Let's have a conversation! La Intel·ligència Artificial generativa a la Universitat

En l’acte d’inauguració del curs 2023-24 de la Universitat de Lleida al Campus Universitari d’Igualada, la lliçó inaugural ha estat desenvolupada per un robot i un enginyer. El robot ha parlat gràcies a la Intel·ligència Artificial, tecnologia que actualment està en boca de tots des que va aflorar al públic en general gràcies al ChaGPT.

Tot i això, cal dir que la IA és un camp de la informàtica amb arrels que es remunten a moltes dècades enrere, amb l'inici oficial de la recerca en la dècada de 1950. La IA ha estat utilitzada en àmbits industrials com el control de processos i la robòtica. Tot i passar per períodes de creixement i declivi, la IA ha viscut un ressorgiment significatiu en les últimes dues o tres dècades, impulsada pel creixent poder computacional, les grans quantitats de dades disponibles i els avenços en l'aprenentatge automàtic i les xarxes neuronals. Actualment la IA ja la trobem a molts àmbits, no només en entorns industrials sinó en el nostre dia a dia en pràcticament qualsevol aparell electrònic que engeguem.

Actualment, podem plantejar els dubtes que ens genera el seu ús, especialment la intel·ligència artificial generativa (perquè pot generar nous continguts), a la universitat. A continuació mostrem un extracte d’una conversa amb chatGPT on li expressem els nostres dubtes i les nostres preocupacions com a professorat universitari. La conversa no ha estat editada:

Sergio i Grau: Què en penses que un robot hagi fet part de la conferència d'inici de curs a la UdL al Campus Universitari d'Igualada?

ChatGPT: La inclusió d'un robot com a part d'una conferència d'inici de curs a la Universitat de Lleida (UdL) al Campus Universitari d'Igualada pot ser una oportunitat interessant per a explorar noves maneres de millorar l'engagement i la interacció dels estudiants amb els esdeveniments acadèmics. No obstant això, és important considerar els reptes i preocupacions associats amb aquesta idea, com ara la seguretat de la tecnologia, la privadesa de les dades i la integració efectiva del robot en l'esdeveniment. També és essencial garantir que la participació del robot no substitueixi completament la interacció humana, ja que les relacions i les connexions humanes són fonamentals en l'àmbit acadèmic.

Sergio i Grau: Com a IA, quin creus que és el teu punt fort per a col·laborar amb la universitat?

ChatGPT: Col·laboració amb la universitat i punts forts de la IA: La IA pot oferir diverses capacitats valuoses per col·laborar amb les universitats, com ara el processament de dades, el suport a la recerca, la generació de text i la personalització de l'aprenentatge. La IA pot ser útil en moltes àrees acadèmiques.

Sergio i Grau: Abans has comentat que un punt fort de la IA en col·laboració amb la universitat és la Personalització de l'aprenentatge. Podries donar-me’n exemples?

ChatGPT: La IA pot adaptar l'aprenentatge segons les necessitats individuals dels estudiants mitjançant la recomanació de contingut, la creació de rutes d'aprenentatge i la tutoria virtual, entre altres. Això millora l'eficàcia de l'educació personalitzada.    Sergio i Grau: Si la IA pot fer tot això, llavors quin paper tenen els professors?

ChatGPT: Malgrat les capacitats de la IA, els professors tenen un paper insubstituïble en l'educació, oferint mentorat, orientació, inspiració i facilitant l'aprenentatge mitjançant la interacció humana i la comunicació.

Sergio i Grau: Què necessiten aprendre els estudiants per treure màxim partit d'eines com el chatGPT pel seu aprenentatge?

ChatGPT: Per treure el màxim partit de les eines com el chatGPT, els estudiants han de comprendre les capacitats i les limitacions de la IA, desenvolupar habilitats de recerca, ser capaços de formular preguntes efectives i tenir una actitud ètica en l'ús de la tecnologia.

Sergio i Grau: Quines recomanacions ens dones per a formular preguntes clares i efectives?

ChatGPT: Recomanacions per a formular preguntes clares i efectives: Per formular preguntes clares i efectives, és important ser específic, utilitzar un llenguatge senzill, proporcionar context si és necessari i evitar preguntes dobles o ambigües. La correcció i la revisió també són importants.

Sergio i Grau: Al professorat els hi preocupa el plagi a pràctiques i exàmens si els estudiants fan servir chatGPT. Què en penses d'això?

ChatGPT: El plagi és una preocupació vàlida, i tant els estudiants com les institucions acadèmiques han de treballar junts per prevenir el plagi. L'educació sobre l'ús ètic de les eines de generació de text i la supervisió en les avaluacions són importants.

Sergio i Grau: Quines eines de detecció de plagi de chatGPT hi ha?

ChatGPT: Fins a gener de 2022, no hi ha eines específiques de detecció de plagi per a contingut generat per chatGPT. La detecció de plagi en textos generats per IA és un desafiament complex que requereix un abordatge més ampli en l'educació i la supervisió acadèmica.

Sergio i Grau: La IA és capaç d'avaluar treballs d'alumnes com ho faria un professor?

ChatGPT: La IA pot ser utilitzada per a l'avaluació de treballs d'alumnes en tasques específiques, com l'avaluació de respostes d'opció múltiple o la correcció gramatical. No obstant això, té dificultats per avaluacions més subjectives o complexes que requereixen la comprensió profunda del contingut i la interpretació contextual. Les capacitats humanes, com l'orientació, la retroalimentació personalitzada i l'avaluació crítica, són difícilment reproduïbles per la IA en aquest moment. La combinació de la IA i l'avaluació humana pot ser la millor aproximació per a la millora de l'avaluació educativa.

Al Campus Universitari Igualada – Universitat de Lleida el professorat ha participat en uns diàlegs sobre l'impacte d'eines com el chatGPT (i similars) en l’educació i aprenentatge de les titulacions que s’ofereixen. Les conclusions assenyalen la importància que el professorat s’adapti als temps que corren; repensar l’avaluació, les activitats i metodologies docents, i també considerar que l’ús d’aquesta tecnologia és o serà una competència més a desenvolupar. Ens queda molt camí per recórrer.

 

Sergio Sayago Barrantes, coordinador del Grau en Enginyeria Informàtica - EPS - Campus Igualada-UdL

Grau Baquero Armans, sotsdirector de l’Escola Politècnica Superior al Campus Igualada-UdL

 

ChatGPT (Versió gratuïta)

 

 

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.