns reptes conceptuals com pot ser la mateixa definició; juntament amb la propietat i la gestió com a elements que han d’estar dins la mateixa família (es podria parlar del % de la propietat i si ens trobem davant la gestió o la direcció com a conceptes els quals caldria filar-hi més prim i aprofundir-hi més), caldria afegir-hi un element bàsic, la voluntat de transmissió a la següent generació; en definitiva, la voluntat que el negoci continuï en mans de la família. Podríem resumir-ho amb la “voluntat de ser i de continuar amb el llegat familiar”. I això ens porta a un dels elements de més risc que ha d’afrontar una empresa familiar, el relleu generacional.

Segurament haureu escoltat aquella dita que fa així: “l’avi crea l’empresa, el pare la continua i el nét se la carrega”. Més enllà de la injustícia de carregar el pes de la responsabilitat a la tercera generació i que és molt matisable, sí que es desprèn d’aquesta “creença” la necessitat de tractar de forma molt planificada i de la manera més acurada possible la planificació del canvi generacional com un element clau en la possibilitat de reeixir.

Aspectes com l’elaboració d’un protocol familiar per fixar unes “regles de joc” per tots els membres familiars, les estructures de govern de l’empresa i de la família, així com l’existència d’instruments molt nostrats i poc utilitzats com són els pactes successoris, són algunes de les matèries que es veuen en el transcurs del curs.

Com ja he manifestat abans, a la Universitat de Lleida tenim la Càtedra d’Empresa Familiar, impulsada l’any 2011 per la mateixa universitat i per l’associació de l’Empresa Familiar de Lleida l’objectiu de la qual és l’estudi, la recerca, la investigació i la transferència del coneixement sobre aquests tipus d’empreses que estan tan presents entre nosaltres.

No vull deixar de banda la necessitat d’interacció de la universitat amb el seu entorn més proper i amb la tasca d’acostar l’exercici i la realitat empresarial als alumnes que ja es troben en l’últim curs. A la Universitat de Lleida treballem i ens esforcem per atansar les empreses als nostres alumnes i és per això que una part important de la part pràctica d’aquesta assignatura es basa en les xerrades i en les presentacions  que ens fan empresaris familiars sobre el seu “univers empresarial”.

Diferents treballs d’investigació remarquen que les empreses familiars s’internacionalitzen, ara bé, difícilment es deslocalitzen. I això es deu, en gran manera perquè estan arrelades i tenen un alt sentit de pertinença a l’entorn on van néixer; una conseqüència d’això és que les empreses familiars generen riquesa allà on es van crear. És per això que cal estudiar-les, ensenyar les seves característiques i, sobretot, cuidar-les des de totes les administracions, també la universitària; són una part fonamental del patrimoni empresarial, econòmic i social de les nostres contrades.

 

 

Dr. Manel Plana-Farran

Professor responsable de l’Assignatura Gestió de l’Empresa Familiar i coordinador de la Càtedra de l’Empresa Familiar de la Universitat de Lleida.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.